Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrollriktning i styrplatta och mus

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-22 21:24

Hej

För första gången har jag kopplat en mus till min Macbook. Till min stora förvåning skrollar musen åt "fel" håll. Nåväl tänkte jag, det kommet jag ihåg från min gamla iMac. In i inställningarna och bockar av "naturlig" för rullningsriktningen. Men ganska snart upptäcker jag att nu är det styrplattan som skrollar åt "fel" håll. Tillbaka i inställningarna och ändrar även det. Och då upptäcker jag att om man ändrar skrollriktningen på det ena ändras den även på det andra. Men det kan väl inte vara så? Det är ju två olika inmatningsdon med två separata inställningar! Är det någon bugg eller hur är det tänkt? Kan man åtgärda det på något sätt? Man vill ju ha både musen och styrplattan som de alltid fungerat, "naturligt" eller inte!

Installera ScrollReverser så kan du ställa in för mus och styrplatta separat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-23 20:35
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Installera ScrollReverser så kan du ställa in för mus och styrplatta separat.

Tack för tipset Marcus! Ska göra det. Även om man kan tycka att det är konstigt att det inte är inbyggd i själva OS. De har ju två olika inställningar för det!?‍♂️I min Windows dator behövde jag aldrig ändra någon inställning. Allt "bara fungerade". Men bra att det finns ett sätt att lösa det! ?

*** tillägg *** Konstigt att jag inte blev aviserad via epost om att jag fått svar. Trotts att jag har alternativet förbockat under inställningarna.

1
Bevaka tråden