Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2.8 och dåligt ljud i iTunes!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-03 20:07

Med 10.2.8 så tycker jag ljudet på mp3 filer har blivit sämre!

Det blir bara värre dag för dag!
Klipper, skrapar, dropouts!

Spelar jag en CD så är det bättre, men inte bra!

Har inte startat om datorn på fem dagar, kan det påverka?

Finns det någon inställningsfil jag kan kasta? Kan en trasig prefsfil påverka ljudet?

Eller kan det vara hårdvaran som håller på att ge upp?

En G4 2002 med 512MB

jag har det oxå... om man spelar en låt med itunes och gör nåt annat med datorn som tar kraft så börjar det ofta hoppa och så.... 10.2.8 har väl nåt multitaskproblem i guess... 10.3, kom nu!
Är inte säker på att det funkar men en snabblösning som kanske funkar är att höja prioriteten på iTunes:
1. Starta iTunes
2. Starta Terminal
3. Skriv "top -u" (utan "), kolla i spalten PID och kom ihåg iTunes's sån.
4. Skriv "sudo renice -20 numret"
5. Då var det klar men är inte säker på att det funkar. OBS att detta måste göras varje gång itunes startas...

• Oregistrerad
  • 2003-10-03 21:04

haft samma dåliga ljud på min burk... orsak? ljudbalansen hade av sig själv flyttatse en halv centimeter åt vänster i ljudinställningarna. Vet inte varför men min bror hade samma grej... rätta det och få bra ljud igen...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-03 21:27

Jag måste haft tur med min uppdatering eftersom jag inte märker av några problem.Har ni väldigt gamla burkar ni som fått problem?Min kom med Jaguar.

Tacka gud (björnström?) för 99mac! Jag gick i min enfald omkring här hemma och funderade på om min kära mac hade pajjat! Skönt att se att det är flera med samma problem!

*phew* då behöver jag alltså inte köpa en G5:a!

Har en G4/400 för övrigt, och hoppas att "nya" 10.2.8 tar bort det här!

Även jag har haft samma problem - trodde det var för att hårddisken var för defraggad för att kunna strömma ordentligt (yeah, right, snacka om att försöka hitta undanflykter...).

Börjar kännas som om jag haft alla problem utom ethernetditot med min tiBook nu, men jag hävdar fortfarande att den är mkt snabbare med 2.8 än tidigare!

Jaha det är 10.2.8 som ändrar min balansinställning! Jag som provat kasta inställningsfiler utan resultat.
Och jag som har första 10.2.8 releasen. Så det är ett problem som kvarstår alltså?

Nej inte balansen tror jag inte - det har jag haft problem med tidigare, men jag har inte lyckats isolera vad som ger upphov till det. Kan vara någon knappkombination i ett speciellt program eller något liknande...

Samma här...:(
TiBook med 2.8, den första, plus 540kb-tillägget. Om något annat prog är igång, så hackar iTunes. Det har också hänt att panoreringen ändras från en låt till en annan. Märkligt...:confused:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 13:52

Har samma fel som ni andra. Grymt sugen på att kasta ut 10.2 nu och utnyttja att man är betatestare av 10.3 och faktiskt installera det på sin bärbara dator.. Skulle iofs hellre se en 10.3 release på den..

/glemme

• Oregistrerad
  • 2003-10-04 15:49

Om du är beta testare så borde du veta om det fungerar bättre i Panther än i Jaguar.

I alla fall min Cube har haft problem med ljudet rätt länge. Kopierar jag filer till min Firewire HD så hackar och sprakar det. Efter ett tag så minskar ljudvolymen till hälften och alla ljud effekter är hälften så höga än förut, måste höja ljudet fullt ut för att höra något överhuvud taget. Ibland försvinner ljudet helt och då hjälper det endast att koppla ur högtalarna och koppla in de igen. Fast då är 40% chans att dator får en KP. iTunes suger oxå på att spela upp mp3 filer. Kan ta upp till 20-30% av processor kraften. Toaster använder endast 4-5%.

//Rob

• Medlem
  • 2003-10-06 14:33

är det bara jag som drabbats av burkigt ljud i itunes sedan 10.2.8, den första? Sitter på en iMac G4 800.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Jag måste haft tur med min uppdatering eftersom jag inte märker av några problem.Har ni väldigt gamla burkar ni som fått problem?Min kom med Jaguar.

Jag har en iMac Globe 800 Mhz "Tessera"...
Redan när jag fick den upplevde jag att det brusar ur högtalarna en aning och sedan att balansen högtalarna emellan blev helt fel. Och det blev inte bättre med 10.2 och ingen förbättring med 10.2.8 så jag hoppas på att Panterns vrål skall skrämma bort vad nu det är som stör iTunes och ljudet i övrigt...
Ljudet har alltid varit konstigt ! Men inte så konstigt att man inte står ut med det !
"Förövrigt anser jag att Apple borde vätskekyla sina maskiner"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 23:17

Samma här. Brus i högtalarna, sämre och hackigare ljud när datorn har mycket att göra.

Av en händelse körde jag ett litet gnuttela program... Acquisition...
Jag har konstaterat att det slukar processorkraft pga. någon "java-process".
I samband med detta hade jag självklart iTunes igång och de tidigare nämnda problemen med skrap och avbrott förvärrades...
Ju mer jag har funderat på det så tror jag att för mig började skrapandet efter förra javauppdateringen !
Någon annan !?

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-15 21:28

Finns det någon lösning på det taskiga ljudet då? Har nu oxå drabbats efter knappt en vecka med 10.2.8. Det har alltså fungerat bra fram tills nu. I övrigt har jag inte gjort något som jag tycker kan påverka iTunes negativt.

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-15 21:33

hmm... lite pinsamt kanske men jag måste erkänna att jag råkat visst komma åt en kareokeknapp på min sambos gamla stereo som jag kör med. Hehe, kunde väl iofs raderat mitt förra inlägg men jag kan väl bjuda på detta. Mitt problem är i alla fall löst.

• Medlem
  • 2003-10-15 21:34

karaokeknapp? Fasiken vilken cool stereo!

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-15 21:44

Visst, helcool. Funktionen heter egentligen "Vocal masking" vilket innebär att ljudet låter som ett hemmabyggt hobbexreverb probspelat i en mycket ödslig industrilokal och samtidigt väldigt burkigt samt dämpad sång. Mycket oanvändbart... Nä, det är nog dags att köpa ett par riktiga datorhögtalare nu.

1
Bevaka tråden