Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iChat AV problem. Ingen bild men chat

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iChat problem

Har ett problem. Sitter i ett närverk med en publik IP-adress och resten interna. Sitter tydligen en brandvägg uppe (i routern)? Har köpt ett antal iSight karmeror men när vi försöker använda dem så fungerar det bara till hälften. Chatten fungerar men inte videon. Vet att vissa portar ska vara öppna men när jag ringer vår internetleverantör säger han att om han ska öppna portar så måste de riktas mot något av de interna IP-nummer. Vi provade och det gick bra. Men då går det ju bara till den datorn antar jag. Vi vill ju att alla datorer ska kunna använda sina iSight-kameror.

Jag sökte på Apple's hemsida och hittade den här artikeln. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93208 Gillade speciellt denna biten. "iChat AV uses an innovative approach to establish a direct audio and video connection even on networks that feature NAT."

Tyvärr står det inget mer så jag undrar vad vi ska göra? Leverantören säger att det nog inte fungerar men det har fungerat mellan kontoret och en kollegas hem. Då tycker man väl att det inte ska vara några problem.
Någon som är bra på datorer och vet? Räcker det att öppna firewallen för att det ska fungera eller måste det till mer?

Tacksam för svar.

Det bör räcka med att ni öppnar portarna i firewallen, ni behöver inte peka vidare portarna till något IP. NAT sköter resten.

Kille på supporten säger att om man ska öppna portar i firewallen så måste man rikta de öppnade portarna till en speciell dator/ip inne i nätverket. Kan detta stämma? Kan förstå att detta gäller routern men i firewallen?
Tacksam för svar.

Antingen är killen inkompetent, har missuppfattat dig eller så har de en oerhört dum lösning. Klart man ska kunna öppna portar utan att behöva dirigera dem till ett specifikt ip. Be att få prata med någon annan om du har möjlighet.

Dokumentet du länkar till innehåller all info en nätverksadmin behöver för att ställa in brandväggen.

Men vad är det för skum lösning där internetleverantören sköter företagets (för jag har väl fattat rätt att det handlar om ett företag?) brandvägg?

1
Bevaka tråden