Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper macOS Monterey den 25 oktober

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har Apple haft sitt oktober-event med nya datorer. Till de nya datorerna måste vi ju också ha en ny version av macOS, här är Monterey.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-10-18 21:41

Förut var varje OS uppdatering en stor grej. Numera vet jag knappt vad mitt nuvarande OS heter. Men det är kanske lika bra det - man får små uppdateringar kontinuerligt utan att behöva vänta några år på den stora uppdateringen.

  • Medlem
  • 2021-10-25 18:39

Skulle det släppas idag? När?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-10-25 18:40
Ursprungligen av Nifo:

Skulle det släppas idag? När?

Traditionellt kl 19 vår tid.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-10-25 19:34

Först efter en omstart 19:33 så hittade min MacBook Pro, 2018, en macOS Big Sur 11.6.1-uppdatering. Fortfarande ingen Monterey...

Citat:

Du hittar uppdateringen i App Store på din Mac.

Den kommer väl via Software Update som tidigare?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-10-25 21:51
Ursprungligen av frazze:

Först efter en omstart 19:33 så hittade min MacBook Pro, 2018, en macOS Big Sur 11.6.1-uppdatering. Fortfarande ingen Monterey...

Den kommer väl via Software Update som tidigare?

Och jag svarar mig själv. 11.6.1 verkade inledningsvis vara någon hicka hos Apple. Om man avbröt den fick man fram 12.0.1 i nästa försök.

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-10-26 12:22

För första gången på många år har jag ingen dator som klarar senaste MacOS. Som hemdator har jag övergått bara till en Ipad Pro och min jobbdator är fortfarande en MacBook 12" Early 2015 och den är den nyaste macen som inte får Monterey.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-10-26 12:42

Min hittar 11.6.1 fortfarande.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-10-26 12:48

Kör uppdateringen nu. Får se om jag får jobba i em.

  • Medlem
  • 2021-10-26 12:52
Ursprungligen av kenjon:

Min hittar 11.6.1 fortfarande.

Monterey dök upp efter att jag hade uppdaterat till 11.6.1.

Jag lyckades inte uppdatera. Efter att man laddat ner hela paketet så jobbar datorn i en dryg timme (seg dator) men när den är klar så får jag bara veta att det uppstod ett fel.
Det enda jag kan göra då är att trycka ok. Har försökt 2ggr men med samma resultat.

Någon mer som råkat ut för detta?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-10-26 13:26

Allt gick bra i min iMac 2019 27" 3,1 GHz i5.
Körde in 11.6.1 först + en kompabilitetsuppdatering som dök upp efter den, innan jag lade in 12.0.1, även fastän jag såg Monterey innan. Alla program hittils har startat iaf. 365 + Adobe.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-10-26 17:51
Ursprungligen av kenjon:

Min hittar 11.6.1 fortfarande.

Pröva att avbryta den och starta om. Då borde macOS 12.0.1 Monterey dyka upp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-10-27 09:54

Såg att jag har en MacBookPro 2014, det krävs väl 2015? ?

  • Medlem
  • 2021-10-27 10:09
Ursprungligen av kenjon:

Såg att jag har en MacBookPro 2014, det krävs väl 2015? ?

Med OCLP fixar du det ändå!

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Pa...

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-10-27 10:47
Ursprungligen av Alix:

Tycker du det funkar bra? Jag körde en annan patcher tool på min gamla MBP 17" ett tag men tyckte det strulade rätt mycket så fort Apple släppte uppdateringar och jag fick installera om flera gånger.

  • Medlem
  • 2021-10-27 12:25
Ursprungligen av Gurra:

Tycker du det funkar bra? Jag körde en annan patcher tool på min gamla MBP 17" ett tag men tyckte det strulade rätt mycket så fort Apple släppte uppdateringar och jag fick installera om flera gånger.

OCLP funkar bra! Jag har till och med aktiverad SIP och Safe Boot på den. Just nu stannar jag dock på Big Sur 11.6.1 eftersom jag avvaktar justeringar och annat, både Apple och OCLP. Early days, så att säga, för båda.

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-10-27 13:01
Ursprungligen av Alix:

OCLP funkar bra! Jag har till och med aktiverad SIP och Safe Boot på den. Just nu stannar jag dock på Big Sur 11.6.1 eftersom jag avvaktar justeringar och annat, både Apple och OCLP. Early days, så att säga, för båda.

Nice! Då ska jag nog prova det på min Macbook. Men jag gör som du och väntar till 12.1 eller så.

Senast redigerat 2021-10-27 13:44
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-10-27 21:47

Jag testade det och det funkade tills jag har flyttat över filen i Applications och formaterat USBstickan. Nästa steg är "sudo /Applications/Install..." och det kommandot hittar den inte.

  • Medlem
  • 2021-10-28 20:57
Ursprungligen av kenjon:

Jag testade det och det funkade tills jag har flyttat över filen i Applications och formaterat USBstickan. Nästa steg är "sudo /Applications/Install..." och det kommandot hittar den inte.

Nästan 100 procent på att det är fel i kommandosträngen. Om USB-stickan heter MyVolume, är formaterad JHFS+ med GUID, så ska nedanstående kommando funka:

sudo /Applications/Install\ macOS\ Monterey.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume

Markera, kopiera och klistra in i Terminalen.

Senast redigerat 2021-10-28 21:47
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-10-28 21:06
Ursprungligen av kenjon:

Jag testade det och det funkade tills jag har flyttat över filen i Applications och formaterat USBstickan. Nästa steg är "sudo /Applications/Install..." och det kommandot hittar den inte.

Har du kopierat rätt kommandorad från https://support.apple.com/en-us/HT201372 som gäller för den version (kanske Monterey i ditt fall?) som du vill installera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-11-02 11:31

Problemet är att den inte hittar Install i Applications...
"sudo: /Applications/Install : command not found"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-11-03 07:58
Ursprungligen av kenjon:

Problemet är att den inte hittar Install i Applications...
"sudo: /Applications/Install : command not found"

Det är mellanslag i programnamnet. Du måste använda backslash "\" framför varje mellanslag (i programnamnet) för att kommandoskalet (shell) ska tolka raden på rätt sätt. Övriga mellanslag är till för att separera optioner och där ska det *inte* vara.

Ditt installationsprogram heter alltså "Install macOS Monterey.app" med 2 st mellanslag i. Inte bara "Install". "Markera, kopiera och klistra in i Terminalen." som @Alix säger så kommer det att fungera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-11-04 11:22

\ efter Install har jag men bara ett mellanslag... ska testa igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-11-04 16:30

Kan du göra en skärmdump på terminalfönstret efter att du har kört kommandot och fått felmeddelandet?

Ursprungligen av kenjon:

Såg att jag har en MacBookPro 2014, det krävs väl 2015? ?

Funkar bra på min 2014 tack vare Open core legacy patcher.

Jag hoppade över steget med USB-sticka och patchade bara min interna SSD direkt. Sen dök Monterey-uppgraderingen upp och det var bara att installera.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Funkar bra på min 2014 tack vare Open core legacy patcher.

Jag hoppade över steget med USB-sticka och patchade bara min interna SSD direkt. Sen dök Monterey-uppgraderingen upp och det var bara att installera.

Patchade du SSD med OCLP:s defaultinställningar? Dvs SIP och secure boot avstängt?

Ursprungligen av Alix:

Patchade du SSD med OCLP:s defaultinställningar? Dvs SIP och secure boot avstängt?

Hmm, minns inte riktigt. SIP är på nu i alla fall.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hmm, minns inte riktigt. SIP är på nu i alla fall.

Tack. Då verkar det smidigt nog att uppdatera (fast jag väntar nog till nästa Monterey som väl lär komma rätt snart).

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-12-01 12:06

Mekade lite med min gamla Macbook 17" i helgen utan att lyckas hela vägen tyvärr.
- Ladda ner MacOS och skapa installationsstickan går bra.
- Bygga och installera Open Core går bra.
- Vid boot dyker EFI boot up och jag kan boota från den.
- Monterey installern startar men när jag försöker välja disk så säger den att "this computer is not supported"

Tips? Idéer?

1
Bevaka tråden