Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Hej!
Har alltså köpt en Apple TV 4K och kopplat in med HDMI i min TV en Sony KDL-48R553C, tyvärr är bilden otroligt mörk! Vad kan vara fel? Alla kanaler har kanonbild men från Apple TV helt värdelös…
Ja, precis.
Testa dig fram. Det finns så många tv-modeller så det kan vara svårt att få facit hur man ska göra. Jag har googlat på din modell och Apple TV:n du har, men inte hittat något.
Gör det då! Eller mot en datorskärm. Vi kan inte hitta felet om du inte testar. Har du inte de möjligheterna får du reklamera. Men är det inget fel på Apple TV:n så kanske du blir tvungen att betala felsökningsavgift. Så det kan löna sig att du följer de råd du får!
Alltså, testa din nya Apple TV mot en annan TV-skärm eller en datorskärm. Du ska så klart inte köpa en Apple TV till, det har du missuppfattat. Anledningen att du ska testa din Apple TV mot en annan TV-skärm eller datorskärm är för att se om problemet finns i din Apple TV eller inte. Om bilden blir bra med en annan TV-skärm eller datorskärm så är det problem med din nuvarande TV(-skärm).
Det kan vara HDMI-ingången på tv:n som har knasiga inställningar. Då påverkar det inte bilden när du tittar via andra källor. I alla fall på min tv påverkas bara aktuell ingång av de ändringar jag gör på ljusstyrka, kontrast, färg, etc. Kopplar jag samma enhet till olika HDMI-ingångar så blir bilden annorlunda.
Är sladdarna gamla du har liggande eller är dom det senaste (bästa specarna) som finns? Alltså passerar dom testet som ATV gör? ATV är då ställd med den högsta bildkvalitén.
Att din tv fungerar bra som tv betyder ingenting. Fattas bara annat. Problemet är hur den hanterar bild- och ljudsignaler från en annan enhet. Problemet kan då antingen finnas i din tv, i Apple TV, eller i båda. Vilket vi inte vet. Så du måste testa med en annan bildskärm, till dess avvaktar jag.