Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Live Text inte aktiverat i svenska längre

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-09-23 08:11

Ser att jag inte har Live Text i senaste iOS betan 15.1, för svenska, byter jag till engelska finns den det där. Någon som sitter på betan innan som kan kolla om den finns för svenska där.
Funktionen fanns ju för några versioner sedan för svenska.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-23 09:32

Stöds inte på svenska enligt Apples supportsidor. Men intressant om det fanns i betan, då borde det förhoppningsvis komma. Kanske till och med innan Siri i HomePod mini talar svenska...

Citat:

Live Text is currently supported in English, Chinese, French, Italian, German, Portuguese, and Spanish. You need an iPhone XS, iPhone XR, or later with iOS 15 to use Live Text.

https://support.apple.com/en-us/HT212630

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-09-23 09:38

Det fanns inte stöd i betan för svensk Live Text, men det gick att aktivera knappen för Live Text ändå, och få lite knepiga texter av det. Bugg som är rättad nu, skulle jag säga.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-09-23 10:28
Ursprungligen av Gäddnos:

Det fanns inte stöd i betan för svensk Live Text, men det gick att aktivera knappen för Live Text ändå, och få lite knepiga texter av det. Bugg som är rättad nu, skulle jag säga.

OK, jag såg inga fel när jag använde det med svenska, men det var ju inte något jag gjorde regelbundet så "buggen" kanske fanns där.

Edit. Kanske blandar ihop detta med att man också kunde markera text i bilder, inte live, men det verkar inte heller fungera i svenska men det fungerar med att kopiera svensk text iaf.

  • Medlem
  • 2021-09-23 11:10

Vet inte om jag missförstår problemet här... men men i iOS 15 det går att aktivera för svenska under inställningar -> allmänt -> språk och region.

  • Medlem
  • 2021-09-23 11:26
Ursprungligen av garda:

Vet inte om jag missförstår problemet här... men men i iOS 15 det går att aktivera för svenska under inställningar -> allmänt -> språk och region.

Jag har ingen sådan inställning där, Iphone SE 1st gen, IOS 15, stable release.

  • Medlem
  • 2021-09-23 12:43
Ursprungligen av Alix:

Jag har ingen sådan inställning där, Iphone SE 1st gen, IOS 15, stable release.

"You need an iPhone XS, iPhone XR, or later with iOS 15 to use Live Text."

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-09-23 13:08
Ursprungligen av garda:

Vet inte om jag missförstår problemet här... men men i iOS 15 det går att aktivera för svenska under inställningar -> allmänt -> språk och region.

Aha, det är där den är nu. Jag trodde den var borttagen, för innan fanns den under inställningar för kameran.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-09-24 10:04
Ursprungligen av garda:

Vet inte om jag missförstår problemet här... men men i iOS 15 det går att aktivera för svenska under inställningar -> allmänt -> språk och region.

Att jag hade missat den! *skäms* men skyller på mina gamla ögon.

1
Bevaka tråden