Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetoothlurar - mikrofon fungerar inte!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-11-10 10:31

Tja!

Jag har vid två tillfällen upplevt att iPhone inte känner av mikrofonen i bluetooth-headset.
Det har varit flera olika headset, flera olika telefoner och flera olika konton:

  • Min iPhone 13 Pro - Defunc True Basic

  • Min iPhone 11 Pro - nån bluetooth-beanie från Kjell&Co

  • Sambons iPhone XS - några JBL-lurar, minns inte exakt modell

Det kan alltså rimligtvis inte vara en specifik modell av hörlurar, en specifik modell av telefon eller nåt som har gått snett med iOS på min telefon. Kan det bero på bluetooth-version eller chipset kanske?

Jag har provat att ändra enhetstyp under bluetoothinställningar, men där finns inte headset utan bara hörlurar, och det verkar dessutom bara påverka hur telefonen mäter dB. Airpods gen 1 och Airpods Pro fungerar utmärkt, och jag har även en bluetooth-högtalare för konferenssamtal som fungerar bra med telefonen.

Det går bra att lyssna på podcasts, musik etc, men att föra ett samtal går inte, och att spela in ljud med röstinspelaren går inte heller.

Jag går bet på att hitta info om detta online. Apple säger att man ska rengöra mikrofonen på lurarna och det är ju världens bullshit-svar: Telefonen fattar helt enkelt inte att lurarna har mikrofon.

Men viktigast är såklart att lösa problemet. Någon som har idéer?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-11-10 11:05

Om enheternas presentation av Class of Device/Service (CoD) har felaktigheter i Major Device Class och Minor Device Class då kommer mottagaren inte se mikrofonen. Ja, det blev ett teknik-tungt svar. Samtidigt så är det kända märken som borde ha koll på Bluetooth-standarden. Men även solen har fläckar…

Var och hur ändrar du bluetooth-inställningar? Att det bara finns headphone där är mycket tydligt för var felet ligger. Det är bara headset som innebär mikrofon.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-11-10 11:16
Ursprungligen av frazze:

Om enheternas presentation av Class of Device/Service (CoD) har felaktigheter i Major Device Class och Minor Device Class då kommer mottagaren inte se mikrofonen. Ja, det blev ett teknik-tungt svar. Samtidigt så är det kända märken som borde ha koll på Bluetooth-standarden. Men även solen har fläckar…

Det låter som en rimlig förklaring.

Ursprungligen av frazze:

Var och hur ändrar du bluetooth-inställningar? Att det bara finns headphone där är mycket tydligt för var felet ligger. Det är bara headset som innebär mikrofon.

Inställningar -> Bluetooth -> (i) -> Enhetstyp.

Mina Bose QC35 fungerar bra, och där har jag samma enhetstyper att välja mellan. Nu har jag inte de med mig för tillfället så jag kan inte se om det ändras, men det som finns att välja mellan är i alla fall Bilstereo, Hörlurar, Hörapparat, Högtalare och Annat.
Min sambo har ett bar Bose QC35 mkII och de fungerar också bra.

Senast redigerat 2021-11-10 11:38
1
Bevaka tråden