Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini m1 - grön linje på skärmen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyss köpt en Mac mini m1.
Nu är det så att jag får en vertikal grön linje allra längst ut i högra hörnet på min Asus PA278QV kopplad med hdmi.
När jag ändrar till 60 Hertz försvinner den, men på 75 Hertz kommer den tillbaka, men det känns fel att behöva köra 60 när 75 borde fungera felfritt.
Har läst på andra forum om personer som upplevt samma problem, och dom får tips om att testa DisplayPort till usb c istället. Finns det något annat jag kan testa först?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-09-01 11:12

Du får kolla i kapitel 3.5 i manualen till din bildskärm och jämföra med vad som Mac mini M1 sänder ut i de olika video-lägena. Följer inte datorn dessa så är det väl möjligt att bilden blir dålig/felaktig.

Det konstigaste med allt är att jag inte hade detta problem dom första dagarna jag använde skärmen.
Det kom idag. Kanske hänt något i grafikkortet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-01 11:58

Testa en annan kabel.

Ursprungligen av xms67:

Testa en annan kabel.

Hjälper ej men jag ska beställa en displayport till usb c och sen får jag verkligen hoppas på att det funkar, annars blir det väl 60 Hertz eller retur till apple

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-09-01 14:47

Varför vill du köra just 75Hz? Det känns som ett lite udda val.

Ursprungligen av Gäddnos:

Varför vill du köra just 75Hz? Det känns som ett lite udda val.

Tänkte mest att ju högre desto bättre. Har läst att det ska vara bättre för ögonen mm, skärmen ska klara det och minin ska väl palla att leverera det. Men skillnaden mellan 60 och 75hz kanske knappt märks? så det kanske är skit samma ändå.

Vet att det finns flera Mac mini ägare där ute som har stött på detta problem eller kommer stöta på det, så ville bara återrapportera lite hur det gick för mig.

Köpte en usb c till displayport kabel ifrån amazon för 105 kr och nu är allt frid och fröjd igen! 75 Hertz och ingen grön linje. ?

Ursprungligen av alec3000:

Tänkte mest att ju högre desto bättre. Har läst att det ska vara bättre för ögonen mm, skärmen ska klara det och minin ska väl palla att leverera det. Men skillnaden mellan 60 och 75hz kanske knappt märks? så det kanske är skit samma ändå.

En platt skärm flimrar inte, däremot gör äldre skärmar av CRT-typ det och då gav en högre uppdateringsfrekvens mindre flimmer.

1
Bevaka tråden