Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV kamera, köpguide ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-21 22:16

Hej, har fått en bebbe för drygt 1 månad sen, nu börjar man fatta att man vill ha en videokamera och dokumentera lite roliga grejer. Jag har nästan ingen erfarenhet på videoområdet och undrar några få grejer.

1. DVut kan jag fatta att man vill ha, men behöver man verkligen DVin om man har superdrive (då kan man väl lägga över materialet på DVD direkt ??

2. Kan någon rekommendera någon kamera eller ett fabrikat som jag bör köpa i prisklassen 5-10 000:- (ju billigare ju bättre) ?? (Göteborgstrakten ??)

3. Imovie bör väl fungera utmärkt för min del, så man behöver väl inte köpa nåt annat program ??

mvh/mangan

• Medlem
  • 2003-09-21 23:06

Jag vet att andra här kan (och troligtvis kommer, som tur är) ge bättre råd men jag ska försöka delge det lilla jag lärt mig av mitt hobbyfilmande.

1. Dv-in är nästan ett måste, praktiskt av många anledningar. Dels att kunna köra ut det färdiga materialet utan att behöva komprimera (och alltså förstöra) det mer.
Dels för att kunna visa upp din film på ett relativt enkelt sätt, dvs bara koppla in dv-kameran och visa. Sen tar materialet enormt stor plats på hårddisken/diskarna och kassetterna är inte så dyra och funkar utmärkt att ha som lagring för sina filmer.

2. Jag tittar själv lite på Panasonic NV-GS 70 som ser mycket intressant ut, 3CCD på en så liten och relativt billig kamera är ovanligt, men den kanske är snäppet för dyr. Dock: Jag har inte testat den utan bara tittat på dess specifikationer, ännu.

3. iMovie 2 funkar kanon för enkel klippning (iMovie 3 är dock segt och jag hoppas verkligen apple jobbar på en snabb version, för den är rent gräslig tyvärr). Final Cut Express är en lite nerbantad och billigare variant av Final Cut Pro som är ett ruskigt bra videoredigeringsprogram, med i princip allt man behöver om man inte är proffs. Så testa gärna FCE eller fån någon som kan det bra att demonstrera det!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-21 23:39

Lite info:

DV-IN
Håller med om att DV-in behövs. Säg t.ex att du "rå-klipper" filmerna. Du kanske har en massa från 3 kassetter som du vill lägga över på 1 kassett. DVD i alla ära men den försämrar bildkvalitet mer än DV.

Analog IN/UT
Det är också bra att man kan ta in video analogt. Då kan du ta från VHS, andra analoga videokameror, TV osv. En del DVs har också "Analog till Video Pass Through" eller vad dom kallar det. Det är att du kan konvertera anlog till digitalt direkt till datorn (AV-in firewire UT). Om man inte har denna direktkonvertering, måste man först spela in på DV-bandet, sedan föra över till datorn. Då missar man mycket tid.

Varning för MV
Sony har en del kameror som har MV, inte DV. Det är en ny standard som bygger på MPEG. Lite förvirrande är att både DV och MV använder Firewire. Så många blandar ihop dessa tekniker. Idag finns inget stöd för MV i några av Apples program.

Länkar till billiga kameror
Då får en DV med IN/UT för runt 6000 inkl moms.
Apples site har billiga DV-kameror.
Både Sony och Canon har mycket billiga (jämfört med förr) DV-kameror.
Scandinavian Photo är en bra site:
http://www.scandinavianphoto.se/

Stillbildfunktion i DV-kamera
En del kameror har stillbildfunktion. Skall man ha bra kvalitet på stillbilder, går priset på DV-kameran upp. Jag förslår att du istället kollar på att skaffa en separat stillbildskamera (om du tänkt detta) och DV-video. Då kan du också använda dessa separat. En stillbild kräver minst 3 megapixel. Video-stillbild erbjuder väl bara 2 än så länge.

Video-program
Håller med om att iMovie måste bli snabbare. Jag tycker det var bättre i v2. Men trots allt går det utmärkt att använda. Räkna dock med att ALLT tar tid när det gäller video. Att föra över 1 timmes film tar 1 timme... något man ofta missar.

DVD
Perfekt och roligt sätt att distribuera film.
iMovie och iDVD är helt okay här. Några småbuggar dock men man får ihop grymma DVDs.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-22 15:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Sen tar materialet enormt stor plats på hårddisken/diskarna och kassetterna är inte så dyra och funkar utmärkt att ha som lagring för sina filmer.

Det hör inte direkt hit och jag anser också att DVin är ett måste, men faktum är att hårddisk inte är så mycket dyrare än att spara på band. Dessutom har det fördelarna att materialet håller sig intakt "för evigt" och att man lätt kan ta bort sånt man inte vill behålla. Banden åldras och tappar kvalitet efter ett antal år.

Funderade över hur jag skulle kunna lagra filmer på min dotter i typ 18 år tills hon tar studenten. Köpte en 120 Gigs disk för 1000-lappen (ungefär vad 10 riktigt bra DVband kostar) som rymmer ca 9 x 60 min (ca 13 Gig per 60 min), förde över materialet och plockade ut HDn och sparar den tills jag vill se eller redigera materialet.

• Medlem
  • 2003-09-22 16:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Det hör inte direkt hit och jag anser också att DVin är ett måste, men faktum är att hårddisk inte är så mycket dyrare än att spara på band. Dessutom har det fördelarna att materialet håller sig intakt "för evigt" och att man lätt kan ta bort sånt man inte vill behålla. Banden åldras och tappar kvalitet efter ett antal år.

Funderade över hur jag skulle kunna lagra filmer på min dotter i typ 18 år tills hon tar studenten. Köpte en 120 Gigs disk för 1000-lappen (ungefär vad 10 riktigt bra DVband kostar) som rymmer ca 9 x 60 min (ca 13 Gig per 60 min), förde över materialet och plockade ut HDn och sparar den tills jag vill se eller redigera materialet.

Öh... Jag tror du missuppfattade mig. Jag menade att när man har lite ont om utrymme på hårddisken/diskarna så är ju steget/priset ganska lång till att köpa en hårddisk för en tusenlapp jämfört med att köpa en kassett för 70 kr (kassetter är ju också är lite mer lätttillgängliga).

Och jag sa aldrig något om att vanliga dv-band är arkivbeständiga! Men att de fungerar bra som lagring då man har lite lite utrymme kvar.

• Medlem
  • 2003-09-22 16:30
Citat:

Är verkligen en hårddisk bästa valet för att spara material så länge på? Man måste nog räkna med att måste lagra om det en eller två gånger på så läng tid, i alla fall. (Tusan, på 18 år hinner ju HD-standarden förändras

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-22 16:47
Citat:

Vill du lagra materialt i 18 år är det absolut inte hårddisk du skall använda. Om den bara ligger och vilar kommer de små mängderna fett och olja i lagerna att gegga ihop sig och disken kommer troligen inte ens gå att läsa om 5 år.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-22 18:17

Angående arkivering på hårddisk

Avrådes definitivt. Har aldrig hört att det är ett alternativ för arkivering över lång tid. Detta media är inte skapat för sådana saker. Vem har undersökt hur beständigt magnetladdningen är under årens lopp osv? Dessutom, som påpekates, är troligtvis formatet ett helt annat då den skall användas. Men till den stora skillnaden:

- En hårddisk kräver att allt fungerar prefekt. Om några bytes är felaktiga här och där kan man ha otur och INGET av filen kan läsas.
- Ett band kan ha felaktiga frames/delar utan att det förstör hela filmen. Det finns i de flesta sådana system också inbyggd felkorrigering pga att det är ett sekvensiellt media. Det kan inte spola tillbaks och försöka läsa igen som en hårddisk eller Data CD faktiskt gör. Audio CD har faktiskt felkorrigeringstekniker fast den idag inte skulle behöva det lika mycket.

Så band är ett oerhört mycket säkrare media för långtidsarkivering. CD och DVD kan också vara alternativ. Dom skall dock hållas i mörker för dom skadas av ljus på lång sikt. Dock rymmer inte en DVD så mycket om man pratar DV-film. Knappt en halvtimme DV-video...

Men däremot kan hårddiskar användas för tillfälliga backuper under kortare tider. Alleles utmärkt men inte så mycket använt trots det.

1. dvin & ut vill man ha! just för back-up

2. dvd är super! det vill du också ha!

3. 3CCD är något "overkill" - satsa istället på en liten 1 megapixel DV-kamera. tänk på att filma där det är bra ljus, framför allt!

4. iMovie räcker långt! visst 3an är långsam - beroende på modell. jag kör faktiskt på iBook 800 mhz, 32 VRAM, 680 ram och det fungerar utmärkt.

5. www.cyberphoto.se är också bra

1
Bevaka tråden