Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att pressa elpriset.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite jobbigt men bland alla räkningar så är elräkningarna de mest besvärande. Noterade att jag till PlusEnergi i september betalade 87,25 öre/kWh. Då är inte energiskatten på 32,63 öre/kWh eller elcertifikatavgiften på 3,63 öre/kWh inräknade. Jag och några kompisar la ned några timmars jobb på att hitta en bättre lösning, även dom är på väg att byta. För min del så blev det (tyvärr) Vattenfall som inte tar betalt för någon avgift, dom låg idag på 45,7 öre, hade 2,64 öre/kWh i elcertifikat och energiskatt på 26,1 kWh i energiskatt. Skillnden för de beräknade 17.509 kWh/år som huset tros förbruka blev i reda pengar hela 7.275 kronor/år. Kanske något för er med dyra elräkningar att fundera över och om du ska göra ett aktivt val. Beräkningen bygger på att jag inte hade haft kvar PlusEnergis rörliga pris... tror att jag har haft dom i en hiskelig massa år... hade kunnat bli många nya macar om jag bara hade öppnat ögonen för att några blivit rika på bl.a min bekostnad. Nu valde jag fast 3-årigt avtal med omförhandlingsrätt som kostar ca: 600 kronor den dagen då jag vill teckna om avtalet.

Tillägg:

Den 1 september med priset 87,25 öre var pris-/Skatteändring så mer rättvist är för de 2 månader som fanns innan detta datum 71,13 öre/kWh.

Senast redigerat 2006-11-08 20:49
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-08 21:47

Jag hänger inte med på hur du räknar priserna?
I dagens Elprisguide ligger PlusEnergi på 101,3 öre/kWh, och Vattenfall på 99,8 öre/kWh. Vid en årsförbrukning på 14000kWh och rörligt pris ger det en fördel för Vattenfall på lite över 300 spänn.

Rörligt är generellt dyrare och ytterst få bolag avstår från avgifen som ofta ligger strax över 300 kronor... Plusenergi har även högre elcertifikatavgift än vad Vattenfall har och dom tar 300/år för att vara med hos dom som kund. Kanske är mitt Plusenergi onödigt högt och rörligt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-08 23:24

Elcertifikatskillnaden är 0,3 öre/kWh....vilket gör 42:-/år vid en förbrukning av 14000 kWh.

..min uppfattning är att det idag är ganska lite att tjäna på att hoppa runt på elmarknaden....ser mest ut som drivmedelsmarknaden ; den fria konkurensen har inte bidragit till några större skillnader

Ursprungligen av ThomasC:

Elcertifikatskillnaden är 0,3 öre/kWh....vilket gör 42:-/år vid en förbrukning av 14000 kWh.

..min uppfattning är att det idag är ganska lite att tjäna på att hoppa runt på elmarknaden....ser mest ut som drivmedelsmarknaden ; den fria konkurensen har inte bidragit till några större skillnader

Hmm.. det är ju en extrem skillnad mellan 71,13 öre/kWh och 45,70 öre/kWh. Tror faktiskt att det finns många i min cituation där man struntat blankt i att kolla vad som står på räkningen. Har man som jag en beräknad elåtgång på 17.509 kW så måste det finnas massor att tjäna på att byta. Skillnaden i detta exempel är 25,43 öre och det i sig gör att jag helt i onödan betalar 4.452 kronor/år. Må så vara att skillnaden mellan företagens elcertifikatkostnad är lite olika och ger en begränsad vinst ifall man nu bryr sig om dessa få kronor.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-09 08:06

Slår man ut summa på ett år är min erfarenhet att rörligt faktiskt lönar sig, även om elpriserna bara uppmärksammas när de är skyhöga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-09 09:07

tja... har man mera än 40000Kwh/år så kan det löna sig att kolla runt lite...
det är iallafall min beräknade förbrukning, galet.

Ursprungligen av Jonaz:

tja... har man mera än 40000Kwh/år så kan det löna sig att kolla runt lite...
det är iallafall min beräknade förbrukning, galet.

Ja, alltså något jag sett på de stora sidorna är att du får olika elpris baserat på hur mycket öre/kWh du fyller i. Då detta bara behöver vara på ett ungefär så kan det ju bli billigare att skriva in låt säga 10 000 kWh för att få ett billigare elpris då den förbrukning du anger bara behöver vara på ett ungefär.

Byt till Tibber, billigare än dom stora aktörerna, läs på och gå med

Klicka på länken och anmäl dig så får du och jag 500kr var att handla smartare grejor för i Tibbers butik: Tibber inbjudan

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-08-19 23:54
Ursprungligen av CekariYH:

Byt till Tibber, billigare än dom stora aktörerna, läs på och gå med

Klicka på länken och anmäl dig så får du och jag 500kr var att handla smartare grejor för i Tibbers butik: Tibber inbjudan

Tack för tips och initiativ.

Jag kollade deras jämförelsefunktion men ser att de inte har min el-leverantör (Stockholms Elbolag) i sin jämförelselista. Jag valde att kolla kanske fem-sex random elbolag och fann att Tibber oftare var dyrare än de jag valde att jämför med. Kanske en slump, men vad vet jag. I vart fall fanns inte min nuvarande leverantör inte med i listan,

Jag bor lååångt bort från Stockholm men har ändå valt Stockholms Elbolag som leverantör till mig. Det handlar tyvärr bara om struntsummor då jag (och alla andra) måste betala för själva kabeln, som i mitt fall tillhör Vattenfall. Och det är vid den sistnämnda posten man inte kan påverka något, och den är onödigt dyr.

Men, som jag skrev ovan: Tack för tips och initiativ. Fler borde kanske tänka på vilka leverantörer de har.

Ursprungligen av M37:

Tack för tips och initiativ.

Jag kollade deras jämförelsefunktion men ser att de inte har min el-leverantör (Stockholms Elbolag) i sin jämförelselista. Jag valde att kolla kanske fem-sex random elbolag och fann att Tibber oftare var dyrare än de jag valde att jämför med. Kanske en slump, men vad vet jag. I vart fall fanns inte min nuvarande leverantör inte med i listan,

Jag bor lååångt bort från Stockholm men har ändå valt Stockholms Elbolag som leverantör till mig. Det handlar tyvärr bara om struntsummor då jag (och alla andra) måste betala för själva kabeln, som i mitt fall tillhör Vattenfall. Och det är vid den sistnämnda posten man inte kan påverka något, och den är onödigt dyr.

Men, som jag skrev ovan: Tack för tips och initiativ. Fler borde kanske tänka på vilka leverantörer de har.

Tackar.

Jag gick från Vattenfall, som jag haft hela livet och dessutom jobbat för under ca 30 år, till Tibber. Tror inte det blir så faslig stor skillnad då dom fasta rövarpriserna är dom man inte kommer undan, men kanske några 100-lappar i slutändan per år

Beror ju massor på hur och var man bor... med lyse, kyl/frys, TV och datorer finns det ju bara så mycket man kan göra liksom, dvs inte mycket.

Ursprungligen av M37:

Tack för tips och initiativ.

Jag kollade deras jämförelsefunktion men ser att de inte har min el-leverantör (Stockholms Elbolag) i sin jämförelselista. Jag valde att kolla kanske fem-sex random elbolag och fann att Tibber oftare var dyrare än de jag valde att jämför med. Kanske en slump, men vad vet jag. I vart fall fanns inte min nuvarande leverantör inte med i listan,

Jag bor lååångt bort från Stockholm men har ändå valt Stockholms Elbolag som leverantör till mig. Det handlar tyvärr bara om struntsummor då jag (och alla andra) måste betala för själva kabeln, som i mitt fall tillhör Vattenfall. Och det är vid den sistnämnda posten man inte kan påverka något, och den är onödigt dyr.

Men, som jag skrev ovan: Tack för tips och initiativ. Fler borde kanske tänka på vilka leverantörer de har.

Måste hålla med dig här! Bytte till https://elbyte.se/Cheap Energy på kampanjpris och kommer byta om ca sju månader när kampanjpriset har gått ut. Har jämfört med min syster som har Tibber och hon får absolut ett bra pris men är ju inne flera gånger per dag för att se när elen är som billigast och kan inte heller ladda sin elbil när som helst då elpriset ibland är alldeles för högt. Vi räknade på det hela och ett kampanpris på rörligt el är svårslaget. Du behöver dessutom inte bry dig om elen förrän en gång per år. Tror det här med timavtal som Tibber, Greenely etc kör med bara är senaste tricket i marknadsföring som elbolagen kör med. Jag menar om fler nyttjade elen på billigare tider så skulle de ju inte ha någon prisfördel alls.

1
Bevaka tråden