Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Presentationsläge i Keynote tar över datorn

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en period nu där jag använder Keynote för ett antal föreläsningar men jag lyckas inte få till presentationsläget som jag använde det förr. Jag kör antingen på plats i sal på extern bildskärm eller över Google Meet med två skärmar framför mig, men samma problem. När jag slår på presentationsläget ”låser” det datorn så tillvida att jag inte kan använda andra program och samtidigt visa presentationen på den skärmbild åskådarna ser. Så fort jag skulle vilja switcha till något program på samma skärm som jag ser presentatörsläget så går presentationen bort på den andra skärmen som åskådarens ser.

Har inte kört Keynote senaste 1,5 åren men innan dess hade jag inte motsvarande problem. Har dock bytt dator och allt är uppdaterat sedan sist. Kör nu MacBook Pro M1 och har inställt att i macOS visa två olika skärmar i Systeminställningar. Är det Keynote som inte längre stöder min funktion eller är det M1-processorn som spökar? Eller är det jag som inte hittat inställningen?

Någon med samma problem som löst det hela?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-11 20:52

1) Välj meny Spela > I fönster. Därefter Spela > Visa bildspel.
2) Dra presentationsfönstret till den skärm där presentationen ska visas och maximera fönstret med gröna pluppen.
3) Väj meny Spela > Visa presentatörens skärm (ifall den inte syns med en gång) och dra det fönstret till den skärm du ska titta på. Då kan du på din egen skärm göra vad du vill utan att det stör presentationen på den andra skärmen.

Jag har inte använt Google Meet men det borde funka om du kan välja att dela enbart fönstret med presentationen. Det funkar så i Zoom, men var problem för drygt ett år sedan innan Apple uppdaterade Keynote så att man kan visa presentationen i separat fönster (istället för helskärm).

Senast redigerat 2021-10-11 23:42

Tack IngoX, det du skriver fungerade bra!

Jag fick möjlighet att praktisera det i veckan. En aning krångligt att ställa in men med hjälp av din beskrivning gick det utmärkt. Skulle dock aldrig kommit på denna lösning själv. ?

1
Bevaka tråden