Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Royalty för illustrationer?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-24 15:53

Jag har gjort ett antal illustrationer för en kund. Nu är det så att dom vill använda dom till lite andra saker bla en plansch.

Hur funkar royalty-grejen egentligen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-24 16:02

Det beror helt och hållet på vad ni kommit överens om. Generellt sett så illustera man för ett specifikt ändamål, ska de sedan användas i andra sammanhang så kommer man överens om en extra ersättning för de nya användningsområdena.

• Medlem
  • 2003-09-24 16:11

Det där beror helt på. Om du har gjort en illustration för ett specifikt tillfälle och kunden var så nöjda att de börjar använda den regelbudet, så ska du ha mer pengar. Inget snack.

Däremot om du har gjort en illustration för en tidning t ex, och de väljer att publicera den på weben också, så tycker jag att det är helt OK.

För min del beror det också lite på hur mycket jag debiterat från början. En billig illustration kanske jag är lite hårdare med. Rent allmänt, så brukar jag inte bry mig så mycket.

Om du känner dig utnyttjad, så tycker jag att du ska kontakta dem.

Återpubliceringspris brukar annars ligga mellan 700-1200 kr.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-24 16:15

När jag jobbade med tidningar var det en självklarhet att vi betalade extra om det skulle användas på webben. Om man inte kom överens om användning för både print och webb från början.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-25 16:21

Jag har gjort två illustrationer med 5 olika karaktärer (3 +2) i Illustrator för 3750:- + moms.
Illustrationerna ska tryckas i en folder, men nu vill dom också trycka planscher med dom.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-25 16:29

Då skulle jag säga att det får de betala för. Om det skulle leda till att det inte skulle bli några affischer så får du väl överväga det också. Är aldrig fint med eget jobb stort.

• Medlem
  • 2003-09-25 17:05

Föreslå att du lägger på en tusenlapp + moms, så får de göra vad de vill.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-26 13:37

Nu vill dom publicera bilderna på nätet också.

Tack för alla svar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 13:40

1000 kr + moms till minst per ytterliggare användningsområde.

1
Bevaka tråden