Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport timer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från och med nu är vår hemma-airport monterad med timer som stänger av basstationen efter 22.00 och slår på den vid 06.00. Allt för att man ska kunna släppa datorn och gå till sängs. Fler som gör samma sak?

Det var en bra idé, att jag inte tänkt på det, spar ju lite ström också

Hur är det med datorn, har glömt kolla efter, finns det något som automatisk stänger av den på kvällen och sedan sätter igång den på morgonen igen.
Även det för att spara den lilla ström som ändå går åt i viloläge.
Har inte macen med mig på jobbet.
Många bäckar små....

Så efter 22.00 kör du med fast nätverkskabel istället

/M

[ 10. mars 2003, 12:34: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Hur är det med datorn, har glömt kolla efter, finns det något som automatisk stänger av den på kvällen och sedan sätter igång den på morgonen igen.
Även det för att spara den lilla ström som ändå går åt i viloläge.
Har inte macen med mig på jobbet.
Många bäckar små....

Jodå, nog går det också, men jag skulle nog hellre rekommendera att man låter datorn göra en kontrollerad avstängning än att man bara stryper strömtillförseln. Har man journalfilsystem är det inte alls lika farligt, men forfarande inte något att rekommendera.

Däremot går det alldeles utmärkt att göra så med hårddisklösa datorer. Har en kompis som har gjort just så med en labbsal full med linuxterminaler - varje dator är kopplad till en belysningstimer modell billigare från Clas Ohlson. Fungerar riktigt bra faktiskt!

Samuel K

du missförstod mig.
Jag menar naturligtvis att datorn, skall stänga ner sig på rätt sätt, och sedan även starta upp på rätt sätt.
i annat fall blir det kaos i Unix, och det är ju inte bra, vet nog hur stökigt det blev när jag hade ett par elavbrott för några veckor sedan när snön kom.
Ett kom bl.a när jag gjorde en ny start, och det kom ett elavbrott under uppstarten.
Var inte alls glad kan jag informera om.

På en timma var det fem korta strömavbrott, och efter det vågade jag inte sätta på datorn på flera timmar, för jag visste ju inte när nästa kom.
När "allt var lugnt" så hade tidsinställningarna ballat ur, men det tog en stund innan jag kom underfund med det. Blev ju portad både på banken och Atg, för att de godtog inte min "säkerhet" bla bla.
Men det kan jag förstå när årtalet var 1970 :rolleyes:

Min tanke var att det skulle finnas inbyggd i programvaran med av och påstängning.
Likt en TV

[ 10. mars 2003, 15:41: Meddelandet ändrat av: Pocahontas ]

Aha!

Men då kan du ju lägga in i crontab så att den kör "halt" vid en given tidpunkt. Då får man iaf schemalagd avstängning, men det blir svårare om man också vill sparka igång datorn per automatik.

Jag har en ännu bättre timer. Hon heter Sandra och titulerar sig som min flickvän. Hon säger till så fort jag sitter för mycket framför datorn, jag lovar...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Hur är det med datorn, har glömt kolla efter, finns det något som automatisk stänger av den på kvällen och sedan sätter igång den på morgonen igen.
Även det för att spara den lilla ström som ändå går åt i viloläge.
Har inte macen med mig på jobbet.
Många bäckar små....

Förmodligen drar det mer energi att starta datorn efter vila än att låta den sova hela natten.

Ciryon

Ciryon
Du kan ha helt rätt, som de flesta saker som startas, så drar de i initialskedet mer ström, likt lysrör och dylikt.
Motorer är ju ännu värre, kan ju behöva läggas i Y o Deltakoppling för att inte knäcka säkringarna

Skulle vara kul att mäta förbrukningen vid start.
Får väl ansluta en amperémätare nästa gång.
Kanske måste byta till 16A,
Så mycket skit som jag har på min hårddisk, så är ju den tung att dra igång

1
Bevaka tråden