Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OneDrive sparar inte Office-filer

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, jag behöver hjälp.

Jag arbetar med en arbetsdator i grundskolan som är PC. Men jag lyckas använda min MacBookPro ändå samt min iMac 24 hemma. Eftersom skolan har köpt Microsoft-tjänster så ska vi använda Office365 och OneDrive.

Nu efter senaste uppdateringen från Apple och senaste uppdateringen av OneDrive så går det inte att spara filerna i OneDrive. Ett felmeddelande dyker upp. Det gör mitt liv svårt just nu.

Är det fler som har problem med Office/OneDrive och Mac just nu? Hur har ni löst det?

Hjälp!

Vänligen // Martin

  • Medlem
  • 2021-09-22 17:55

Kolla här om programmet/-n har nödvändig tillgång till Filer och mappar. Kolla även andra behörigheter i samma fönster. Kanske kan lösa problemet.

Hej Alix, tack! Jag kikade där men jag har inga program alls där. Och (som du) gråmarkerade + och - tangenter. Hur får man "dit" program?

  • Medlem
  • 2021-09-22 18:47

Du klickar på hänglåset nere till vänster och matar in kontots lösenord. Sedan plusknappen.

Jag önskar att det vore så enkelt. De är gråmarkerade även efter att jag låst upp hänglåset. Se bilden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-22 19:06
Ursprungligen av haddock:

Är det fler som har problem med Office/OneDrive och Mac just nu? Hur har ni löst det?

Det verkar funka fint för mig med macOS 11.6 och OneDrive version 21.139.0711.

Men när jag hade problem för några månader sedan löste jag det akut via Filer-funktionen i Teams. Vilket antagligen är ungefär samma som via web-gränssnittet, så testa det!

Jag har inte OneDrive bland de appar som i säkerhetsinställningar fått tillgång till filer på datorn (däremot har Teams bett om tillgång till mappen Hämtade filer). OneDrive har ju en egen mapp på din dator. Du kommer åt OneDrive inställningarna via moln-ikonen i menyraden.

Ursprungligen av IngoX:

Det verkar funka fint för mig med macOS 11.6 och OneDrive version 21.139.0711.

Men när jag hade problem för några månader sedan löste jag det akut via Filer-funktionen i Teams. Vilket antagligen är ungefär samma som via web-gränssnittet, så testa det!

Jag har inte OneDrive bland de appar som i säkerhetsinställningar fått tillgång till filer på datorn (däremot har Teams bett om tillgång till mappen Hämtade filer). OneDrive har ju en egen mapp på din dator. Du kommer åt OneDrive inställningarna via moln-ikonen i menyraden.

Det fungerade finfint fram tills OneDrive uppdaterades till 21.160.0916

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-22 19:25
Ursprungligen av haddock:

Det fungerade finfint fram tills OneDrive uppdaterades till 21.160.0916

Ah, på den här datorn använder jag inte Office365 utan en installation av Office 2019 med separat nedladdad OneDrive. Och i AppStore ligger ju en uppdatering... drar ner den nu...

Tillägg:
Och det verkar fungera fint för mig med OneDrive 21.160.0916
Jag har dock inte aktiverat OneDrives Finder-tillägg för att använda platsbesparande "filer på begäran". Om det kan göra någon skillnad.

Senast redigerat 2021-09-22 19:35

Härligt att det fungerar. Se gärna min konversation med Alix ovan. Har du gett tillstånd till OneDrive eller Word (t.ex) att finnas i Filer och mappar ovan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-22 19:39
Ursprungligen av haddock:

Härligt att det fungerar. Se gärna min konversation med Alix ovan. Har du gett tillstånd till OneDrive eller Word (t.ex) att finnas i Filer och mappar ovan?

Nej, som jag skrev, bara behövt ge Teams tillgång till Hämtade filer. Och har inte aktiverat OneDrives Finder-tillägg, det kan ju göra skillnad?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-22 19:41

Kan du inte logga in via https://onedrive.live.com ?

Till saken hör att det är ett företagskonto. Det hände något när uppdateringen kom tillsammans med Apples senaste uppdatering. Jag hade hoppats att det skulle komma någon buggfixare men än lyser det med sin frånvaro.

Tack ändå IngoX

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-22 19:59

Jo, mitt är också företagskonto, knappar jag in användarnamnet på inloggningssidan omdirigeras jag till VGRegionens egna gränssnitt.

Men jag har aldrig riktigt litat på OneDrive för mac, det har strulat tidigare men lyckligtvis behöver jag sällan använda det.

Testa web-gränssnittet och använd med fördel Edge. Den tycker jag är toppen, och smidigt att hålla allt arbetsrelaterat till en webbläsare.

Ja, det får kanske bli så

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-22 20:50
Ursprungligen av haddock:

Är det fler som har problem med Office/OneDrive och Mac just nu?

Ok, det är ändå något som krånglar här. Hade tidigare bara testat flytta filer till och från One Drive vilket funkar. Men kom att tänka på att du kanske sparar direkt inifrån Office-apparna till One Drive? Och det funkar sämre.

Öppnar en tidigare excel-fil som ligger på OneDrive, gör några ändringar, försöker spara i Excel och får meddelande "Varning - dokumentet sparades inte". Samma i Word. Men ett rtf-dokument som jag redigerar med Textredigerare kan jag spara direkt på OneDrive. Så lutar mer åt bug i Office-apparna. Version 16.53.21091200.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-09-22 21:11

Jag har OneDrive 21.170.0822.0003 (Standalone). Min version kommer från ett företagskonto med Office365. Jag har inte laddat ned något från Mac App Store.
Det strulade efter senaste uppdateringen av macOS som gjorde att ena företaget (två olika och skilda) inte gick igång. Jag tog bort företaget som var kvar - då dök det. saknade företaget upp igen. Slutligen kunde jag lägga till det företaget som jag tog bort.

Ursprungligen av IngoX:

Ok, det är ändå något som krånglar här. Hade tidigare bara testat flytta filer till och från One Drive vilket funkar. Men kom att tänka på att du kanske sparar direkt inifrån Office-apparna till One Drive? Och det funkar sämre.

Öppnar en tidigare excel-fil som ligger på OneDrive, gör några ändringar, försöker spara i Excel och får meddelande "Varning - dokumentet sparades inte". Samma i Word. Men ett rtf-dokument som jag redigerar med Textredigerare kan jag spara direkt på OneDrive. Så lutar mer åt bug i Office-apparna. Version 16.53.21091200.

Japp, så är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-23 09:16

En snabb googling visar att detta är ett problem som verkar uppstå då och då i olika Office-versioner. Även om det inte löser grundproblemet föreslås en lösning som jag testade och funkar.

Gå till OneDrives egna inställningar. I fliken Office kryssa ur rutan "Använd Office-program till att synironisera Office-filer som jag öppnar"

Men man förlorar möjligheten för Office att hantera synkroniseringskonflikter. Så man får kanske ha lite mer koll på vilka versioner av dokument man sparar till OneDrive, ungefär som när man skyfflar filer manuellt.

Citat:

Note: If you turn off this setting, Office will no longer be able to automatically merge changes from different versions of documents. You'll also be prompted to upload a new copy of a file before you can share it directly from an Office desktop app.

Från engelska supportsidan eftersom den svenska översättningen inte var riktigt komplett.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-09-23 09:27

Första inlägget borde innehålla vilket felmeddelande som visades ?

Ursprungligen av kenjon:

Första inlägget borde innehålla vilket felmeddelande som visades ?

Bra poäng!

Så här skrev jag till MS Support och AppleSupport (utan att få något bra svar):

On @onedrive 21.160.0916 for Mac (iMac 24), #Excel #Word #Powerpoint creates a ~name.tmp file, and it keeps "saving..." the file, giving the error "can't save" when trying to closing the app.

Ursprungligen av IngoX:

En snabb googling visar att detta är ett problem som verkar uppstå då och då i olika Office-versioner. Även om det inte löser grundproblemet föreslås en lösning som jag testade och funkar.

Gå till OneDrives egna inställningar. I fliken Office kryssa ur rutan "Använd Office-program till att synironisera Office-filer som jag öppnar"
Men man förlorar möjligheten för Office att hantera synkroniseringskonflikter. Så man får kanske ha lite mer koll på vilka versioner av dokument man sparar till OneDrive, ungefär som när man skyfflar filer manuellt.

Från engelska supportsidan eftersom den svenska översättningen inte var riktigt komplett.

Tack! Men den rutan är redan för kryssad.

Till saken hör att Excel på iPad kan öppna och spara filer lagrade i OneDrive.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-23 09:43
Ursprungligen av haddock:

Tack! Men den rutan är redan för kryssad.

Till saken hör att Excel på iPad kan öppna och spara filer lagrade i OneDrive.

Ja, men testa det jag skrev, att kryssa ur rutan. Avmarkera.

Ursprungligen av IngoX:

Ja, men testa det jag skrev, att kryssa ur rutan. Avmarkera.

Ska man behöva vara läskunnig också

Återkommer.

Ursprungligen av IngoX:

Ja, men testa det jag skrev, att kryssa ur rutan. Avmarkera.

Testade att avmarkera, men då försvann filen till att endast finnas i molnet.

Sitter med AppleSupport nu via chatt. Håller tummarna.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-09-23 10:44

Ser att jag har v 21.170.0822 för One Drive, Mac OS 11.6 och allt fungerar.
Jag har även rutan ikryssad.

Ursprungligen av MatsOlov:

Ser att jag har v 21.170.0822 för One Drive, Mac OS 11.6 och allt fungerar.
Jag har även rutan ikryssad.

Hej,

Så du kan öppna, redigera och spara Office-filer i OneDrive?

Med vänlig hälsning, Martin

Senast redigerat 2021-09-24 06:58
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-09-24 06:38
Ursprungligen av haddock:

Hej,

Så du kan redigera och spara Office-filer i OneDrive?

Med vänlig hälsning, Martin

Ja, på vårt 365 för företag. Jag har tex. en exelfil uppe hela tiden som autosparar i OneDrive.

Nu är jag dåligt påläst om MS och hur alla deras tjänster sitter ihop, vi har ju även SharePoint påkopplat, kanske det som gör att det fungerar.

Det är faktiskt en plåga ändå att jobba med MS, OneDrive, SharePoint, 365 och Office.

Men jag jobbar på att vi skall slippa det.

Senast redigerat 2021-09-24 10:01
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-26 16:05
Ursprungligen av haddock:

Det fungerade finfint fram tills OneDrive uppdaterades till 21.160.0916

Ursprungligen av frazze:

Jag har OneDrive 21.170.0822.0003 (Standalone). Min version kommer från ett företagskonto med Office365. Jag har inte laddat ned något från Mac App Store.

Idag kom en uppdatering till OneDrive 21.170.0822.0005 i AppStore.
Och nu funkar det att spara filer inifrån Office-apparna igen.

(har alltså åter kryssat i inställningsrutan "Använd Office-program till att synkronisera Office-filer". Se inlägg #18)

Tillägg:
Ser också att när jag öppnar och sparar om de dokument där det skapades temp-filer för att de inte kunde sparas inifrån Word med förra versionen nu synkas och temp-filerna försvinner.

Och för mig funkade alltså den tillfälliga abrovinchen att kryssa ur att Office-programen skulle sköta sparandet till OneDrive fint. Då sparades de lokalt på disk och synkroniserades automatiskt till molnet via OneDrive-appen så att jag kunde läsa uppdaterade dokument från t.ex telefonen.

Senast redigerat 2021-09-26 16:31
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-09-26 16:29

Härligt! Låt oss hoppas det även löser sig för @haddock.

Ursprungligen av IngoX:

Idag kom en uppdatering till OneDrive 21.170.0822.0005 i AppStore.
Och nu funkar det att spara filer inifrån Office-apparna igen.

(har alltså åter kryssat i inställningsrutan "Använd Office-program till att synkronisera Office-filer". Se inlägg #18)

Tillägg:
Ser också att när jag öppnar och sparar om de dokument där det skapades temp-filer för att de inte kunde sparas inifrån Word med förra versionen nu synkas och temp-filerna försvinner.

Och för mig funkade alltså den tillfälliga abrovinchen att kryssa ur att Office-programen skulle sköta sparandet till OneDrive fint. Då sparades de lokalt på disk och synkroniserades automatiskt till molnet via OneDrive-appen så att jag kunde läsa uppdaterade dokument från t.ex telefonen.

Tack på påminnelse och JA nu fungerar det igen. SKÖNT!

Bevaka tråden