Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa/stäng av "Brushed Metal"!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skriv på här!

Jag tycker Brushed Metal är OK. Är dock besviken över hur Aqua har gått från klart vitt med ränder till ljusgrå färg istället nu i Panther.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 23:59

Det är bara namnlisten som är grå i Panther, resten är normal Aqua, men däremot är hela Finder i metall-gränssnitt.

Jag tycker att metallgränssnittet är snyggt, men inte överallt. Det passar på vissa grejer, som Kalkylator, iTunes mm, men inte på Safari eller Finder. Det måste finnas gränser, det finns det nu, men nu blir det bara mer och mer metall, snart kommer Aqua inte finnas kvar...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-27 00:31

Finder är inte bara metall. Det finns två lägen, ett med en browser (typ) som är den som syns på bild överallt, och en med vanliga fönster i normal aqua. Den senare fungerar på samma sätt som i OS9 och tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-27 00:49

Jag tycker BM funkar bra men vad som man borde ordna demonstrationståg emot är tramset med olika utseende på fönstren. Den idéen borde stannat hemma på betastadiet.

  • Medlem
  • 2003-10-01 15:33

Denna finns ju:

http://www.unsanity.com/haxies/metallifizer/

Så vad är problemet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av codey
Denna finns ju:

http://www.unsanity.com/haxies/metallifizer/

Så vad är problemet?

Well, det kommer inte att fungera i Panther, då det verkar vara mer "Hårdkodat".

Däremot så lär det komma Teman som "aquafierar" Brushed metal.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Well, det kommer inte att fungera i Panther, då det verkar vara mer "Hårdkodat".

Däremot så lär det komma Teman som "aquafierar" Brushed metal.

det har sagts förr och jag säger det igen - man bör kunna modifiera utseendet utan att dra in tredje part.

i synnerhet med en så extrem förändring som metall-looken innebär. det 'cleanare' utseendet (det grå) på vissa fönster i panther tycker jag bättre om än det i jaguar. metallen får mig dock illamående.

har inga personliga problem med metal förutom att jag inte längre riktigt ser hela poängen med det, rent design mässigt.

Innan var det, förutom kalkylatorn, endast "medie-spelare" applikationer som hadde det; iDVD, iTunes, Safari osv. Men nu när findern har det med så känns det inte riktigt så, visst man kan se filer på hårddisken som medier med, men den analogin känns lite tunn...

Är det verkligen bara jag som gillar metallooken?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-10-03 10:18

Nä, måste erkänna att jag tycker den är riktigt snygg.
Innan jag rullade in jaggan så var jag skeptisk. Dels för att jag uppfattade Aqua som mer av det nyskapande guit som Apple liksom står för, dels för att Apple började blanda: metall i vissa apps, Aqua i andra och inkonsekvensen var obegriplig (för mig...). Sen kändes metallen mer lik Bills produkter och det är ju instinktivt fel.
Men nu, sedan jag lämnat 9an för jaguaren och precis börjat lajja med safari, adressboken, itunes, isync osv, så måste jag erkänna att gränssnittet är tydligare, renare och rätt snyggt - medan mail och findern är lite oskarpa och tja, fulare!
När Apple metalliserar scrolllisten också så är jag helnöjd...

jag gillar aqua. jag gillar osx.3-varianten av aqua ännu mer. tycker den rimmar riktigt bra med produktlinjen. metallen ser krystad ut...

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Är det verkligen bara jag som gillar metallooken?

Nay, jag är positiv till brushed metal.. durkplåt är snyggt med

  • Medlem
  • 2003-10-03 12:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wiberg
När Apple metalliserar scrolllisten också så är jag helnöjd...

Scrollisten är faktiskt anskrämlig. Speciellt på vissa websidor som antar att man har IE för PC. På en retro 80-tals-site, med blockgrafik mm, känns Aqua otroligt fel. Jag tycker Apple borde fixa ett gränssnitt som ser ut EXAKT som OS 9. Det var nästan perfekt. He he, like that will ever happen...

1
Bevaka tråden