Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar MacBook Pro, M1 Pro och M1 Max

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har nu beställt en 16" med extra allt som gick. Hua … en månad leveranstid.

Helvete vad det kostar på att unna sig 8 TB istället för 1-2..

Ni som behöver 8 Tb internt. Vad jobbar ni med?

Ursprungligen av jurassic579:

Helvete vad det kostar på att unna sig 8 TB istället för 1-2..

Ni som behöver 8 Tb internt. Vad jobbar ni med?

Det helt okej eftersom vi jobbar med väldigt, väldigt tunga stenar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-01 07:34
Ursprungligen av josie:

Om ni får eran levererad under den här kommande veckan, vad var ert leveransdatum från början?

Jag hade 4-9 november. Nu, 1/11, är den ute för leverans, så innan dagen är slut borde den vara här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-01 09:22
Ursprungligen av xms67:

Jag hade 4-9 november. Nu, 1/11, är den ute för leverans, så innan dagen är slut borde den vara här.

Åh vad härligt att höra + kul för dig Hoppas det går smidigt med leveransen idag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-01 12:49
Ursprungligen av josie:

Åh vad härligt att höra + kul för dig Hoppas det går smidigt med leveransen idag!

Tack! Tyvärr ska jag iväg på ett möte mellan 15 och 16:30 och det är tyvärr den tid UPS brukar dyka upp. Är jag inte hemma brukar UPS lite Random köra prylarna till en av två olika utlämningsställen. Det ena brukar de ta direkt efter de lämnat vårt hus och då kommer smsaviseringen oftast inom 10 minuter. Men ibland väljer de ett annat ställe och då kommer aviseringen så sent att det kan vara svårt att hinna dit. Så det känns som att jag har 66 % chans att få den idag..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-01 13:34
Ursprungligen av xms67:

Tack! Tyvärr ska jag iväg på ett möte mellan 15 och 16:30 och det är tyvärr den tid UPS brukar dyka upp. Är jag inte hemma brukar UPS lite Random köra prylarna till en av två olika utlämningsställen. Det ena brukar de ta direkt efter de lämnat vårt hus och då kommer smsaviseringen oftast inom 10 minuter. Men ibland väljer de ett annat ställe och då kommer aviseringen så sent att det kan vara svårt att hinna dit. Så det känns som att jag har 66 % chans att få den idag..?

Får hoppas att du har turen med dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-01 13:42

Då har den kommit..?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-11-01 15:21
Ursprungligen av r2d2:

Om det är någon i Göteborg som inte vill vänta så säljer jag en 16" som är i oöppnad förpackning

https://99.teknikveckan.se/forum/t/332251-sal...

Nyregistrerad användare som säljer en sprillans ny dator för under inköpspris. Inte ett dugg skumt...

  • Medlem
  • 2021-11-01 15:24
Ursprungligen av Vassius:

Nyregistrerad användare som säljer en sprillans ny dator för under inköpspris. Inte ett dugg skumt...

Det är inget skumt. Beställde två olika modeller för att vara säker på att få en snabbt (var lite osäker på vilken jag ville behålla). Den är köpt med rabatt, därav att priset är lite lägre. Går tillbaka på ångerrätt om ingen är intresserad ?‍♂️

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-11-01 15:32
Ursprungligen av r2d2:

Det är inget skumt. Beställde två olika modeller för att vara säker på att få en snabbt (var lite osäker på vilken jag ville behålla). Den är köpt med rabatt, därav att priset är lite lägre. Går tillbaka på ångerrätt om ingen är intresserad ?‍♂️

Med tanke på att det här är ett väldigt vanligt upplägg för bedrägerier så är det nog bättre att skicka tillbaka den på ångerrätten. Annars är det nog säkrast att sälja till någon du känner som litar på dig.

Förtydligande kring bedrägeriupplägget för de oinvigda: Bedragaren tvingar ett offer köpa en dyr pryl på avbetalning. Bedragaren säljer prylen oanvänd och i obruten förpackning och sticker med pengarna. Offret sitter kvar med månatliga fakturor i X antal år.

  • Medlem
  • 2021-11-01 15:43
Ursprungligen av Vassius:

Med tanke på att det här är ett väldigt vanligt upplägg för bedrägerier så är det nog bättre att skicka tillbaka den på ångerrätten. Annars är det nog säkrast att sälja till någon du känner som litar på dig.

Förtydligande kring bedrägeriupplägget för de oinvigda: Bedragaren tvingar ett offer köpa en dyr pryl på avbetalning. Bedragaren säljer prylen oanvänd och i obruten förpackning och sticker med pengarna. Offret sitter kvar med månatliga fakturor i X antal år.

Jag har givetvis kvitto på fullt erlagd betalning. Går det ens att handa på avbetalning på Apple Store? Men som sagt, finns inget intresse så går den tillbaks.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-11-01 18:33
Ursprungligen av r2d2:

Jag har givetvis kvitto på fullt erlagd betalning. Går det ens att handa på avbetalning på Apple Store? Men som sagt, finns inget intresse så går den tillbaks.

Varför ens vänta på att den ska komma och sen skicka tillbaka. Bara avbryt beställningen, det är ju en månad kvar till leverans.

  • Medlem
  • 2021-11-01 18:35
Ursprungligen av Gäddnos:

Varför ens vänta på att den ska komma och sen skicka tillbaka. Bara avbryt beställningen, det är ju en månad kvar till leverans.

Om man beställer nu ja, den ligger redan här hemma. Annars hade jag såklart bara avbeställt

Ursprungligen av Vassius:

Med tanke på att det här är ett väldigt vanligt upplägg för bedrägerier så är det nog bättre att skicka tillbaka den på ångerrätten. Annars är det nog säkrast att sälja till någon du känner som litar på dig.

Förtydligande kring bedrägeriupplägget för de oinvigda: Bedragaren tvingar ett offer köpa en dyr pryl på avbetalning. Bedragaren säljer prylen oanvänd och i obruten förpackning och sticker med pengarna. Offret sitter kvar med månatliga fakturor i X antal år.

Säger absolut inte att någon här gör så men ett annat vanligt bedrägeri eller skattefiffel är väl att köpa en dator på firman och sen sälja för att få in pengarna privat.

Måste bara säga att batteritiden på min 16" är fantastisk om jag jämför med datorn jag hade innan som var en 3 år gammal MBP. Igår surfade jag några timmar samt såg en halv film och har fortfarande 78% batteri kvar. Min förra klarade inte en förmiddag utan att laddas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-02 12:58

Nu drogs precis pengarna för min order som har leveransdatum 17-24 november ? (som var ännu senare från början).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-02 16:10

Hur lång tid efter att pengarna drogs, fick ni någon indikation om leverans, ni som kommit så långt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-02 17:00
Ursprungligen av josie:

Hur lång tid efter att pengarna drogs, fick ni någon indikation om leverans, ni som kommit så långt?

Först reserverades pengarna, sedan återfördes de. När de väl drogs var det mycket nära inpå första notisen om leverans. Max ett dygn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-02 17:09
Ursprungligen av xms67:

Först reserverades pengarna, sedan återfördes de. När de väl drogs var det mycket nära inpå första notisen om leverans. Max ett dygn.

Fasiken, det var bara en reservation ? Jag som blev alldeles exalterad över att det skulle gå 2 veckor snabbare. Kommer du ihåg hur länge det var mellan att de reserverade tills att det sen faktiskt drogs?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-02 20:41
Ursprungligen av josie:

Fasiken, det var bara en reservation ? Jag som blev alldeles exalterad över att det skulle gå 2 veckor snabbare. Kommer du ihåg hur länge det var mellan att de reserverade tills att det sen faktiskt drogs?

Någon vecka efter att reservationen tagits tillbaka och sedan runt 5 dagar till leverans. Reservationen brukar väl ligga 5-7 dagar tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-02 21:17
Ursprungligen av xms67:

Någon vecka efter att reservationen tagits tillbaka och sedan runt 5 dagar till leverans. Reservationen brukar väl ligga 5-7 dagar tror jag.

Surt ? Nu på kvällen kom en avisering om paket från Apple Retail att hämta hos ombudet, men då är det bara paket för att skicka in inbytet då, inte min nya. Suger ju rätt hårt att skicka in den 2-3 VECKOR innan den nya kommer. Blä.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-02 23:55
Ursprungligen av josie:

Surt ? Nu på kvällen kom en avisering om paket från Apple Retail att hämta hos ombudet, men då är det bara paket för att skicka in inbytet då, inte min nya. Suger ju rätt hårt att skicka in den 2-3 VECKOR innan den nya kommer. Blä.

Är inte det synkat? Känns helt oacceptabelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-03 12:21
Ursprungligen av xms67:

Är inte det synkat? Känns helt oacceptabelt.

Det fanns inget paket. Min make skickade fejksms. Må han vila i frid. ?

Ursprungligen av josie:

Det fanns inget paket. Min make skickade fejksms. Må han vila i frid. ?

? Gjorde min dag ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-04 21:18

Woop Woop. Förbereder för leverans ändrades det precis till, nu 3 dagar efter reservationen på kortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-05 15:36
Ursprungligen av josie:

Woop Woop. Förbereder för leverans ändrades det precis till, nu 3 dagar efter reservationen på kortet.

Och idag är det skickat från Eindhoven, dagen efter ??.
Förhoppningsvis kommer den måndag eller tisdag redan, i så fall skulle det vara 9-15 dagar tidigare än beräknat datum nu, som i sig är 14 dagar snabbare än det stod vid order.

Snabb fråga:
Kräver M1 Max alltså 32gb i minne?
När jag väljer det första vid konfigurationen hoppar det andra upp till 32gb automatiskt.

Minns jag fel, men så var det inte dagarna efter beställningarna gick live?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-09 08:19
Ursprungligen av theplague:

Snabb fråga:
Kräver M1 Max alltså 32gb i minne?
När jag väljer det första vid konfigurationen hoppar det andra upp till 32gb automatiskt.

Minns jag fel, men så var det inte dagarna efter beställningarna gick live?

Nu blir du inte hjälpt av mitt svar men jag minns det som du.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-11-09 08:42
Ursprungligen av theplague:

Snabb fråga:
Kräver M1 Max alltså 32gb i minne?
När jag väljer det första vid konfigurationen hoppar det andra upp till 32gb automatiskt.

Minns jag fel, men så var det inte dagarna efter beställningarna gick live?

Ursprungligen av xms67:

Nu blir du inte hjälpt av mitt svar men jag minns det som du.

Nej, jag minns att M1 Max börjar med 32 GB. Och det är logiskt när man tänker på hur Apple designat M1-chipen.

M1 Max har i princip samma CPU som M1 Pro, men på M1 Max har man dubblat GPU-klustren. Och med unified memory-designen följer att grundkonfigurationen får dubbla mängden minne (och dubbla minnesbandbredden)

https://www.anandtech.com/show/17024/apple-m1...

Senast redigerat 2021-11-09 09:36
Bevaka tråden