Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är iPhone 13-serien

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då var det dags för Apples stora släpp i år och det är iPhone 13-serien, är den så bra som vi har hoppats på?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2021-09-14 20:26

Bra med mindre notch men utnyttjar man inte den lite större ytan så känns det ju sk*tsamma. ??‍♂️

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-14 20:41
Ursprungligen av macki81:

Bra med mindre notch men utnyttjar man inte den lite större ytan så känns det ju sk*tsamma. ??‍♂️

Kommer säkert en iOS-uppgradering snart som erbjuder batteriprocenten uppe i hörnet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2021-09-14 20:44
Ursprungligen av ibish:

Kommer säkert en iOS-uppgradering snart som erbjuder batteriprocenten uppe i hörnet.

Hoppas ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-14 20:46
Ursprungligen av Redaktionen:

Då var det dags för Apples stora släpp i år och det är iPhone 13-serien, är den så bra som vi har hoppats på?

Läs hela artikeln här

Film-läget såg intressantare ut än vad jag hade förväntat mig.

Och supersmart användning av ProMotion. Är nöjd över att batteriet verkar vara minst lika bra som på 11:an.

Blir en 13 Pro Max för mig.

Trevligt att se att priset kommit ner med ca 1400 kr pga dollarkursen sedan jag köpte 11 Pro Max.

Ursprungligen av ibish:

Film-läget såg intressantare ut än vad jag hade förväntat mig.

Och supersmart användning av ProMotion. Är nöjd över att batteriet verkar vara minst lika bra som på 11:an.

Blir en 13 Pro Max för mig.

Trevligt att se att priset kommit ner med ca 1400 kr pga dollarkursen sedan jag köpte 11 Pro Max.

Samma här. Kommer inte kunna tacka nej till kamerasystemet.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-09-14 21:10

Jag har 11 pro idag och ser faktiskt ingen jätteanledning att uppdatera. Skiter i 120Hz på skärmen och kamerorna känns inte svinmycket bättre heller. Kanske skulle vara för proRaw eller vad de kallar det, som kom i tolvan.

Är ungefär lika besviken på Apple Watch series 7. Hade förväntat mig mer, min series 5 får hänga med ett tag till.

Ursprungligen av jonasn:

Jag har 11 pro idag och ser faktiskt ingen jätteanledning att uppdatera. Skiter i 120Hz på skärmen och kamerorna känns inte svinmycket bättre heller. Kanske skulle vara för proRaw eller vad de kallar det, som kom i tolvan.

Är ungefär lika besviken på Apple Watch series 7. Hade förväntat mig mer, min series 5 får hänga med ett tag till.

Plus 1 som man säger. I exakt samma sits och håller med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-15 07:40

Noterar att iPhone 13 Pro nu får bättre batteritid än iPhone 13. Iphone 12 och 12 pro hade samma batteritid (videostreaming upp till 11 tim). 13 har upp till 15 tim videostreaming jämfört med upp till 20 tim för 13 pro.

Antar att det är samma batteri, men att 13 helt enkelt är batterisnålare pga ProMotion-skärmen som drar ner uppdateringsfrekvensen när det går?

Promodellerna verkar ha blivit tyngre. Från 189 till 203 gram på vanliga pro. Inget man skyltar med såklart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-15 08:03
Ursprungligen av westerlu77:

Promodellerna verkar ha blivit tyngre. Från 189 till 203 gram på vanliga pro. Inget man skyltar med såklart.

Tyngden är ett stort problem tycker jag. Hustrun har en 11:a och den känns som en tung klump och väger in på 194 g. Min 12 Pro väger 189 g och redan dessa ynka 5 g gör skillnad. 203 gram vill jag inte ens tänka på. Väldigt glad att jag inte ska skaffa en ny telefon i år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-15 08:35
Ursprungligen av ibish:

Kommer säkert en iOS-uppgradering snart som erbjuder batteriprocenten uppe i hörnet.

Hoppas verkligen på det! Stör mig jättemycket på att jag måste dra ner från toppen varje gång jag vill se batteriprocenten. Kunde inte tro att det var sant att det saknades när jag bytte till 12 Pro förra året.

  • Medlem
  • 2021-09-15 09:51
Ursprungligen av xms67:

Tyngden är ett stort problem tycker jag. Hustrun har en 11:a och den känns som en tung klump och väger in på 194 g. Min 12 Pro väger 189 g och redan dessa ynka 5 g gör skillnad. 203 gram vill jag inte ens tänka på. Väldigt glad att jag inte ska skaffa en ny telefon i år.

Känner du verkligen skillnad på 5 gram? Skulle du känna samma skillnad om du fick hålla i två, till utseendet identiska tegelstenar, med fem grams skillnad?
Jag skulle definitivt inte kunna avgöra vilken som är vilken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-15 14:06

Vet inte vad jag ska tycka om att AW7 verkar ha exakt samma processor som förra året, och Iphone 13 verkar ha fått en väldigt liten speed bump.

Jag tycker ju kraften i iPhone är bra nog, men misstänker att det kommer bli en rejäl ökning nästa år.

Det var ju lite misstänksamt när de jämförde A15 mot konkurrenterna än A14. Ska bli intressant att se benchmarks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-15 18:28
Ursprungligen av Dalle:

Känner du verkligen skillnad på 5 gram? Skulle du känna samma skillnad om du fick hålla i två, till utseendet identiska tegelstenar, med fem grams skillnad?
Jag skulle definitivt inte kunna avgöra vilken som är vilken.

Låter ju helt knäppt, men jag tycker hustruns 11 är märkbart tyngre än min 12 Pro. Känns som jag skulle sätta 10 av 10 blindtester. Sedan vet jag ju inte om inbillning spelar in, men det är min seriösa uppfattning.

Själv så är jag sjukt taggad på en iPhone13 mini, med 256Gb

Den konfigurationen landar strax under 10000kr.

Är det bättre att köpa en iPhone 12 (som är billigare) än en iPhone 13 om man, som jag, har en iPhone 8?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-16 08:20
Ursprungligen av kriaspaa:

Är det bättre att köpa en iPhone 12 (som är billigare) än en iPhone 13 om man, som jag, har en iPhone 8?

Bättre går inte att svara på. Det är i alla fall mer ekonomiskt. Sedan får får du väl kolla om om 13 har något som du verkligen villhöver. Hittar du inget sådant så är ju en begagnad 12:a smart. Det som talar emot det är att andrahandspriserna brukar vara väldigt höga. Men vill man vrida på de sista kronorna så är det trots allt smart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-16 09:52
Ursprungligen av xms67:

Bättre går inte att svara på. Det är i alla fall mer ekonomiskt. Sedan får får du väl kolla om om 13 har något som du verkligen villhöver. Hittar du inget sådant så är ju en begagnad 12:a smart. Det som talar emot det är att andrahandspriserna brukar vara väldigt höga. Men vill man vrida på de sista kronorna så är det trots allt smart.

Man behöver inte köpa begagnad. Apple säljer 12 fortfarande. Om skillnaderna i de tekniska specifikationerna är värda 1300 kr kan bara man själv avgöra.

Ursprungligen av kriaspaa:

Är det bättre att köpa en iPhone 12 (som är billigare) än en iPhone 13 om man, som jag, har en iPhone 8?

Tänk på att det endast skiljer 687kr när du jämför iPhone 12 och iPhone 13 med samma mängd lagringsutrymme.

Jag skulle antingen köpt en bra begagnad iPhone 12 för ett bra pris eller en ny iPhone 13 (om det var de jag valde emellan). Jag skulle inte köpt en ny iPhone 12 för endast 687kr mindre.

Men det är bara vad jag skulle gjort.

Alla iPhone 13 är fina mobiler. Men det var även 11 och 12 serien. Lite ett generellt problem inom mobilindustrin som helhet. Blir små förbättringar förstås, men inte riktigt de stora stegen som man minns för några år sedan:
https://www.youtube.com/watch?v=ZhMnzUTClXA

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-16 22:04
Ursprungligen av timofej:

Man behöver inte köpa begagnad. Apple säljer 12 fortfarande. Om skillnaderna i de tekniska specifikationerna är värda 1300 kr kan bara man själv avgöra.

Att köpa en ny 12/12 Pro tänkte jag inte ens på. Det ser jag som en dålig affär.

Senast redigerat 2021-09-17 09:29
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-19 20:11
Ursprungligen av IngoX:

Noterar att iPhone 13 Pro nu får bättre batteritid än iPhone 13. Iphone 12 och 12 pro hade samma batteritid (videostreaming upp till 11 tim). 13 har upp till 15 tim videostreaming jämfört med upp till 20 tim för 13 pro.

Antar att det är samma batteri, men att 13 helt enkelt är batterisnålare pga ProMotion-skärmen som drar ner uppdateringsfrekvensen när det går?

Jag antog fel. Iphone 13 och 13 pro har inte längre samma batteri, men skillnaden är faktiskt åt andra hållet än man kan tro! Batteriet i 13 Pro har lite mindre kapacitet än det i 13, även om den förstnämda har längre batteritid.

The Verge - Here’s exactly how much bigger the iPhone 13 batteries are

Iphone 12 och 12 Pro hade båda batteri på 10,78 Wh. Iphone 13 har nu ökat till 12.41 Wh medan 13 Pro "bara" ökat till 11,97 Wh. Troligen vinner 13 Pro på att kunna dra ner uppdateringsfrekvensen på skärmen till t.ex 30 vid videouppspelning, mer behövs ju inte om inte videon spelar upp mer. 13 Pro har också en extra grafik-kärna, kan det göra den mer batterisnål?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-22 14:06

Tom´s guide har gjort sitt årliga batteritest med kontinuerligt surfande.

Det visar att en iPhone 13 mini bara har 4,6% mindre kontinuerlig surftid jämfört med förra årets iPhone 12 Pro. Och mer jämfört med förra årets iPhone 12. Det är väl en bra jämförelse för den som tvekar slå till på den bäst designade telefonen för jeansfickan?

Varit nära med att trycka på köp knappen för en vanlig iPhone 13. Men jag hejdade mig till slut. Har en fungerande Samsung Galaxy S21 så det kändes svårt att motivera ett köp, även om man som tech entusiast vill ha det senaste.

Så jag ska försöka hålla i Samsungen nåt år till, sen får man se.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-24 10:02

För er som får er nya iPhone eller iPad idag som ni återställer från backup: vissa kan uppleva en bug med Apple Music eller att widget-inställningar nollställts. Löses genom att en uppdatering för iOS 15 ligger och väntar för dessa enheter.

If you can’t use Apple Music on your new iPhone or iPad

If your iPhone or iPad widgets reset to default settings after you restore from backup

Via MacRumors här och här.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2021-09-24 10:44

Kanske en OT fråga. Men hur funkar det om man köper iPhone med Curve card? Tänker främst på garanti etc

  • Medlem
  • 2021-09-24 11:04
Ursprungligen av macki81:

Kanske en OT fråga. Men hur funkar det om man köper iPhone med Curve card? Tänker främst på garanti etc

Garantin har du mot Apple, spelar ingen roll hur du betalar den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-09-24 11:04
Ursprungligen av macki81:

Kanske en OT fråga. Men hur funkar det om man köper iPhone med Curve card? Tänker främst på garanti etc

Det är ju bara ett betalmedel, har inget med din produktgaranti att göra.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2021-09-24 11:06
Ursprungligen av zinned:

Det är ju bara ett betalmedel, har inget med din produktgaranti att göra.

Ok vad bra! Jag tänkte i och med att det är ett kort med UK nummer

Bevaka tråden