Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra OSX som ren XFree

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Gott folk,

Jag börjar tycka min pb G3 400 MHz går lite väl slött nu med osx 10.2 och funderar på att titta på alternativ för att snabba upp det.

En tanke jag har är att testa köra ett "rent" XFree system, ungufär som linux, fast med darwin som kärna och fink som pakethanterare. Detta kan jag ju göra redan idag med apples X11.

Grejen är att jag skulle vilja bli kvitt aqua interfacet, inloggningen (om den tar mycket minne och processorkraft), lite onödiga processer etc. och få ett rent system där man kan köra lyx, latex och andra sådana saker när man sitter och skiver.

Man kan kanske köra med att logga in till >console och sen starta X, men det verkar inte funka med apples XFree version. I så fall måste man nog bya ut den helt.

Kan man göra så att när man loggar in med en speciell användare, så startas inte aqua interfacet upp, utan att den hoppar ut till "prompten" och drar igång Xfree istället? (ok, med en XFree som funkar från prompten)

Är det någon som vet hur man får svenskt tangentbord att fungera under consol-nivå (darwin)

Lite lösryckta funderingar..

jag har ingen aning...men jag tycker man skulle kunna "strippa" OSX från animeringar och 3d-interfacet som det har idag...minimera systemprocesserna så att det går "snabbare"

• Oregistrerad
  • 2003-09-24 10:47

Har den alltid varit trött eller blivit trött med tiden?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Har den alltid varit trött eller blivit trött med tiden?

Ja, detta är lite underligt, men jag tycker nog att den blivit tröttare med tiden, men det kanske beror på att jag också har uppdaterat frekvent till senaste versionen av os'et. Men det är en markant skillnad mot 10.1 tex, då jag inte hade några större problem med spinnande badbollar, vilket nu uppkommer lite nu och då.

Jag har inte provat att installera om nyligen (6 mån sen eller så), men det gör ingen skillnad om jag startar en ny användare.

(Hårdvara PB Pismo 400 MHz, 384 Mb RAM, Cachen på 200 MHz, 30 Gb HD)

Jag kör swapfilerna på startpartitionen, under 10.1 körde jag dem på en separat partition, men har inte hittat något sätt att göra detta, som fungerar under Jaguar.

• Oregistrerad
  • 2003-09-24 13:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petrus
Ja, detta är lite underligt, men jag tycker nog att den blivit tröttare med tiden/.../

Har du provat med periodical och bindings?
En bärbar står ju vanligen inte på - av naturliga skäl - så att den sköter sådant själv...
(internlänk)

Då kan du ju likagärna suga ner t.e.x MAndrake eller YDL. Har bättre grafik accelrering i X än MacOS X (rent X alltså, inte Rootless).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petrus

En tanke jag har är att testa köra ett "rent" XFree system, ungufär som linux, fast med darwin som kärna och fink som pakethanterare. Detta kan jag ju göra redan idag med apples X11.

Grejen är att jag skulle vilja bli kvitt aqua interfacet, inloggningen (om den tar mycket minne och processorkraft), lite onödiga processer etc. och få ett rent system där man kan köra lyx, latex och andra sådana saker när man sitter och skiver.

Är det någon som vet hur man får svenskt tangentbord att fungera under consol-nivå (darwin)

Lite lösryckta funderingar..

Glöm det! MacOS X är Apples operativsystem, du kan och får inte ändra på det viset (dessutom går det inte) det är inget hobbysystemet som Linux vi snackar om här. Vill du köra kernel + I/O libs med shell och lite apps så är det just det sistnämnda som du får installera på din Mac.

• Medlem
  • 2003-09-25 02:29

http://developer.apple.com/darwin/

Här kan du ladda ned Darwin. Helt fritt från Aqua. Exakt vilken pakethanterare du kan använda och hur du sparkar igång X11 har jag ingen aning om däremot. Linux är säkert att föredra ändå.

Citat:

Glöm det! MacOS X är Apples operativsystem, du kan och får inte ändra på det viset (dessutom går det inte) det är inget hobbysystemet som Linux vi snackar om här.

ja du, Mr. B-wisser ..har du ens försökt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser
Glöm det! MacOS X är Apples operativsystem, du kan och får inte ändra på det viset (dessutom går det inte) det är inget hobbysystemet som Linux vi snackar om här. Vill du köra kernel + I/O libs med shell och lite apps så är det just det sistnämnda som du får installera på din Mac.

Får och får? Inte kan det väl vara olagligt att ändra någon rad i /etc/rc där startupgrejerna körs? Den Darwin som finns med Macosx måste ju gå köra på samma sätt som den man tankar ner open-source.

Är verkligen XFree för YDL eller Mandrake mer acceleread än apples? Varför kör apple en slöare variant isf? (Om man kör båda i fullscreen förståss)

• Medlem
  • Haparanda
  • 2003-09-25 09:08

Det ska gå att starta upp i nåt kommandoradsliknande läge genom att låta datorn gå igång och vid inloggningen skriva in ett namn som består av ett bindestreck (eller vad det nu var).

Det borde finnas tips på detta i den tekniska dokumenationen.

På så vis startas inte alls det grafiska gränssnittet samtidigt som det borde gå att starta och köra program.

Gissar jag...

Du kommer ju inte kunna köra carbon/cocoa apps om du inte kör aqua.. så ska du ändå inte köra som är de ju lika bra att slänga in nån linux-distro..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser

Det där är inget annat än rent skitprat. Man kan ändra på det viset, det är dessutom fullt tillåtet och inte heller överdrivet svårt.

Det man behöver göra är att skriva om rc-skriptet (det som bara heter /etc/rc, alltså inte rc.boot eller rc.common) så att inte SystemStarter sparkas igång, och sedan lägga till några av shellscripten i /System/Library/StartupItems i stället. Vill man ha X11 kan man prova det XFree86-paket som finns tillgängligt via fink, men Apples version borde kunna fås att fungera om man inte kör quartz-wm. Men räkna inte med något annat än sirapsfart på gui:t - det går plågsamt segt. Tro mig, har provat...

Citat:

Skrevs ursprungligen av pekka
Det ska gå att starta upp i nåt kommandoradsliknande läge genom att låta datorn gå igång och vid inloggningen skriva in ett namn som består av ett bindestreck (eller vad det nu var).

Det borde finnas tips på detta i den tekniska dokumenationen.

På så vis startas inte alls det grafiska gränssnittet samtidigt som det borde gå att starta och köra program.

Gissar jag...

Man skriver bara ">console" i rutan för användarnamn. Men precis som Johan S säger så går det inte att starta Carbon- eller Cocoa-program, utan man är begränsad till textbaserade program (eller X11-baserade, men det kräver ju att man kör igång X11 först).

Edit: Det går alltså att starta X11 i console-läget också. Man behöver alltså bara ändra rc-skriptet om man vill skippa Quartz helt och hållet. Jag var kanske inte tillräckligt tydlig på den punkten.

Senast redigerat 2003-09-25 21:06
1
Bevaka tråden