- Gäst
- Oregistrerad ●
Min PB 17" med OS 10.2.6. Har börjat att låsa sig helt och hållet då och då (oftare o oftare). Har också hänt ett par gånger att startljudet låter och datorn startar upp men skärmen är helt svart.
Jag misstänker att det är en minnesmodul som orsakar problemet (1024 mb den 512 som sitter i vid köp och en 512 a som är inköpt från macoteket). Finns det något sätt att kolla detta som att tex starta upp och hålla ner en viss tangent kombination?
Finns det någon med liknande problem?
/Erik
Skrevs ursprungligen av Erran
Min PB 17" med OS 10.2.6. Har börjat att låsa sig helt och hållet då och då (oftare o oftare). Har också hänt ett par gånger att startljudet låter och datorn startar upp men skärmen är helt svart.
Jag misstänker att det är en minnesmodul som orsakar problemet (1024 mb den 512 som sitter i vid köp och en 512 a som är inköpt från macoteket). Finns det något sätt att kolla detta som att tex starta upp och hålla ner en viss tangent kombination?
Finns det någon med liknande problem?
/Erik
Jag hade liknande problem (se tråd "varning för redagruppen" under "köpråd") med min PB 15" tidigare i somras. Det började med att datorn "frös" helt utan anledning vid några tillfällen. Sedan utökades felet med att datorn omstarten efter dessa frysningar gav tre feltoner och vägrade starta. Vid efterföljande omstart brukade datorn dock starta upp normalt.
Länge trodde jag att det var något av mina minnesmoduler som krånglade - det räckte nämligen nästan alltid med att jag såg till att de satt ordentligt i sina minneshållare på logikkortet. Till slut kunde jag dock utesluta det genom att frysningarna återkom allt oftare även om jag enbart hade en modul insatt i datorn.
När jag körde Apple hardwaretest lyckades jag tyvärr inte få datorn att meddela något fel vilket ledde till enorma problem när jag lämnade in datorn för rep till den återförsäljare där dator och minne är inköpta (och det är en lång historia i sig).
Slutligen fick jag dock datorn skickad till Holland för rep och där konstaterades att det var logikkortet som var trasigt. Efter det byttes fungerar nu datorn helt utan problem.
Mitt råd till dig är att köra hardware test (som följde med som separat CD till datorn) och även testa med att köra modulerna var för sig i datorn.
Något som jag märkte med min dator var att den ibland var känslig för beröring! När jag lade handen på vänster del av datorn framför tangentbordet eller flyttade den när den var påslagen hände det till och från att dessa frysningar kom.
Lycka till.
Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Minnesproblem är inte ovanligt, trots att många återförsäljare säger att under 1% av minnena har fel.
Ta ut det ena minnet, får du inget svar, sätt i det igen och ta ut det andra.
Betydligt mindre än 1% om jag får be. Köper man ordentliga minnen, blir det inga problem. Därför säljer man ordentliga minnen för lite mer pengar. Man kan inte bygga affärer på att sälja skit.
Statistik från undertecknad: 0,26% felaktiga minne de senaste 2,5 åren.
Jag ska testa lite olika tex ta ut minnet från macoteket o köra utan det ett par dar, köra en hardware test. Har dock för mig att detta brukar vara en separat skiva, jag fick bara med en till datorn en dvd med system installation, hardwear test kanske finns på den.?
Alternativt lämna in den till RedaGruppen där den är köpt. Lite komiskt efter diskussionen tidigare
Skrevs ursprungligen av Ronny Isaksson
Apple Hardware Test bör köras i loopläge och gärna under lång tid om man ska ha en chans att se fel...
Vad betyder "loopläge", kan man välja det när man kör hardwaretest?
En grej till, jag tycker att problemet blivit frekventare sedan jag har börjat att använda min mobil via bluetooth för att skicka bilder och synka telefonboken. men som sagt det fanns där redan innan.
tack för alla svar.
/Erik
Har nu kört HW Test men det sa inget så klart. Har hajat vad Loopläge betyder men jag fattar det som att jag måste ha lite tyngre program som tex Tech tool pro för att kunna utföra looptester. Har Drive och diskwarior kan dessa göra det. kan inte kolla nu skivorna ligger på kontoret tror även att Norton systemworks finns på kontoret, skulle denna också kunna fixa biffen?
/erik
Har nu kört HW Test men det sa inget så klart. Har hajat vad Loopläge betyder men jag fattar det som att jag måste ha lite tyngre program som tex Tech tool pro för att kunna utföra looptester. Har Drive och diskwarior kan dessa göra det. kan inte kolla nu skivorna ligger på kontoret tror även att Norton systemworks finns på kontoret, skulle denna också kunna fixa biffen?
/erik
För att köra AHT (Apple Hardware Test) i loopläge trycker du alt+l (l som i loop) innan du trycker på utökad test.
Alternativt lämna in den till RedaGruppen där den är köpt. Lite komiskt efter diskussionen tidigare
Det finns inget som hindrar att du lämnar den till en annan verkstad om du hellre vill det.
Det man ska tänka på när man lämnar in något på reparation är att det kommer att kosta pengar för någon (minst en undersökningsavgift).
Om det visar sig att det är fel på Apples hårdvara så står Apple för notan (förutsatt att det är garanti).
Om problemet däremot beror på mjukvara eller tredjepartshårdvara så betalar kunden...
För att köra AHT (Apple Hardware Test) i loopläge trycker du alt+l (l som i loop) innan du trycker på utökad test.
Nu har jag provat att hålla ner alt+l.Men det blir ingen skilnad inget loopat test ska jag hålla ner amtidigt eller innan jag trycker på utökad test:rolleyes:
/Erik
Sorry ctrl+l ska det vara...
Jag tackar, jo jag tryckte mig galen på alt+l provade även äpple+l. Nu blir det till att köra controll+l. Kanske kommer upp till er på erstagatan med datorn om jag inget finner men problemet består. Brukar käka lunch på Arom då o då.
Tack /Erik.;)
Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Apples Hardware test upptäckte inte att min ena minnesmodul var trasig.
Det kan vara ganska precis hur svårt som helst att upptäcka ett fel i en minnesmodul. Om minnet är mer eller mindre dött är det ju en sak, men många fel märks bara då vissa kombinationer av ettor och nollor skrivs till minnet. Ska man vara hundraprocentigt säker på att hitta alla fel ska man alltså för varje kombination skriva allt till minnet, läsa av minnet och jämföra. För en 512 MB stor minneskapsel är antalet möjliga kombinationer så sjukt stort att det helt enkelt inte är realiserbart att göra den sortens test. Därför måste program som kontrollerar hårdvaran ta till lite mindre exakta metoder, och det gör att långtifrån alla fel låter sig upptäckas.
Nu har jag kört HW testet hela natten utan att finna något fel. Fick även låna en tech tool deluxe skiva av en kompis men den hittade inget heller.. Kan nog va som samuel sa att om det är minnet så är det svårt att hitta.
Tack för all hjälp
/Erik
Nej nu har jag provat med ett annat minne (det minne som satt i när jag köpte datorn har jag inte rört) den låser sig ändå hela tiden har börjat att misstänka bluetooth programet eftersom att vid lite eftertanke så började frysningarna när jag köpte en Nokia 3650 och började att skicka saker med BT till datorn. Kan detta stämma att bluetooth skulle kunna tramsa med datorn? .
/Erik
Har inte lämnat in datorn ännu eftersom jag inte kunnat va utan den.
Dessa tester har jag gjort.
Bytt ut båda minnesmodulerna
Kört Apples HW test
Kört TechTool Deluxe
Uppgraderat till Panther
Inget fel har kunnat hittas, det jag upptäckt är att frysningarna uppkommer
oftast när jag tex flyttar datorn från köket till vardagsrummet mm. Eller lägger handen på vänster sida nedanför tangentbordet och trycker lite. Tror att Hekr skrev att han hade samma problem.
Vet någon om det jag beskriver tyder på att logik kortet är trasigt eller om det är en mjukvarobugg någonstans.
/Erik
Har inte lämnat in datorn ännu eftersom jag inte kunnat va utan den.
Dessa tester har jag gjort.
Bytt ut båda minnesmodulerna
Kört Apples HW test
Kört TechTool Deluxe
Uppgraderat till Panther
Inget fel har kunnat hittas, det jag upptäckt är att frysningarna uppkommer
oftast när jag tex flyttar datorn från köket till vardagsrummet mm. Eller lägger handen på vänster sida nedanför tangentbordet och trycker lite. Tror att Hekr skrev att han hade samma problem.
Vet någon om det jag beskriver tyder på att logik kortet är trasigt eller om det är en mjukvarobugg någonstans.
/Erik
Jo, det är EXAKT samma felsymptom som jag hade! Lustigt det där med att lyckas få datorn att frysa genom att lägga handen på datorn (för mig räckte det ibland att endast beröra vänster framkant).
Jag hade iofs ytterligare ett symptom, efter dessa hängningar hade datorn ofta problem att starta upp igen - istället för klarton fick jag tre toner vid omstart direkt efter en frysning. Efter något ytterligare försök brukade datorn dock komma igång igen.
När jag slutligen fick datorn inskickad till Apple konstaterade de att logikkortet var trasigt och bytte således detta. Med tanke på hur lika våra symptom är tror jag ett rimligt antagande är att ditt logikkort också behöver bytas.
För att undvika eventuella problem rekommenderar jag starkt att du är med och påvisar felet för serviceverkstaden. Vad jag förstår kan du relativt ofta få fram din frysning (vilket jag inte hade och som ledde till mina problem).
Ett sätt att kolla att det verkligen inte är mjukvaran som spökar kan vara att köra datorn med Hardware-test eller installations-CD och försöka få datorn att frysa vid dessa tillfällen också (genom att ta på den exempelvis). Jag testade detta genom att installera OS9 på en separat HD och samma frysningar uppstod då för mig.