Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raderar alla bilder men ledigt utrymmet på hårddisken blir inte större.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Air av senaste modell. Ska uppdatera macOS Big Sur men har bara 30 GB ledigt utrymme på hårddisken. Har lagt över alla bilder, ca 87 GB på en extern hårddisk och raderat alla bilder via Bilder på Macbook och sedan tömt papperskorgen. Trots detta blir det lediga utrymmet på hårddisken inte större. Vad gör jag för fel?

Vad är det som tar plats? Du kan kolla upp enligt nedan.

Choose Apple menu  > About This Mac, then click Storage. Each segment of the bar is an estimate of the storage space used by a category of files. Move your pointer over each segment for more detail.

  • Medlem
  • 2021-08-18 20:14
Ursprungligen av Allanmac:

Jag har en MacBook Air av senaste modell. Ska uppdatera macOS Big Sur men har bara 30 GB ledigt utrymme på hårddisken. Har lagt över alla bilder, ca 87 GB på en extern hårddisk och raderat alla bilder via Bilder på Macbook och sedan tömt papperskorgen. Trots detta blir det lediga utrymmet på hårddisken inte större. Vad gör jag för fel?

Har du valt optimerad lagring? Har för mig att då ”paxas” allt utrymme om man har mycket material i molnet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad är det som tar plats? Du kan kolla upp enligt nedan.

Choose Apple menu  > About This Mac, then click Storage. Each segment of the bar is an estimate of the storage space used by a category of files. Move your pointer over each segment for more detail.
https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/macos/Big-Sur/macos-big-sur-about-this-mac-storage.jpg

Dokument 105,2 GB, Bilder 86,81 GB, iOS-filer 57,57 GB, Musikskapande 2,38 GB, System 11,26 GB.

30,16 GB ledigt av 250,69 GB

Har som sagt raderat 13000 bilder men det står fortfarande 86,81 GB bilder vilket det gjorde även innan jag raderade bilderna.

Ursprungligen av Alix:

Har du valt optimerad lagring? Har för mig att då ”paxas” allt utrymme om man har mycket material i molnet.

Vet inte om jag valt optimerad lagring, hur ser jag det? Använder inte molnet utan har en extern hårddisk istället.

  • Medlem
  • 2021-08-18 21:53
Ursprungligen av Allanmac:

Vet inte om jag valt optimerad lagring, hur ser jag det? Använder inte molnet utan har en extern hårddisk istället.

Eftersom du inte använder molnet kan det ju kvitta var det ligger.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-18 22:12

Vilken papperskorg raderade du - Bilders egen/interna eller macOS?

Ursprungligen av Allanmac:

...raderat alla bilder via Bilder på Macbook och sedan tömt papperskorgen... ...Vad gör jag för fel?

Berätta i detalj vad/hur du gjorde. Annars blir det svårt att säga vad du gjorde fel.

Ursprungligen av Allanmac:

Jag har en MacBook Air av senaste modell. Ska uppdatera macOS Big Sur men har bara 30 GB ledigt utrymme på hårddisken. Har lagt över alla bilder, ca 87 GB på en extern hårddisk och raderat alla bilder via Bilder på Macbook och sedan tömt papperskorgen. Trots detta blir det lediga utrymmet på hårddisken inte större. Vad gör jag för fel?

Har du startat om datorn efter att ha raderat? macOS är segt på att visa rätt efter att man raderat...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-08-19 12:33

Är det purgeable space som spökar?
https://appletoolbox.com/how-to-manage-or-del...

Ursprungligen av frazze:

Vilken papperskorg raderade du - Bilders egen/interna eller macOS?

Tack för hjälpen! Jag hade inte raderat bildernas egna papperskorg utan bara papperskorgen längst ner på skrivbordet.

  • Medlem
  • International user
  • 2021-09-30 08:58
Ursprungligen av Allanmac:

Jag har en MacBook Air av senaste modell. Ska uppdatera macOS Big Sur men har bara 30 GB ledigt utrymme på hårddisken. Har lagt över alla bilder, ca 87 GB på en extern hårddisk och raderat alla bilder via Bilder på Macbook och sedan tömt papperskorgen. Trots detta blir det lediga utrymmet på hårddisken inte större. Vad gör jag för fel?

macOS har under en längre tid låtit bli att radera bilder när man väljer att rader dem. Istället går de in i en raderade bilder map och stannar där under en viss tid innan de blir på riktigt raderade. Gå in i mappen för raderade bilder och tvinga macOS att radera dem nu.

1
Bevaka tråden