- Gäst
- Oregistrerad ●
En polare installerade Cocktail (skarp version) och körde lite upprensningsscripts i första fliken och moddade dockan lite. Anledningen till att jag skriver hans inlägg är att hans OS X efter detta alltid får Kernel Panic inom 5 minuter efter uppstart.
Jag fattar att det är svårt att lösa problemet utan att veta exakt vad som gjorts. Därför undrar jag om någon har koll på sk universal-fixar för ett trasigt OS X. Jag har hört om återställning av rättigheter och liknande operationer, men det skulle vara bra att få någon sorts lista på saker man kan göra rent generellt. Typ:
1. Återsinstallera OS X.
Kan man göra det och vad händer med befintliga konton då? Fattar installationsprogrammet att det redan ligger en installation och kör en repair-variant eller vad? Och vad händer när man har 10.2.4 men inte på CD?
2. Köpa drive 10 eller Norton Systemworks.
Funkar dessa. Eller finns det bra verktyg i Disk-Aid toolkitet?
3. Köra någon slags trick via terminalen.
Kan man göra något trick i stil med att slå av halva tilläggen i OS 9?
4. Ansluta systemdisken som target disk med en annan mac och jobba därifrån.
5. Lusläsa loggarna.
Vad ska man leta efter? Varför får OS X panik först efter någon minut?
6. Och så vidare.
Vad jag vill veta är alltså vilka strategier som finns för att laga ett sabbat OS X, helst utan att tappa konton. En bonus skulle ju vara om någon fått/löst samma problem med Cocktail.
Precis som du skriver så behövs det mer info för att kunna se till att fixa felet. Vilken version av Mac OS X kör han? Har han några USB prylar kopplade till maskinen? Andra prylar som pratar med Macen på en "låg"-nivå?
Leta reda på en fil som heter panic.log den bör ligga i Bibliotek/Logs Den filen beskriver vad som hände när burken fick en kernel-panic.
De saker du kan göra generellt är bl a:
A. Använda Säker start. Starta om maskinen och håll ned shift-tangenten direkt efter pling-ljudet. Släpp shift när den vita rutan som visar vilka saker som startas av systemet försvinner och tryck sedan ner den igen efter ca 3 sekunder. I den vita rutan kommer det att stå Säker start.
B. Kör skivverktyg och reparera rättigheterna. Strunta i att klicka på kontrollera rättigheter utan reparera dem direkt.
C. Kör fsck från terminalen eller i single-user-mode
0. Starta om maskinen.
1. Direkt efter startljudet håller du ned kommando (Äpple) och S-tangenten
2. När texten har rullat förbi och du får en prompt #. Så har du hamnat i single-user-läget. Skriv
/sbin/fsck -y
(Du har nu amerikansk tangentbord så slash / ligger under - tangenten och - ligger vid + tangenten, om jag inte missminner mig.)
3. Tryck retur.
4. Nu körs fsck. Om du får upp texten
**** FILE SYSTEM WAS MODIFIED ****
så kör du det igen, tills den inte dyker upp.
5. skriv
reboot
Så startar maskinen om.
D. Installera om Mac OS X. Beroende på vad som är fel så kan det räcka med att köra den senaste uppdateringen, alltså 10.2.4, men se till att köra Combo-uppdateringen.
Inställningar och annat ska inte försvinna när man ominstallerar Mac OS X.
Men som sagt, börja med att kolla log-filerna.
Jag har inte haft några problem med Cocktail.
jag har inte heller haft några problem med cocktail, men apropå, så när jag skulle använda min tbook i T-mode på min polares Tbook, så fick han ett " you have inserted a disc that osx cannot read - eject-initialize? o.s.v"
jag startade då om från min 9 partition, körde norton 6:an som varnade för major problems i volume Header block på min osx partition.Vilket kan förklara varnings meddelandet i Tmode. En frågeställningen som uppstår är, tuffar OSX bara på trots dessa problem, och kan i sådana fall riktigt tråkiga saker inträffa inom sinom tid?
Nåt skumt är det med Cocktail.
Några preferenser tappar minnet.
Min Snood som jag idogt kämpat mig till fina poäng på, tappade minnet på att jag faktiskt betalt registreringen.
Så alla poäng var borta och jag fick knappa in min registrering.
Inte hela världen det som skett, men jag gillar inte att sådant sker.
Det var något annat som också uppförde sig likadant, men nu är det jag som tappat minnet :rolleyes:
Har dock inte inmundigat någon cocktail ännu.
Skall däremot svepa en halv liter Faxe om en stund.
Tack för all ev. hjälp. Det är mitt OSX som får kernel-paniiiik, efter ett par minuter. Tror dock att jag hittat problemet. Nämligen "cleardock" som är ett haxie som fimpar den mjölkgrå ramen runt dockan. En fin grej, men som ev. sabbar mitt OSX. Hur jag hittade det felet; jag körde lite diskutility via startup OSX-Jaguar CDn, den hittade nåt fel som reparerades, men den fortsatte att krasha efter det. Sen körde jag även lite repair-stuff via Cocktail, och nån av de programmen disablade "application enhancer"-mappen där cleardock ligger. Och skapade en ny tom "application enhancer"-mapp. Jag tror dock att Cocktail uppmärksammade den kassa cleardock-grejen och försökte repa den eller nåt och sen brakade h-vete loss. Eftersom det raklade ju inte före jag körde Cocktail. Är det någon som haft liknande problem med Haxies? Törs jag på nåt sätt återinstallera cleardock (för den är finfin)? I panik-loggen stod det en massa jidder, men nåt var tydligen "LOCKED!" och sen stod det nåt om com.symantec.nånting. Vad betyder det? Jag har Norton-utilities intallerat. Kanske Norton försökte rädda OSX innan det brakade samman?
citera:Skapades ursprungligen av: Ma:
Sådant här OS X-snack får JAG en kernel panic av...
*hur kommer mac-livet bli när man MÅSTE köra os äcks?!?!?!*
Att installera suspekta halvdana program som trixar med vitala delar av systemet är detsamma som att be om problem. Jag har minsann fått genomlida långa sessioner av tilläggskonfliktshantering under nian som jag bett om! Om man låter bli de mest odokumenterade och lättfotade program som kräver rootbehörighet vid installationen kommer "os äcks" att fungera alldeles förträffligt.
Hmm.. Trodde allt var frid o fröjd, efter jag dödat Cleardock och hans kompisar. Men så dök den där jobbiga rutan upp igen. Den där rutan som betyder att jag måste krypa under bordet och hålla in startknappen så man får kramp. Har nu deletat allt som heter enhancers i mitt OSX. Kanske inte var så genomtänkt, men det gick så lätt med Cocktail. Har även prövat det där fcsk-grejornan som jag fick tips att göra, men de hittade inga fel. Däremot hittar fortfarande Diskutility på startup-OSX-CDn en massa permission fel, som den säger att den reparerar. Men nu har jag kört den flera ggr och den hittar fel fortfarande. Iof kör jag den efter varje krypa-på-golvet-trycka-in-knapp-kernel-paniiik. Just nu kör jag i "Safe-mode" (Via shiftknappen) och det verkar funka.
citera:Skapades ursprungligen av: c5j:
Just nu kör jag i "Safe-mode" (Via shiftknappen) och det verkar funka.
Dä är det förmodligen en .kext som spökar.(Alltså ett tillägg till kärnan) Troligen är det något med Norton och det heter förmodligen symantec.kext eller nav.kext eller dylikt.
Jag hade redan en test användare. Funkade att vara inloggad på den anv. om man inte pillade nåt, men sen krashade det även där.
Efter mkt hårslitande så installerade jag om OSX. Fanns ju en smidig funktion som hette "Archive & Install" så det gick smärtfritt. Men frågan är nu vad man ska göra för att inte återupprepa felet? Kom just på att jag meckat lite i eventuella system-fonter. Men kernel-panic för att man raderade lite japanska strunt-fonter känns överdrivet. Fimpar nog Norton. Verkar dåligt. Nej bäst att posta detta inlägg innan mitt kära (till idag) OSX krashar igen...
Har även en Logitech MX500 (störtskön mus). Kan den ställa till det? Vågar inte installera (Den har en egen config i systeminställningar) den innan jag vet säkert. Ett tips är att programmera den mittersta extra knappen till "keystroke", äpple-H. Man bara klickar på applikationen så *poff göms den snabbt o lätt. Överlägset bästa knappen på min dator.
citera:Skapades ursprungligen av: c5j:
Har även en Logitech MX500 (störtskön mus). Kan den ställa till det? Vågar inte installera (Den har en egen config i systeminställningar) den innan jag vet säkert. Ett tips är att programmera den mittersta extra knappen till "keystroke", äpple-H. Man bara klickar på applikationen så *poff göms den snabbt o lätt. Överlägset bästa knappen på min dator.
Har själv en MX300 och den funkar utan problem.
I senaste MacWorld fins en guide översatt från MacWorld US hur man hanterar och löser olika krascher i Mac OSX.
65 spänn lösnummer och du har den i handen om det händer en krasch. Vi vet alla att det händer för eller senare.
Nr 2 mars, alltså.
edit: nummertillägget
[ 01. mars 2003, 10:26: Meddelandet ändrat av: malen ]
I en het tråd förra veckan om huruvida svenska MW suger eller ej så angrips bland annat Thomas Ytterbergs lilla krönika "Terminalen är ondskefull". Jag tycker att detta är ett tydligt exempel på vad han menar. Slarvigt skapade program som är inne och pillar på urstabila kärnan i OS X.
För som det verkar så kan man ju inte ens lita på Symantecs grejer. Tur att jag är allergisk mot så kallade enhancers. Tycker inte det behövs. OS Äcks äger som det är.
Ett nog så gott tips, undvik Norton alias Symantec, särskilt om du har installerat programmet under en tidigare version av OS X och nu tänker uppgradera och jobba med 10.2.x
Norton ska man inte installera på datorn, man ska ha det på en CD-skiva som man bootar från och därifrån kör programmen.
Mina personliga erfarenheter säger att Norton installerat på datorn skapar mer problem än det löser.
Ok. Norton verkar livsfarligt.
Just nu kör jag transparentdock (istället för Cleardock)-har gjort min dock röd med gula trianglar. Och fipplat med Cocktail igen. Verkar funkar. Jag fipplar inte med enhancers för att det behövs, men för att man kan. Och Aqua-blåheten lessnar man ju på. Varför har inte Apple gjort så att man iaf kan ändra den till typ grön eller vad som helst. Nu får man ju mecka med duality och themes. Hur kan ytliga saker som utseende sabba kärnan?
Hmmm... såg något om att Cocktail var ett väldigt populärt program på en nedladdningssida. Laddade ner det och provade det jag trodde ett par "ofarliga" funktioner. Lade till extrapilarna i fönstren och fipplade lite med dockinställningarna, men återställde dem sedan... trodde jag alltså!
Nu bär sig dockan väldigt konstigt åt: zoomfunktionen aktiveras bara när jag klickar på programikonerna (zoomar ut först när jag klickar på något annat utanför dock), eller flyttar med en ikon längs dockan. Jag hade sedan tidigare ClearDock installerad och det funkade ypperligt, men nu hjälper det inte att stänga av den heller. Det verkar även ha hänt något med de vanliga menyerna; visst räcker det med en enkelt musklick för att man ska kunna välja i en meny i OSX? Nu måste jag hålla en av musknapparna intryckta för att markeringen ska dyka upp... Jag kan inte mycket om OSX ännu och vågar faktiskt inte ge mig på att kasta bort programinställningarna för dock: com.apple.dock.plist, eller kan det vara idé? Jag börjar bli villrådig, hjälp skulle verkligen uppskattas innan jag sabbar något mer! Cocktail tänker jag dock inte ens röra med tång igen, det är en sak som är säker!