Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny "vill ha" pryl!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-18 23:46

:rolleyes:

Vad tror ni om denna,Den verkar ha det som jag saknat i ipoden.......
FlashTrax
Bra mellanlagring
Har du behov av att läsa över bilder från ditt minneskort när du är ute på fältet? Då är det här produkten för dig...

Lagring:
30GB Hårddisk
Kompatibelt Media:
CF type I, II Compact Flash, IBM Microdrive
Andra media (SM, MS, SD, MMC, xD) kan användas med hjälp av en Compact Flash Adapter (säljs separat).

Display:
LCD: 3.5” (diagonalt) färg TFT LCD med CCFL bakgrundsljus
TV-utgång: NTSC eller PAL, Composite video
Stillbilder: JPEG, med hårdvaru-zoom in/ut, pan/scroll samt rotation. (GIF och BMP filer kan betraktas, men inte zoomas eller roteras etc.)
Video: Rörlig JPEG , upp till 320 x 240 x 30 frames/sek eller 640 x 480 x 10 frames/sek
Kan visa "simple text files" (*.txt)

Ljud:
Stereo analog line ut eller hörlur
Inbyggda högtalare
MP3 och WAV format. Spelar MP3 filer kodade upp till 320 kbps; samt VBR kodade filer

Användargränssnitt:
Sju tangenter för bilduppspelning etc
Fem audiotangenter för ljuduppspelning
Batteri status LED
Infraröd fjärrkontrol finns som tillbehör

Strömkällor:
Internt strömkälla: Uppladdningsbart Li-Ion batteri (2200 mAh)
Externt strömkälla: 5V AC/DC adapter

Mac/PC anslutning:
USB 2.0 (USB1.1 kompatibelt)

Storlek och vikt:
143mm X 92mm X 32mm
340g

Systemkrav:
Windows 98SE, Me, 2000, XP (Win 98SE kräver att du laddar hem drivrutin)
Mac OS 8.6/10.x eller högre

FlashTrax distribueras av YFO och tas hem på beställning vid kundorder.

oj!

Vill ha... Skulle vilja se liknande funktioner i en iPod. Innan apple gör något mer speciellt så köper jag inte en ny, min gamla 20 gigare får duga :D. Denna pryl skulle apple ha gjort istället...

Mvh daniel

• Medlem
  • 2003-09-19 00:37

Apples motsvarighet heter iBook. Jag undrar om Apple kan konkurrera prismässigt med en sån produkt... den skulle kanske gå lös på det dubbla, och då känns det inte intressant.

En iBook är dock något större och dyrare, men det är klart att man kan ha betydligt roligare med en iBook...

• Medlem
  • 2003-09-19 00:42

IBook!!! Skojar du det är knappast jämförbart. Om Apple gör en iPod med bild inläsning och video inläsning med duktig lcdskärm får den gärna kosta
8-10 TKR JAG köper !

• Medlem
  • 2003-09-19 01:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
IBook!!! Skojar du det är knappast jämförbart. Om Apple gör en iPod med bild inläsning och video inläsning med duktig lcdskärm får den gärna kosta
8-10 TKR JAG köper !

OK. Jag skulle avstå.

8-10 tusen är lite väl mycket, men 5-6 tusen är en mer rimligt maxpris. Köpte ju själv en iPod för 6 papp... ;).

• Medlem
  • 2003-09-19 01:10

Jo mitt behov är verkligen en mobil bildinläsare.Men den får gärna kunna mer
och kommer den från Cupertino så lättar jag som vanligt på plånboken med ett leende

• Medlem
  • 2003-09-19 01:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
8-10 tusen är lite väl mycket, men 5-6 tusen är en mer rimligt maxpris. Köpte ju själv en iPod för 6 papp... ;).

Jo... skulle då Apple trycka i en LCD-skärm, en ball processor och sälja den billigare?

Apple kan inte haka på allt. Så är det, och jag ser inget fel med det. Vad är det för fel på en Archos, eller ovanstående?

Det är klart att ifall jag hade ett stort behov av en bildläsare så skulle jag säkerligen köpa de för 8 000:-, men än så länge är jag en amatörfotograf med en Nikon Coolpix 4300 med 2st 128mb och två 16mb CF kort. Så det får räcka...

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jo... skulle då Apple trycka i en LCD-skärm, en ball processor och sälja den billigare?

Apple kan inte haka på allt. Så är det, och jag ser inget fel med det. Vad är det för fel på en Archos, eller ovanstående?

Det är säkerligen inget fel på den... Men ett äpple på den skulle passa in

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 01:21

Apple behöver inte ändra på iPoden något för att använda den som minnesbank för kameror. Dom behvöer inte ens ha en disk/menia-läsare. Så här skulle Apple gjort för länge sedan (har skickat feedbak till detta många gånger).

- Koppla in USB-kabel från kameran direkt i iPoden.
- Tanka över bilderna.
- Om man vill titta på bilderna (från iPoden) har ju kameran en skärm dit man kan skicka över bilden.

Behovat att titta på bilden i kameran eller en liten annan sådan grunka är inte nödvändig. Kvaliteten är ändå för dålig.

Men däremot vore det kalas att kunna dumpa över sina bilder i iPoden för att kunna rensa kameraminnet och fortsätta ta bilder.

Tror det är relativt enkelt för Apple att lägga till denna funktionalitet. Troligtvis går det med befintlig hårdvara (iPod med USB naturligtvis)

• Medlem
  • 2003-09-19 01:31

Håller med dig Bod!

Apple borde fixat detta med bild inläsning i iPoden för länge sen det är inte alls likt Apple att ligga efter så onödigt i"the digitalhub" iLife mm.
Det är också dags för mjukvaruuppgradering för iMovie och framförallt iPhoto som känns ganska mediokert jämfört med andra program just nu.

Det jag mest av allt vill ha är en iPod med ljudinspelning, men Bildöverföring i iPod vore inte heller dumt. Speciellt nyttigt är det när man varit dum nog att filma med stillbildskameran så minnet är knökfullt och man varken vill kasta bort filmen eller sluta fota.

Kräver FlashTrax att jag tar ut minnet ur kameran? Jag kopplar nog hellre med en kabel. Jag har inte enbart positiva erfarenheter av att flytta minneskort mellan kamera och dator. Speciellt Minolta-ägare lär få akta sej, om man får tro Cyberphotos varningar.

• Oregistrerad
  • 2003-09-19 10:02

Visst en sådan produkt vill man ha! Så här borde Apples iPod-linje kunna se ut inom kort. Ehum...

- iPod standard ultratunn
- iPod med radio och inspelning
- iPod med radio, inspelning, färgskärm, minneskortläsare.

Det borde inte vara speciellt svårt? Extra coolt vore om den sista varianten kunde spela upp QT filmer, eller varför inte DivX.

Vi diskuterade detta nyligt och jag rekommenderar alla att följa länken i mitt inlägg till Apples feedbacksida för iPod. Om tillräckligt många önskar möjligheten att tömma/backuppa digitalkameror till iPod så kanske...

• Medlem
  • 2003-09-19 10:29

Gött Adrian.
Nu har jag gjort något åt saken och gett Apple feedback ang iPodens framtida funktionalitet )

Vill så gärna det ska vara ett äpple på min Bildinläsare/AACplayer/Designpryl.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
- iPod med radio, inspelning, färgskärm, minneskortläsare.

Det borde inte vara speciellt svårt? Extra coolt vore om den sista varianten kunde spela upp QT filmer, eller varför inte DivX.

Archos AV380 med 80GB disk. Alla tänkbara minneskortsläsare finns som tillbehör. Radio finns på fjärrkontrollen (tillbehör).
Men framförallt så klarar den av att spela upp och in video.

http://www.archos.com

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 12:13

Nej... Inte minneskortläsare. Varför stödja 6 olika minneskortstandarer när man kan koppla in kameran med EN enda enhetlig standariserad USB-kabel?

Lösningar med minneskortläsare i dessa små apparater är ju verkligen att springa över ån efter vatten! Dom enheter som har detta har också en massa adapters för att det skall passa de olika minneskort-typerna. Blir klumpigt och fullständigt onödigt. Jag tar aldrig ur kortet ur min kamera. Bara USB.

Jag förstår inte varför tillverkarna snöat in på en så dålig design när man har en väl fungerande USB-standard för kameror mm (USB Storage Device).

Senast redigerat 2003-09-19 12:25

Ser ut som en GameBoy SP på anabola.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bod
Nej... Inte minneskortläsare. Varför stödja 6 olika minneskortstandarer när man kan koppla in kameran med EN enda enhetlig standariserad USB-kabel?

Lösningar med minneskortläsare i dessa små apparater är ju verkligen att springa över ån efter vatten! Dom enheter som har detta har också en massa adapters för att det skall passa de olika minneskort-typerna. Blir klumpigt och fullständigt onödigt. Jag tar aldrig ur kortet ur min kamera. Bara USB.

Jag förstår inte varför tillverkarna snöat in på en så dålig design när man har en väl fungerande USB-standard för kameror mm (USB Storage Device).

På en liten produkt som denna tråd handlar om så kan jag hålla med om att kortläsare blir lite osmidigt, men annars så gillar jag kortläsare skarp. Klart mycket smidigare än via kamerans USB. Man kan i lugn och ro tanka över bilderna utan att vara stressad över att man suger musten ur kamerans batterier. Ofta snabbare också (speciellt om man har en USB2- elller FW-kortläsare).

1
Bevaka tråden