Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mycket skumt om MacOSX 10.2.8!?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-29 19:46

Man hör att det blir problem och konstiga saker har hänt sedan man har installerat uppdateringen. Det som är skumt är att ingenting har hänt med min dator eller några program. Det funkar utmärkt. (iMac 15TFT 800mhz). Så jag förstår ingenting. Hoppas det är fler som har broblemfria Macar.

De flesta har inga problem med 10.2.8
Det är i synnerhet dual 450 & 500 som har problem.
Naturligtvis kan det bli problem om man har ett kasst system innan uppgradering och/eller om man har "systemändringsprogram" som inte är kompatibla med uppgraderingen.

  • Medlem
  • 2003-09-29 19:56

Ok, jag förstår. Man hör & läser att så många fick problem.

Ja det är verkligen många med problem men om du kollar in den långa tråden om 10.2.8 så finns det rapporter från folk som inte har några problem alls.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 23:36

Min Cube har inga direkta problem men min G3 Powerbook Lombard är nästan obrukbar. Kraschar stup i kvarten om man har båda RAM modulerna installerade. Powerbooken frös helt när jag kopplade in min digital kamera och skulle kopiera över några bilder med iPhoto. Så 10.2.8 har något problem som gör att just Lombard PB inte fungerar.

PBen har varit helt stabil med alla OS X 10.2 versioner till och med 10.2.6. 16 dagar uptime var inget ovanligt och det med att lägga den i sleep mode varje dag när jag besökte kunder.

//Rob

  • Medlem
  • 2003-09-29 23:42

Inga som helst problem, varken med en iBook/800 eller en G4/677 upgr. till 1Ghz. Bortsett från buggig uträkning av batteritiden. Jag har inte upplevt att batteritiden har blivit kortare i verkligheten.

Men det är konstigt att så många har dåliga erfarenheter. Konstig och tråkigt. Hoppas det kommer en 10.2.9 snart.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-30 10:13

Samma här, 10.2.8 funkar utmärkt på en Cube/500 och en QS/733.

Min uppdatering är skit!
Använder en G4 med dubbla (något nummer) processorer.
Hittar inte ethernetdrivrutinerna = drygt att inte komma ut på nätet. Ibland hittar inte ens datorn oppertivsystemet = mycket konstigt!
Svagt av apple.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 12:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av andreasd
Min uppdatering är skit!
Använder en G4 med dubbla (något nummer) processorer.
Hittar inte ethernetdrivrutinerna = drygt att inte komma ut på nätet. Ibland hittar inte ens datorn oppertivsystemet = mycket konstigt!
Svagt av apple.

Just vissa dual G4 är problemet med 10.2.8
Det finns techinfolösning på apple/suppost men i korthet är det problem med att få till kommunikation mot 10mb anslutningar...
Sätter du en 100/10 hub/switch/whatever emellan så skall det funka hyfsat sägs det... Anslut mot en gigabit eller 100 anordning så försvinner många av problemen - anslut mot en 10 anordning och maskinen får knas...

[N.B. all hearsay N.B.]

  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 13:05

Jag har det! Apple släppte medvetet en buggig uppdatering för att folk ska tvingas köpa Panther. Eller vad tror ni?

Det finns ju uppdateringar som fixar ethernet kext problemet att hämta hem gratis o enkelt. (ok, om man kommer ut på Internet vill säga).

Dessutom var det väl iMac samt eMac som gjorde att uppdateringen drogs tillbaks. Det var ju ett o annat bootproblem med dessa burkar.
Tex så startade inte vår iMac upp efter uppdateringen, hände ingenting vare sig om man tryckte på resetknappen el fifflade på annat sätt. Men så vips efter två timmar var loginskärmen plötsligt igång...

Citat:

[i]Dessutom var det väl iMac samt eMac som gjorde att uppdateringen drogs tillbaks.

kanske min eMac funkar fin-fint, i alla fall...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-30 19:56

Fick precis en förfrågan efter en security analyst från Apple. Undrar om det har nåt med senaste tidens händelser att göra? Lite jobb i Kalifornien skulle kanske inte sitta fel i höstrusket....hehe, skämt åsido.

Hört att de med hackad dock skulle ha problem. Min iBook med tinkertool-hackad Dock fungerar utmärkt 10.2.8. Fast man kanske inte ska vara lika ivrig att uppgradera nästa gång ändå..

Som jag tidigare skrev så yppas problemen i huvudsak med DP 450 & 500 och då de är kopplade till en 10 Mbit/s hub.
Det har inte varit så lätt att hitta denna kombination, då knappast någon av oss som testar ens minns vad en hub är.

De flesta andra problem (utom batteritiden) beror med stor sannolikhet på ett tidigare korrupt system och/eller en uppdatering som gått snett.

En fix/uppdatering kommer säkert snart.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 12:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
De flesta andra problem (utom batteritiden) beror med stor sannolikhet på ett tidigare korrupt system och/eller en uppdatering som gått snett.

En fix/uppdatering kommer säkert snart.

Så du menar alltså att min Lombard (och minst 30 andra Lombard användare) har samma korrupta system och inbillar oss att datorn kraschar när man har 2 RAM moduler installerade??? :eek:

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 14:47

Jag kör 10.2.6 men får inte upp något erbjudande om att installera 10.2.8 när jag kör programuppdateringen.

Är det nåt som jag missat..?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-01 15:32

Det du har missat är att Apple drog tillbaka 10.2.8 illa kvickt när det uppdagades att vissa macar började må illa... Min PB 12" funkar dock ännu finfint, även om det lite si och så med batteritiden...

1
Bevaka tråden