Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felaktig (?) varning för osäker DNS på iOS-enheter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2021-11-06 21:02

Jag blir aningen konfunderad över varningen i iOS 15. Jag får en varning om att DNS-trafiken är okrypterad och att den kan läsas av andra. Men stämmer det verkligen?

Jag har en UDM Pro och en RPi4 som jag kör AdGuard Home på. All DNS-trafik skickas till pajen som är inställd på att använda Qudnines och Googles krypterade DNS.
Det kanske stämmer att trafiken endast är krypterad mellan pajen och internet, men att den går att fiska fram i det lokala nätverket?

Detta är egentligen inget problem. Jag är bara nyfiken på om varningen verkligen stämmer.

Senast redigerat 2021-11-06 21:13
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-11-07 09:10
Ursprungligen av Dalle:

Det kanske stämmer att trafiken endast är krypterad mellan pajen och internet, men att den går att fiska fram i det lokala nätverket?

Detta är egentligen inget problem. Jag är bara nyfiken på om varningen verkligen stämmer.

Jag tror du har rätt. iOS 15 vet ju inte om den som satt upp din RPi (du) och håller på att övervaka och filtrera DNS-trafik går att lita på. En varning är bara en varning. I ditt fall en påminnele om: litar du på alla i ditt hushåll? Litar du på dig själv? ?

  • Medlem
  • 2021-11-07 10:16
Ursprungligen av IngoX:

En varning är bara en varning. I ditt fall en påminnele om: litar du på alla i ditt hushåll? Litar du på dig själv? ?

Jag litar mer på min sambo än vad jag litar på mig själv. ?
Ser nu att även om jag matar in adressen till Quadnines DoH-server direkt i telefonen så får jag ändå upp varningen, lite märkligt kan man tycka.

Senast redigerat 2021-11-07 10:28
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-11-07 10:28

Intressant om du kunde testa att köra mot 1.1.1.1
samt mot Quad9 istället för 10.

  • Medlem
  • 2021-11-07 10:30

@reboot81 Ska testa. Återkommer med resultat.

  • Medlem
  • 2021-11-07 10:49

Samma resultat med följande inställningar. Varningen i iOS är fortfarande kvar. (Testade av koppla bort wifi och återansluta)

Jag får samma varning sedan några dar, då har jag två olika routrar varav den nyaste får varningen, jag är inte så haj på det här med nätverk men alla inställningar verkar vara samma för dom. Även iPad OS 15.1

1
Bevaka tråden