Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar MacBook Pro, M1 Pro och M1 Max

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av IngoX:

Nej, jag minns att M1 Max börjar med 32 GB. Och det är logiskt när man tänker på hur Apple designat M1-chipen.

M1 Max har i princip samma CPU som M1 Pro, men på M1 Max har man dubblat GPU-klustren. Och med unified memory-designen följer att grundkonfigurationen får dubbla mängden minne (och dubbla minnesbandbredden)

https://www.anandtech.com/show/17024/apple-m1...

Det stämmer säkert hur de är designade men jag minns hyfsat tydligt att jag tänkte ”ah, 2500 är rimligt att lägga till ekonomiskt för mig just nu, men inte 5000 får extra minne”, och att jag kunde göra just detta. Och därför jag reagerade nu när jag skulle kolla konfigurationerna igen.
Kanske minns jag fel, kanske hade Apple en glitch som gjorde det möjligt första dagen(hela upplägget såg annorlunda ut då nåt man gjorde valen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-10 08:55
Ursprungligen av jurassic579:

Kan inte fatta hur små företag som Budbee kan ha en app då dom frågar om all info och sen kan man följa bilen och uppskatta leveranstiden medans UPS bara kan säga "under dagen"

Här är det nog så att de sitter på oerhört gamla datasystem som inte är helt enkla att anpassa till dagens behov. Samtidigt inte helt enkelt att sömlöst ersätta med ett nytt utan att det spårar ur.

Precis som storbankerna, har de bytt nu eller är det fortfarande några kodsnuttar Fortrand i botten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-12 19:45

Idag kom den, istället för på måndag. 15 dagar innan spannet för leverans så som det var från början när jag beställde.
Och herregud vad den är snabb

Ursprungligen av josie:

Idag kom den, istället för på måndag. 15 dagar innan spannet för leverans så som det var från början när jag beställde.
Och herregud vad den är snabb

16 dagar innan? Det får gärna smitta av sig. Vilken konfiguration valde du? Jag tog en med 24 gpu och den vekar ta längre tid …

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-12 20:11
Ursprungligen av torbjorneklund:

16 dagar innan? Det får gärna smitta av sig. Vilken konfiguration valde du? Jag tog en med 24 gpu och den vekar ta längre tid …

Skulle ha haft leverans 30 november - 7 december enligt orderbekräftelsen till och med ?.
En 16" m1 max, 24 gpu, 32gb ram, 512gb ssd.

Ursprungligen av josie:

Skulle ha haft leverans 30 november - 7 december enligt orderbekräftelsen till och med ?.
En 16" m1 max, 24 gpu, 32gb ram, 512gb ssd.

Ok. Jag ligger på 7-14 december. Samma spec som du fast med 1 TB

Yes, kom ett sms nu. Den kommer på torsdag redan ?. Långt bättre än 7-14 dec. Blir unboxing med grabben den kvällen. Min iMac 2013 får äntligen gå i pension eller rättare sagt leva vidare som experimentlinuxmaskin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-22 17:32
Ursprungligen av torbjorneklund:

Yes, kom ett sms nu. Den kommer på torsdag redan ?. Långt bättre än 7-14 dec. Blir unboxing med grabben den kvällen. Min iMac 2013 får äntligen gå i pension eller rättare sagt leva vidare som experimentlinuxmaskin

Det är en fantastisk dator Jag har fortfarande inte hört fläktarna gå igång en enda gång och allt flyter på som smör ?

Ursprungligen av josie:

Det är en fantastisk dator Jag har fortfarande inte hört fläktarna gå igång en enda gång och allt flyter på som smör ?

Kör du med hi power mode eller vanligt?
Fläktljudet skall bli så skönt att slippa. Denna maskin ersätter även en mbp 2018 med inbyggd stekpanna …

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-11-22 22:00
Ursprungligen av torbjorneklund:

Kör du med hi power mode eller vanligt?
Fläktljudet skall bli så skönt att slippa. Denna maskin ersätter även en mbp 2018 med inbyggd stekpanna …

Jag kör på auto, så den får switcha själv efter behov. Ersatte en MBP mid 2017 i7 16GB med bästa grafikkortet som fanns att välja.
När jag spelade dota2 på gamla MBP så gick fläktarna på max, datorn har varm som sjutton och jag kunde inte ha annat än absolut lägsta grafikinställningarna i spelet - ändå laggade det så fort det var 20+ gubbar på skärmen samtidigt.
Nu har jag högsta inställningarna, datorn är ljummen, fläktarna går inte ens igång, datorn verkar gäspa och tycka att man ska ge den något svårare att jobba med ^_^

Fodral/sleeve

Har någon hittat ett passande fodral, helst av typen sleeve?
Ett fodral som är så slimmat som möjligt. Jag har tidigare haft Incase med magnetlås, fungerat perfekt. Skyddar bra och lätt att öppna. Köpte denna men då datorn är boxigare än tidigare går låset inte igen.
https://www.iphonebutiken.se/incase-icon-slee...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-11 12:59
Ursprungligen av torbjorneklund:

Har någon hittat ett passande fodral, helst av typen sleeve?
Ett fodral som är så slimmat som möjligt. Jag har tidigare haft Incase med magnetlås, fungerat perfekt. Skyddar bra och lätt att öppna. Köpte denna men då datorn är boxigare än tidigare går låset inte igen.
https://www.iphonebutiken.se/incase-icon-slee...

Inte superslimmat och inte en egentlig sleeve, men jag köpte Twelvesouth Suitcase till min 13" MBP M1 2020 och är grymt nöjd. Skyddar bra i ryggsäcken, går snabbt att slänga upp datorn en stund på bussen och ser inte så datorfult ut när man bara rör sig mellan olika lokaler inomhus. Använder den som ett fodral som alltid sitter på, men är mer än en sleeve. Dyr men värt det. Finns t.ex här.

Min 13-tummare har några milimeter till godo, kanske går att få ner nya 14" M1 Pro i den?

Bevaka tråden