Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken iPhone 13 ska du välja?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har presenterat höstens iPhone-modeller och vi har försökt plocka ut lite vad som skiljer modellerna åt.

Läs hela artikeln här

Jag vill ha Max för att det ska bli någon som helst "kännbar" skillnad mot 12 Pro. Men jag har också gått igenom 3 st Plus/Max innan och alltid kommit tillbaka till den mindre versionen. Lutar åt Max i år, så jag kan göra samma misstag för 4:e gången...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-16 20:51
Ursprungligen av kafferast:

Jag vill ha Max för att det ska bli någon som helst "kännbar" skillnad mot 12 Pro. Men jag har också gått igenom 3 st Plus/Max innan och alltid kommit tillbaka till den mindre versionen. Lutar åt Max i år, så jag kan göra samma misstag för 4:e gången...

Varför inte bara hoppa över en generation? Låter ju spontant som att du inte tycker 13 tillför så mycket mot din nuvarande.

Med det sagt. Jag ska också ha 13 pro max. Är nöjd med storleken på min 11 pro max. Ser fram emot ännu bättre kamera, minst lika bra batteri och 120 hz.

Planerar dock att ha kvar nya telefonen i 3-4 år. Om inte Apple kommer med något sjukt revolutionerande i mobilväg inom 2 år (tveksamt). Just 120hz är den sista specifikationen jag vill bocka av. Störs inte alls av notchen.

Jag hör vad du säger. Men att skippa årets iPhone…inte aktuellt… Den pryl/enhet jag använder mest av allt ska alltid vara den bästa versionen?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-09-16 23:12

Ända sedan iPhone 7 har ju max-versionen haft saker som inte den vanliga storleken har, men med 13 är de väl helt lika funktionsmässigt om jag inte har missförstått. Då är det bara storleken som skiljer och i mitt fall föredrar jag att den passar i byxfickan och att jag når över hela telefonen framför att jag får lite större skärm.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-09-17 08:19

Blir en 13 Pro Max med 1TB. Väldigt nöjd med min 12 Pro Max 256 GB men den går till dottern. Kommer dock att vänta till januari innan jag köper den.

  • Medlem
  • International user
  • 2021-09-17 11:36

Det kanske blir en 12 mini i år.

  • Medlem
  • 2021-09-17 14:58

En sierrablå iPhone 13 Pro 1TB beställd! Men vilken tid det tog att få igenom beställningen, hemsidan var seg… Säkert högt tryck.

  • Medlem
  • 2021-09-17 15:25

Beställde från Apple, tog nog till 14:20 innan jag fick igenom den...
En Pro, grå, 256. Har tänkt en blå hela tiden tills jag skulle trycka på knappen, då fegade jag ur.

Nånstans är jag sugen på en iPhone 13 Pro Max. Men vikten på 240 gram gör mig tveksam. 12 Pro Max väger 228 gram och redan det var tungt nog.

Så tillsvidare avvaktar jag och funderar ett varv till.

Senast redigerat 2021-09-17 16:21
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-17 16:19

Beställde en grå Pro Max 256 gb via Telia. Gick fort.

Tog upphämtning i butik utan abonnemang. Fixar med abonnemanget väl i butik (så jag slipper lägga tid på att välja på hemsidan).

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-09-17 16:19

13 mini kom ju trots alla som sa att den är stendöd och begraven. Lätt och fin.

Blev en blå iPhone 13 Pro med 1Tb
Körde max i ngt år men gick tillbaka och saknar inte klumpmobilen, särskilt när de nu inte skiljer ngt. Föredrar samsung som är smalare och längre jämfört med Max om man nu måste ha 6,7”

Skulle det bli en hade det blivit en svart 13.

Senast redigerat 2021-09-18 00:46
Ursprungligen av WiFi:

En sierrablå iPhone 13 Pro 1TB beställd! Men vilken tid det tog att få igenom beställningen, hemsidan var seg… Säkert högt tryck.

Ursprungligen av garda:

Beställde från Apple, tog nog till 14:20 innan jag fick igenom den...
En Pro, grå, 256. Har tänkt en blå hela tiden tills jag skulle trycka på knappen, då fegade jag ur.

Nyfiken, vilken tid beställde ni? Var det via hemsidan eller appen? Jag beställde via appen 14.03 och hade inga problem alls.

  • Medlem
  • 2021-09-17 19:20
Ursprungligen av Sperious:

Nyfiken, vilken tid beställde ni? Var det via hemsidan eller appen? Jag beställde via appen 14.03 och hade inga problem alls.

Den första gick igenom utan problem, en iPhone 13 Pro 1 TB kl. 14:06 ungefär, tog ett tag innan jag släpptes in. Men den andra beställningen, en iPhone 13 Pro Max 256 GB gick igenom kl. 14:32, hemsidan var fruktansvärt seg och det tog stopp i betalningsprocessen. Testade via webb och app samtidigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-17 19:28
Ursprungligen av @ndreas:

Blev en blå iPhone 13 Pro med 1Tb
Körde max i ngt år men gick tillbaka och saknar inte klumpmobilen, särskilt när de nu inte skiljer ngt. Föredrar samsung som är smalare och längre jämfört med Max om man nu måste ha 6,7”

Får jag fråga vad ni som beställt med 1Tb ska göra med allt utrymme?

Jag har aldrig varit i närheten av att fylla mina 256Gb. Ligger just nu på 40Gb efter två års användning. Bilder och videon skickar telefonen till icloud (där har jag 2Tb med familjedelning).

Jag hade förmodligen klarat mig med 128Gb på telefonen, men köper mest lite marginaler för sinnesro.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-09-17 19:47
Ursprungligen av ibish:

Får jag fråga vad ni som beställt med 1Tb ska göra med allt utrymme?

Jag har aldrig varit i närheten av att fylla mina 256Gb. Ligger just nu på 40Gb efter två års användning. Bilder och videon skickar telefonen till icloud (där har jag 2Tb med familjedelning).

Jag hade förmodligen klarat mig med 128Gb på telefonen, men köper mest lite marginaler för sinnesro.

Yep, min SE (2020) har 128 GB lagring men jag använder just nu bara 15 GB. Jag tvivlar på om jag någonsin kommer upp i 64 GB.

Ursprungligen av ibish:

Får jag fråga vad ni som beställt med 1Tb ska göra med allt utrymme?

Jag har aldrig varit i närheten av att fylla mina 256Gb. Ligger just nu på 40Gb efter två års användning. Bilder och videon skickar telefonen till icloud (där har jag 2Tb med familjedelning).

Jag hade förmodligen klarat mig med 128Gb på telefonen, men köper mest lite marginaler för sinnesro.

kul att filma i 4K ProRes äter en del minne och som jag förstod behövdes 256GB för att ens kunna göra det.

Pro max 256GB blir det.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple har presenterat höstens iPhone-modeller och vi har försökt plocka ut lite vad som skiljer modellerna åt.

Läs hela artikeln här

Vilka leverans datum har ni fått?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-18 10:16
Ursprungligen av everlast:

Vilka leverans datum har ni fått?

24 sept (via Telia)

Blir en 13 Mini för mig. Hustrun får ta över min 12 Pro. Vill kunna använda telefonen med en (1) hand igen....
Det enda jag kommer sakna är möjilgen Lidar (används och fungerar väldigt bra vid mätning).

  • Medlem
  • 2021-09-20 13:21
Ursprungligen av everlast:

Vilka leverans datum har ni fått?

24:e via Apple

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-09-20 16:23
Ursprungligen av @ndreas:

kul att filma i 4K ProRes äter en del minne och som jag förstod behövdes 256GB för att ens kunna göra det.

För en som endast har hållit på med stillbildsfotografering så antar jag att ProRes motsvarar stillbildfotografins RAW, stämmer det?

Om så, då krävs det alltså också att man lägger ner en del tid på att redigera sina videos man tar...?

Första gången jag beställer online istället för upphämtning i butik. Är det normalt att status fortfarande är ”Förbereder leverans” 24 timmar innan beräknad leverans, som fortfarande är imorgon?

Edit: Beställt hos Apple.
Edit 2: Fem minuter efter post ändrades status till Skickat. ☺️

Senast redigerat 2021-09-23 13:30
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-09-24 12:20
Ursprungligen av zinned:

För en som endast har hållit på med stillbildsfotografering så antar jag att ProRes motsvarar stillbildfotografins RAW, stämmer det?

Om så, då krävs det alltså också att man lägger ner en del tid på att redigera sina videos man tar...?

Nja, det är inte ett råformat i bemärkelsen att det är rena pixlar, och det är inte heller lossless-komprimerat. Men det verkar ju helt klart vara inriktat på de som tänker efterredigera sina videos. Jag tyckte den här artikeln förklarade det bra:
https://www.techradar.com/news/what-is-apple-...

Sen hur man ska få filmerna från telefonen återstår ju att se. Lightning är väl USB2? Att tanka massor av gigabyte film i 480 (teoretiska) Mbps känns inte jättekul.
https://www.imore.com/iphone-13-pros-6gb-minu...

Det verkar som batteritiden är betydligt förbättrad i iPhone 13 Mini jämfört med 12 Mini, nu till och med bättre än den fullstora iPhone 12 modellen:
https://www.youtube.com/watch?v=IQQCoJiZj8w

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-25 11:27

Ja bättre än 12, och 13 mini har bara 4,6 % kortare batteritid än förra årets 12 Pro i Tom´s guide årliga test.

Det testet avgjorde det för mig och jag beställde en Mini.
Ljuskänsliga widekameran från förra årets Pro Max, tillräcklig batteritid och bekväm i jeansfickan - en riktig premiumtelefon!

En 13 Mini beställd här också. Skönt med en fickvänlig mobil.

Bevaka tråden