Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper macOS Monterey den 25 oktober

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Ursprungligen av Gurra:

Mekade lite med min gamla Macbook 17" i helgen utan att lyckas hela vägen tyvärr.
- Ladda ner MacOS och skapa installationsstickan går bra.
- Bygga och installera Open Core går bra.
- Vid boot dyker EFI boot up och jag kan boota från den.
- Monterey installern startar men när jag försöker välja disk så säger den att "this computer is not supported"

Tips? Idéer?

Vilken modell är det, lite närmare bestämt? MacBookProX,X, typ.

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-12-01 12:19
Ursprungligen av Alix:

Vilken modell är det, lite närmare bestämt? MacBookProX,X, typ.

MacBook Pro 6,1 (17-inch, Mid 2010)

Står att den ska vara supporterad.

Ursprungligen av Gurra:

MacBook Pro 6,1 (17-inch, Mid 2010)

Står att den ska vara supporterad.

Det är den. Bygger du OCLP med senaste versionen 0.3.1?
Har du tidigare uppdaterat Mac OS så långt det går på den? Jag tänker att kanske någon firmware behöver uppdateras.
Annars kan jag bara säga att det antingen har blivit ett fel i alla de steg man ska vidta, att det kanske är fel på USB-minnet, måldisken eller något annat okänt. ¯\_(ツ)_/¯

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-12-01 13:05
Ursprungligen av frazze:

Kan du göra en skärmdump på terminalfönstret efter att du har kört kommandot och fått felmeddelandet?

Fortfarande hittas inte Install

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-12-01 13:07
Ursprungligen av Alix:

Det är den. Bygger du OCLP med senaste versionen 0.3.1?
Har du tidigare uppdaterat Mac OS så långt det går på den? Jag tänker att kanske någon firmware behöver uppdateras.
Annars kan jag bara säga att det antingen har blivit ett fel i alla de steg man ska vidta, att det kanske är fel på USB-minnet, måldisken eller något annat okänt. ¯\_(ツ)_/¯

Jag har kört dosdude tidigare. Kanske är det som strular.

Får rota lite mer vid tillfälle, passade bara på att slänga ut frågan ifall det var något uppenbart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-12-01 13:27
Ursprungligen av kenjon:

Fortfarande hittas inte Install

Tack! Nu syns det tydligt att du har två stycken mellanslag efter Install. Inser att mitt tidigare inlägg var lite otydligt. Det är totalt två stycken mellanslag men bara ett stycke mellanslag på varje ställe.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-12-02 08:27
Ursprungligen av kenjon:

Fortfarande hittas inte Install

Jag ser att du har skrivit tre varianter av kommandot (ett med stavfel, ett med dubbelt mellanslag), varav nummer två faktiskt ser rätt ut.

För att vara säker på att det blir rätt kan man använda "tab completion", vilket är ett väldigt användbart kommandoradsknep. Skriv de första tecknen i kommandot (i det här fallet "/App" och tryck på tab. Då auto-kompletteras det till "/Applications/" om det bara finns ett alternativ som passar in. Om det finns flera så kan du trycka tab igen för att rotera mellan alternativen (zsh på nyare macOS) eller bara lista dem (bash på äldre macOS). När du har auto-kompletterat en nivå så skriver du de första tecknen på nästa nivå ("Ins" i ditt fall) och trycker tab igen. O.s.v. tills du är i mål.

Fördelen med tab completion är att det blir garanterat rätt stavat, och om det kommando man är ute efter inte finns installerat så blir det uppenbart direkt istället för efter att man har skrivit en hel harrang manuellt. När tab sätter sig i ryggmärgen så går det dessutom mycket fortare att använda terminalen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-12-02 16:15

Japp, glömde tab comp. Men problemet är att den inte hittar Install under Applications...

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-12-02 17:12
Ursprungligen av kenjon:

Japp, glömde tab comp. Men problemet är att den inte hittar Install under Applications...

Finns filen där?
Dra den till terminalfönstret så skrivs korrekt sökväg automatiskt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-12-02 20:01

Det är problemet, den finns inte, som jag skrev i inlägg #20. Borde väl ha installerats ihop med macOS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-03 13:46
Ursprungligen av kenjon:

Det är problemet, den finns inte, som jag skrev i inlägg #20. Borde väl ha installerats ihop med macOS.

Nej du ska ju själv ha hämtat macOS Monterey och lagt "Install macOS Monterey.app" i program-mappen. Det verkar som att du gjort det enligt inlägg #20?

Ursprungligen av kenjon:

Jag testade det och det funkade tills jag har flyttat över filen i Applications och formaterat USBstickan. Nästa steg är "sudo /Applications/Install..." och det kommandot hittar den inte.

Om du hämtade en .dmg ska du montera den och flytta över själva installations-appen, inte dmg-filen. Hämtade du via AppStore borde den ligga färdigt i Applications.

Apple - Skapa en startbar installerare för macOS
OC Legacy Patcher - Download and build macOS Installers

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-12-07 09:08

Monteray har jag hämtat, packat upp och lagt in i Applications. Men själva programmet/kommandot Install, är inte det ett separat program som ska starta Monteray.app? Den säger att "Install" inte kan hittas, inte "Installera macOS Monteray". Den tar "Install" som ett separat program...?
Dubbelklickar jag på "Installera macOS Monteray" så startar den, men säger senare att den inte kan installeras på den här datorn, vilket jag visste från början och är orsaken till att köra det här från Terminalen.
Kan det bero på att den har ett svenskt namn? Men det har ju Hämtatmappen också, bl a.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-12-07 10:01

Hittade felet (ett i alla fall)! I Applications hette filen "macOS Monteray", inte "Installera macOS Monteray". Så jag döpte om den (och tog bort dubbla mellanslag), då körde den vidare. Så nu har jag ett USB med "rätt" fil.

Nästa problem: de har uppdaterat installationsprocessen/filerna, men inte dokumentationen. Startar OpenCore Patcher och får upp ett textfönster med val. Väljer "Build OpenCore". Det går bra, men sedan kommer jag inte tillbaka till menyn. När jag försöker kommer jag direkt till "Build OpenCore", jag får inte upp menyn längre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-12-07 10:28

Hade laddat ner GUI-versionen, det kanske inte var så bra...
Efter att ha laddat ner textversionen gick det bättre. Men det verkar som om man måste ha två USB-stickor, varav en i FAT32/ExFAT för OpenCore.appen... installerade den, och botade om på FAT32-stickan. OpenCore kördes och sedan installera macOS Monteray. Men halvvägs in i installationen fick jag ett Error, ingen indikation varför (Ett fel inträffade under inläsningen) vid ca 15 min. Den startade på 29 min, hoppade efter en sekund till 19 min, och snabbt till 18 min. Sedan följde den klockan ner till 15 min.
Kanske bara att skita i det här, får väl skaffa en nyare Mac....

Senast redigerat 2021-12-07 10:41
1
Bevaka tråden