Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar MacBook Pro, M1 Pro och M1 Max

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-10-19 10:33

Beställt en 14” 8-kärnig med 16 GB, 512 GB. Dock inte till mig själv Blir chefen som får den ynnesten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-19 10:49
Ursprungligen av MatsOlov:

Beställt en 14” 8-kärnig med 16 GB, 512 GB. Dock inte till mig själv Blir chefen som får den ynnesten.

Har för mig att du var nöjd med din intel-Mac ?

Ursprungligen av johan_tanying:

Grattis! Men hur har du lyckats hålla liv i 15-tummaren så länge? Tack vare det ökända grafikkortsproblemet fick jag bytt ut moderkortet i min early 2011 efter ca 3,5 år. Efter ytterligare 3,5 år var det dags igen, men då var reparationsprogrammet slut sen länge och Apple ville inte ta i burken med tång. Inte ens Troy i Jönköping lyckades få liv i liket... Annars hade jag gärna haft den ett tag till. Bästa datorn jag haft.

Nu har jag en 15" 2017 (uttagen 2018) som redan fått nytt tangentbord (dvs hela topcase) två gånger på Apples bekostnad. Skitdator... För nästan exakt samma peng som den kostade (42000 inkl 1TB SSD, donglar etc) kan jag nu får en 16" M1 Max med 32-kärnig grafikprocessor 32 GB minne och 1 TB SSD. Shut up and take my money!

Har bytt moderkort en gång för kanske ca. 3-4 år sedan. Tvekade, men det som fanns på marknaden då lockande inte. Håller med dig att det är en riktig bra dator men nu är det vägs ände. Väldigt skönt att ha SD-kortläsare och HDMI kontakt och förhoppningsvis riktigt tangentbord.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-10-19 15:21
Ursprungligen av ibish:

Har för mig att du var nöjd med din intel-Mac ?

Jag är jättenöjd med min Intel-iMac som grafisk maskin, den är inte på något sätt långsam, men jag skulle gärna vilja ha en bärbar maskin att använda när jag är hemma eller på resa, och vad kan då vara bättre än en 16" M1 Max.

Men jag tror faktiskt att du minns lite fel, jag var aldrig emot de nya propparna, däremot trodde jag inte att Intelmaskinerna skulle bli värdelösa (monetärt) direkt, men där hade jag fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-20 00:40

Jag funderar över den nya ProMotion funktionen. Säg att man skulle vilja spela på datorn, kommer denna funktionen tillse så upplevelsen blir följsam på samma sätt som med Nvidia G-Sync och AMD FreeSync?

”One of the most important aspects here is that the refresh rate is adaptive. This means you won’t be stuck at 120Hz when the high speeds offer no benefit, saving you some battery. Examples of this include when you’re watching a 24fps movie or a 30fps YouTube video.”

https://www.trustedreviews.com/news/what-is-p...

  • Medlem
  • 2021-10-20 08:09
Ursprungligen av P1200VB:

Jag funderar över den nya ProMotion funktionen. Säg att man skulle vilja spela på datorn, kommer denna funktionen tillse så upplevelsen blir följsam på samma sätt som med Nvidia G-Sync och AMD FreeSync?

”One of the most important aspects here is that the refresh rate is adaptive. This means you won’t be stuck at 120Hz when the high speeds offer no benefit, saving you some battery. Examples of this include when you’re watching a 24fps movie or a 30fps YouTube video.”

https://www.trustedreviews.com/news/what-is-p...

På eventet var det i alla fall ett antal mjukvarurepresentanter som var entusiastiska inför de nya grafikmöjligheterna. Jag antar att nyttjandet av dem beror på deras programmering. Utbudet är dock skralt, och har alltid varit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-20 21:41
Ursprungligen av P1200VB:

Jag funderar över den nya ProMotion funktionen. Säg att man skulle vilja spela på datorn, kommer denna funktionen tillse så upplevelsen blir följsam på samma sätt som med Nvidia G-Sync och AMD FreeSync?

Ja! Det verkar som att externa AdaptiveSync-skärmar kommer stödjas i och med macOS 12 Monterey.

Jag har noll intresse av spel men allmänt intresse av teknik, så för mig var en bra början att läsa/lyssna till skärmgurun @Thomas Ytterberg som reder ut soppan om Adaptive Sync och alla dess varianter: Teknikstund: Nvidia G-Sync, AMD Freesync och VESA Adaptive Sync

Apple annonserade funktionen vid en developer session vid årets WWDC:
WWDC 2021: Optimize for variable refresh rate displays. Först lite bakgrund och angående systemkrav cirka 5:15 in i presentationen:

Citat:

First, you'll need a supported Mac. Any Mac with an Apple Silicon GPU will work great, and we also support many of our most recent Intel-based Macs as well. Second, you'll need a supported Adaptive-Sync display, and to enable Adaptive-Sync mode. This can be done by selecting the new variable refresh rate available in Display System Preferences. And lastly, your app needs to be running in full-screen mode.

Sedan fortsätter presentationen om hur grafik anpassas till ProRes, och då nämns ju bara iPad Pro. Nu när variabel skärmuppdateringsfrekvens även kommit till iPhone 13 Pro och nya MacBook Pro är det lättare att se ett mönster. Men en gissning är att det för Apples del varit möjligheten att spara batteri på dessa enheter som till stor del varit drivande, och att kompatabilitet med externa adaptiv-synk-skärmar kommit med mer på köpet nu när app-utvecklare skall optimera sin grafik till ProRes-skärmar. Därför blir det ju intressant att se vad de stoppar i för skärm i kommande större iMac. Om den får stöd för variabel uppdateringsfrekvens blir det ju intressant för grafiktunga spel där kanske inte ens en 32-kärning M1Max kan ge höga fps. ?

Vilka "many of our most recent" intel-macar som stöder Adaptive Sync på externa skärmar beror väl antagligen på vilket grafikkort de har, antagligen endast de med en dedikerad grafik som redan stöder det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-21 17:30

Detta står i specifikationerna: Digital videoutgång via HDMI. Stöd för en skärm med upp till 4K-upplösning vid 60 Hz.

Innebär detta att det bara finns stöd för HDMI 2.0? Trist i så fall om man vill koppla in datorn till sin 4K OLED-TV med 120 Hz-panel.

Ursprungligen av P1200VB:

Detta står i specifikationerna: Digital videoutgång via HDMI. Stöd för en skärm med upp till 4K-upplösning vid 60 Hz.

Innebär detta att det bara finns stöd för HDMI 2.0? Trist i så fall om man vill koppla in datorn till sin 4K OLED-TV med 120 Hz-panel.

Vad jag hörde i en youtubevideo från maxtech så är det så. Att det är hdmi 2.0 i dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-24 12:44

Har dykt upp ett videoklipp på nya MacBook Pro 16”. https://youtu.be/FtggnpL_rtk

Flärpen är lite störande element… hade den haft FaceID precis som iPad Pro eller iPhone så hade det varit betydligt mer acceptabelt att ha flärp – annars kunde Apple varit en smula smartare och skapa en kamerahål istället.

Mycket bra dator, fin form och mycket bra prestanda.

Skulle dock vilja veta om det går att köra raytracing med M1 Max chip eller ansluta till eGPU till datorn (hörde ryktesvägen att det egentligen handlar om drivrutiner på mycket låg nivå som saknas).

Senast redigerat 2021-10-25 16:49
Ursprungligen av Kaffekopp:

Vad jag hörde i en youtubevideo från maxtech så är det så. Att det är hdmi 2.0 i dem.

I teorin borde du få HDMI 2.1 om man använder en Thunderbolt 3/4 till HDMI adapter (då den inte delar med en annan enhet t.ex. inbyggda SD enheten – hade Apple slopat SD enheten hade datorn kunnat få HDMI 2.1 i den inbyggda HDMI porten eftersom det då hade funnits kapacitet att köra HDMI 2.1).

Fick just uppdaterat att datorn är skickad och beräknas komma nu på fredag.
Lär väl jinxat allt nu men vi får se.

( Eviga frågan. Har UPS blivit bättre med åren? Ringer dom nu för tiden? Tänker att jag inte vill missa leveransen då jag ska resa bort sen)

Efter att ha läst specifikationerna så hade Apple ändå inte klarat av att ha HDMI 2.1 via Thunderbolt kretsar eftersom HDMI 2.1 ska klara 48 Gbps medan Thunderbolt 4 klarar max 40 Gbps.

Visst hade Apple kunnat baka in HDMI 2.1 om ledningarna till HDMI porten inte gick genom Thunderbolt chipet. I såfall hade det kanske krävt en större ändring på M1 Pro och M1 Max SoC kretsarna. Eller kanske slå ihop två Thunderbolt lanes till en gemensam lane (40 Gbps + 40 Gbps = 80 Gbps). Någon som är mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.

Nästa generation Mac Book Pro (nästa år?)/iMac kanske kommer att ha Thunderbolt 5 och då blir prestandan, som det ryktas om, 80 Gbps – vilket innebär att Apple med lätthet kan klämma in en HDMI 2.1 med hjälp av Thunderbolt chipet.

Ursprungligen av jurassic579:

Fick just uppdaterat att datorn är skickad och beräknas komma nu på fredag.
Lär väl jinxat allt nu men vi får se.

( Eviga frågan. Har UPS blivit bättre med åren? Ringer dom nu för tiden? Tänker att jag inte vill missa leveransen då jag ska resa bort sen)

Jag fick mina nya airpods levererade från apple av DHL igår och de har då definitivt inte blivit bättre. Trots att jag var hemma tre meter från ytterdörren när de gjorde sitt ”leveransförsök” så fick jag hämta upp dem hos ett ombud senare. Kortfattat så hade de antingen försökt leverera dem till fel adress eller så orkade inte leveranspersonalen ens kliva ur bilen och göra ett försök. Jag skulle aldrig lita på en ”hemleverans” från dem igen.

Verkar finnas i butik hos Elgiganten i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-10-27 20:52

Min sägs levereras på måndag..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-10-29 09:15

Min Macbook Pro M1 Max 32/512 hade först leveransdatum 30 Nov - 7 December men uppdaterades senare och är nu 17-24 november.
Det är sååå lång tid kvar ?
Någon som fått leveransdatumet förkortat 2 ggr? ?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-10-29 10:32
Ursprungligen av Kaffekopp:

Jag fick mina nya airpods levererade från apple av DHL igår och de har då definitivt inte blivit bättre. Trots att jag var hemma tre meter från ytterdörren när de gjorde sitt ”leveransförsök” så fick jag hämta upp dem hos ett ombud senare. Kortfattat så hade de antingen försökt leverera dem till fel adress eller så orkade inte leveranspersonalen ens kliva ur bilen och göra ett försök. Jag skulle aldrig lita på en ”hemleverans” från dem igen.

Har varit med om det jag också från DHL. Jag har kameraövervakning så jag kunde ta fram video från den tiden då de sade att de varit förbi och provat att leverera. Dom körde ut det enkom till mig på kvällen den gången.

Ursprungligen av MatsOlov:

Har varit med om det jag också från DHL. Jag har kameraövervakning så jag kunde ta fram video från den tiden då de sade att de varit förbi och provat att leverera. Dom körde ut det enkom till mig på kvällen den gången.

Av den anledningen föredrar jag att de levererar paketet till post-/paketombud så jag kan hämta den när jag får sms. Då kan jag hämta varorna när det passar mig.

Men jag håller med om att DHL får börja skärpa sig framöver och inte påstå att de försökt leverera när de inte ens har varit hos mottagaren. Har själv upplevt det!

De som kan borte göra som @MatsOlov: filma entrén som bevisar att de inte ringt på dörren…

Ursprungligen av ne100:

Har svårt att tro något annat.
När det är upp till 7,4 GB/s (undra om det är standardkomponeter ens) så gissar jag på anslutning kräver sin dedikerad anslutning.

PS5:an kommer väl iofs upp i sådana hastigheter med extern ssd?

Min 16" M1Max 64 gig ram kom idag. Mest installerat lite appar och så men so far so good

Senast redigerat 2021-10-29 23:31

Konstig känsla ändå. Bytte från en 15" med sd-kort läsare till en 15" med bara usb-c portar som var smalare och nu tillbaka till lite tjockare men med kortläsare och HDMI. Gillar nya tangentbordet mer också.

Nu har jag beställt en 16”.
Ni som har fått. Hur funkade leveransen? Ringer de innan eller förväntas man vara hemma i en veckas tid?
Jag kommer vara borta en stor del av det tidsspann de angett.

Ursprungligen av torbjorneklund:

Nu har jag beställt en 16”.
Ni som har fått. Hur funkade leveransen? Ringer de innan eller förväntas man vara hemma i en veckas tid?
Jag kommer vara borta en stor del av det tidsspann de angett.

För mig var det så att jag råkade uppge fel portkod vid beställning. Försökte ringa ups när paketet var på väg men dom kunde inte göra nått förens paketet var i Sverige. när det kom till Sverige så ringde jag igen och dom meddelande att det skulle levereras samma dag. Okej har ni min portkod och telefonnummer? Nej. SÅ gav dom det och hon sa någongång under dagen så var hemma hela dagen. 16:00 ringer chauffören att han står utanför men har fel portkod. Dom kollar alltså bara på paketet. Men fick i alla fall datorn.

Kan inte fatta hur små företag som Budbee kan ha en app då dom frågar om all info och sen kan man följa bilen och uppskatta leveranstiden medans UPS bara kan säga "under dagen"

( Skulle ändra en sak på mitt konto på UPS och då måste dom posta hem en kod som tar 5 dagar att få för att ändringen ska gå igenom. Helt otroligt)

Ursprungligen av jurassic579:

För mig var det så att jag råkade uppge fel portkod vid beställning. Försökte ringa ups när paketet var på väg men dom kunde inte göra nått förens paketet var i Sverige. när det kom till Sverige så ringde jag igen och dom meddelande att det skulle levereras samma dag. Okej har ni min portkod och telefonnummer? Nej. SÅ gav dom det och hon sa någongång under dagen så var hemma hela dagen. 16:00 ringer chauffören att han står utanför men har fel portkod. Dom kollar alltså bara på paketet. Men fick i alla fall datorn.

Kan inte fatta hur små företag som Budbee kan ha en app då dom frågar om all info och sen kan man följa bilen och uppskatta leveranstiden medans UPS bara kan säga "under dagen"

( Skulle ändra en sak på mitt konto på UPS och då måste dom posta hem en kod som tar 5 dagar att få för att ändringen ska gå igenom. Helt otroligt)

Ups alltså, har haft en del dålig erfarenhet av dem under åren. Jag jobbar typ 5 min promenerad hemifrån så kan han slå en signal strax innan vore det ju lämpligt. Vad händer om de misslyckas med leverans? Kan man hämta på nån terminal?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-10-30 21:48
Ursprungligen av torbjorneklund:

Ups alltså, har haft en del dålig erfarenhet av dem under åren. Jag jobbar typ 5 min promenerad hemifrån så kan han slå en signal strax innan vore det ju lämpligt. Vad händer om de misslyckas med leverans? Kan man hämta på nån terminal?

Där jag bor, Stockholm, kör de prylen till ett utlämningsställe. Brukar fungera smutt. En gång kom sms-aviseringen så sent att jag inte hann till butiken och blev tvungen att vänta till dagen efter. Då kändes det surt, efter några år var den förseningen ingen stor sak i mitt liv..?

Senast redigerat 2021-10-31 10:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-10-31 20:40

Om ni får eran levererad under den här kommande veckan, vad var ert leveransdatum från början?

  • Medlem
  • 2021-10-31 21:14

Om det är någon i Göteborg som inte vill vänta så säljer jag en 16" som är i oöppnad förpackning

https://99.teknikveckan.se/forum/t/332251-sal...

Bevaka tråden