Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När Imacen börjar bli gammal

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Imac 27" sent 2015 som börjar bli lite trög. Problemet är inte jätteallvarligt, men om man ska förlänga livslängden på den är det nog dags att göra något nu. Fr.a. är de Apple Music som ger badboll, men det händer även med Safari. Allra värst är det när man ansluter en Iphone då brukar Music hänga sig och man får logga ut och in igen för att det ska fungera. Annars är det när Music går från en musikfil till en annan som badbollen kommer fram. Ofta tar det 5-10 sekunder innan programmet svarar när den går från en låt till en annan.

Hårddisken är ganska full kan det ha med saken att göra? Skulle en större SSD hjälpa (idag har jag nog bara 24 GB)? Något annat förslag?

Så här ser Imacen ut ut:

Citat:

Modellidentifierare: iMac17,1
Processornamn: Quad-Core Intel Core i5
Processorhastighet: 3,2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 4
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 6 MB
Minne: 24 GB

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-16 16:56
Ursprungligen av Theodor:

Hårddisken är ganska full kan det ha med saken att göra? Skulle en större SSD hjälpa (idag har jag nog bara 24 GB)? Något annat förslag?

Så här ser Imacen ut ut:
Modellidentifierare: iMac17,1
Processornamn: Quad-Core Intel Core i5
Processorhastighet: 3,2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 4
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 6 MB
Minne: 24 GB

Ja, en full och trött (eventuellt fallerande) snurr-hårddisk är vanligaste orsaken till trög mac. Tre förslag:

Alt 1: Snabbt och enkelt. Anslut en extern SSD via USB-3 kontakten och kör macOS från den. Du kan köpa exempelvis en Samsung T5 500 GB för runt 800 kr. Även om USB-3 inte på något sätt ger den prestanda som en intern SSD ger, så kan det vara en stor förbättring jämfört med en trött intern snurr-HD.

Alt 2: Bättre men krångligt. Installera en ny intern SATA-SSD. Se film här om du tror det är något du vill/kan göra själv. Annars betala någon att göra operationen.

Tredje alternativet beror på exakt vilken hårdvara du har idag. Utifrån den system-info du kopierat antar jag att du har 24 GB RAM (arbetsminne). Men det kan också hända att du dessutom har en ”fusiondrive” som är en 1 TB snurrhårddisk kombinerat med en 24 GB SSD. Enligt info på everymac.com kunde din imac levereras med: En 1 TB snurrhårddisk, alternativt 1 TB fusiondrive (med en 24 GB SSD) eller en 2 TB fusiondrive (med en 128 GB SSD)

Om du har 2TB-versionen av fusiondrive tror jag att du utan att öppna upp imacen skulle kunna separera fusiondriven och använda den som en 128 GB intern SSD för macOS och program medan 2 TB snurr-HD:n används enbart till lagring av användardata. Jag har ingen egen erfarenhet av fusiondrives, så vet inte hur mycket det ger bättre prestanda.

Alternativt om du ändå väljer alternativ 2 att öppna upp och byta hårddisk så kan du i den imacen få plats med påde en pci-express SSD och en ny fräsch SATA-snurr HD för extra lagring/backup. Mer info här. Alltså:

Alt 3: Bäst och dyrast. En intern PCI-express SSD och en intern SATA disk där du kan välja antingen traditionell snurr-HD eller en extra intern SSD. Guider på ifixit.com. Och

Vad du än gör - se till att ha backup. Din slöa mac kan vara tecken på att den interna HD:n håller på att ge upp.

Ursprungligen av IngoX:

Tredje alternativet beror på exakt vilken hårdvara du har idag. Utifrån den system-info du kopierat antar jag att du har 24 GB RAM (arbetsminne). Men det kan också hända att du dessutom har en ”fusiondrive” som är en 1 TB snurrhårddisk kombinerat med en 24 GB SSD. Enligt info på everymac.com kunde din imac levereras med: En 1 TB snurrhårddisk, alternativt 1 TB fusiondrive (med en 24 GB SSD) eller en 2 TB fusiondrive (med en 128 GB SSD)

Tack för svar. Jag har 24 GB RAM och 1 TB fusiondrive med 24 GB SSD. Jag minns att den redan som ny startade lite långsammare än min gamla som hade 128 SSD. RAM har jag alltid satt i själv på alla macar jag ägt sedan 90-talet. Däremot vet jag inte om jag vågar byta SSD själv. Och när jag ringde närmsta datorbutik för att fråga om de kunde byta SSD och hårddisk lät de väldigt frågande som om jag bad om något konstigt. Det kommer så klart kosta en slant att byta fusiondrive på datorn så frågan är vad som är normalprognosen för en så gammal Mac? Brukar t.ex. grafikkorten ge sig också? (AMD Radeon R9 M390 2 GB)

1
Bevaka tråden