Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera gamla volymgrupper

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har återställt min dator men gamla volymgrupper från tidigare återställningar ligger kvar, vilket gör att minnet är näst intill fullt trots återställning. Hur kan jag gå till väga för att ta bort även dessa gamla volymer?

  • Medlem
  • 2021-09-07 12:18
Ursprungligen av cissi1984:

Jag har återställt min dator men gamla volymgrupper från tidigare återställningar ligger kvar, vilket gör att minnet är näst intill fullt trots återställning. Hur kan jag gå till väga för att ta bort även dessa gamla volymer?

Har du prövat att ta bort dem via Skivverktyg?

Ursprungligen av Alix:

Har du prövat att ta bort dem via Skivverktyg?

Ska kanske tillägga att jag inte är jättehaj på detta ? Kikade nyss på skrivverktygen och såg något som heter ”behållare disk 2” där det står ”volymantal 5”. Är det där jag kan radera de gamla volymerna?! ?

  • Medlem
  • 2021-09-07 12:36
Ursprungligen av cissi1984:

Ska kanske tillägga att jag inte är jättehaj på detta ? Kikade nyss på skrivverktygen och såg något som heter ”behållare disk 2” där det står ”volymantal 5”. Är det där jag kan radera de gamla volymerna?! ?

Ja. Men var försiktig med att ta bort dem, så att du inte gör dig olycklig.

Ursprungligen av Alix:

Ja. Men var försiktig med att ta bort dem, så att du inte gör dig olycklig.

Haha! Ja olycklig vill man ju inte bli ? Tyvärr kan jag inte se volymerna en och en utan enda alternativet verkar vara att klicka radera för hela ”behållare disk2” samtidigt. Och det skulle du inte rekommendera då med andra ord? Innebär det att datorn kan krascha helt?

  • Medlem
  • 2021-09-07 12:50
Ursprungligen av cissi1984:

Haha! Ja olycklig vill man ju inte bli ? Tyvärr kan jag inte se volymerna en och en utan enda alternativet verkar vara att klicka radera för hela ”behållare disk2” samtidigt. Och det skulle du inte rekommendera då med andra ord? Innebär det att datorn kan krascha helt?

Se till så att du har valt som i dumpen nedan, så att du ser allting.

Ursprungligen av Alix:

Se till så att du har valt som i dumpen nedan, så att du ser allting.

Det ser ut såhär när jag går in där:

  • Medlem
  • 2021-09-07 13:42
Ursprungligen av cissi1984:

Det ser ut såhär när jag går in där:

Det är normalt. Du ska ha fem volymer. Ser att du är i Recoveryläge, annars ser det ut så här:

Ursprungligen av Alix:

Det är normalt. Du ska ha fem volymer. Ser att du är i Recoveryläge, annars ser det ut så här:

Nu är den återskapad igen och då ser det ut såhär:

  • Medlem
  • 2021-09-07 16:28
Ursprungligen av cissi1984:

Nu är den återskapad igen och då ser det ut såhär:

Du har en volym för mycket. En ”Macintosh HD - Data” som är gråmarkerad (ej lagd på skrivbordet). Lägg den på skrivbordet och kolla igenom den om det är något du behöver spara. Om inte, och det räcker med den vanliga ”Macintosh HD - data”, så kan du ta bort den överflödiga volymen med Skivverktyg.

Ursprungligen av Alix:

Du har en volym för mycket. En ”Macintosh HD - Data” som är gråmarkerad (ej lagd på skrivbordet). Lägg den på skrivbordet och kolla igenom den om det är något du behöver spara. Om inte, och det räcker med den vanliga ”Macintosh HD - data”, så kan du ta bort den överflödiga volymen med Skivverktyg.

TACK snälla du för helt ovärderlig hjälp! Nu funkar det!!

1
Bevaka tråden