Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att ladda ner musik?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom mac är helt nytt för mig så har jag också lärt mig som PC-användare att man är väldigt bortskämd när det gäller att ladda ner gratisprogram som Kazaa t ex. Har precis köpt en PB G4 och är så sugen på att ladda ner lite musik.

Jag har sökt på limeware? på www.download.com men där man ska ladda ner så står det endast för OS som PC har och inget för mac. Finns det ett program som motsvarar Kazaa fast för mac?

Testa Poisoned. Tycker att programmet är bra.
http://poisonedproject.com/poisoned.php
Thomas

Tack Thomas! Det verkar funka Vet du dock vart man gör inställningen för vart filerna hamnar eller skapas en mapp automatiskt? Kan man i sådanafall leta upp den?

Jo en liten fråga. Allt som laddas ner kommer på skrivbordet i form av en vit rektangulär ikon samt ett dokument. Kan man inte sudda bort dem eller måste de vara kvar? Om det nu är så kan man flytta den till en mapp som man själv har skapat. Har nämligen försökt men det som sker att genvägar skapas i mappen och de flyttas inte. Har provat med att markera sen gått in på Redigerar menyn men där kan man inte välja klipp ut eller ngt annat som gör att man kan flytta dem.

PS! Kom underfund med hur jag skulle ändra sökvägen för nedladdningen...vet fortfarande vad man kan ta bort eller inte ta bort på skrivbordet när man har laddat ner ngt.

Senast redigerat 2003-10-04 14:02

Får man fråga varför denna tråd ligger under "Grafisk produktion"?

• Medlem
  • 2003-10-04 17:13

Filen som hamnar på skrivbordet är nog en temporär fil. Avbryter du nedladdningen så försvinner den tror jag.
Använd föresten versiontracker istället för download.com, versiontracker är bra mycket bättre.

/majk

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 17:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Får man fråga varför denna tråd ligger under "Grafisk produktion"?

jo men,,, jag har hört att man kan ladda ner musik med nya photoshop.

Man kan ju fråga sig varför ett inlägg om hur man får tag på piratkopierad programvara blev så omdiskuterat när ett inägg om piratkopierad musik inte får någon här att höja på ögonbrynen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 18:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Magnusson
Testa Poisoned. Tycker att programmet är bra.
...
Thomas

Poisoned har bästa gränssnittet, men Mlmac hittar fler filer snabbare. Båda finns på Versiontracker http://www.versiontracker.com/

Sök på "sharing" så hittar du fler program. Aquisition funkar bättre än Limewire för Gnutella-nätverk.

Vill man hitta ovanliga filer kan man behöva leta på flera nätverk. Programmen överlappar delvis, men är inte helt likvärdiga.

Thomas

PS
Och om man höjer på ögonbrynen i dag för musiknedladdning har man nog sovit länge. Eller har solglasögon på?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik R.
Man kan ju fråga sig varför ett inlägg om hur man får tag på piratkopierad programvara blev så omdiskuterat när ett inägg om piratkopierad musik inte får någon här att höja på ögonbrynen.

Det finns många anledningar till att man skulle vilja ladda ner musik utan att man för den skull piratkopierar. Jag har tillexempel en LP-skiva med Blur. Visserligen skulle Blur få pengar om jag gick och köpte CD-skivan, men varför skulle jag göra det när jag redan betalat för att få använda musiken? Helt lagligt kan jag alltså underlätta för mig själv genom att ladda ner MP3-filer med låtarna på skivan.

Diskutera piratning i för det avsedda grupper och låt människor sköta sina egna affärer. Den här tråden handlar rent praktiskt om hur man gör, inte om det är rätt eller fel.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-04 18:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av thomas
Poisoned har bästa gränssnittet, men Mlmac hittar fler filer snabbare. Båda finns på Versiontracker

Såvitt jag vet så versiontracker tagit bort Mlmac. Men den finns på MacUpdate:
http://www.macupdate.com/info.php/id/12116

• Medlem
  • 2003-10-04 18:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Såvitt jag vet så versiontracker tagit bort Mlmac. Men den finns på MacUpdate:
http://www.macupdate.com/info.php/id/12116

Det låter konstigt, den finns med på "min" versiontracker

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-04 18:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Det låter konstigt, den finns med på "min" versiontracker

Nu fanns den i "min" också. Men inte igår, faktiskt! Och jag e spik nykter!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Filen som hamnar på skrivbordet är nog en temporär fil. Avbryter du nedladdningen så försvinner den tror jag.
Använd föresten versiontracker istället för download.com, versiontracker är bra mycket bättre.

/majk

Kan jag slänga allt i papperskorgen sen? Jag är rädd att man inte kan starta programmen sen

• Medlem
  • 2003-10-04 21:37
Citat:

Jo en liten fråga. Allt som laddas ner kommer på skrivbordet i form av en vit rektangulär ikon samt ett dokument. Kan man inte sudda bort dem eller måste de vara kvar? Om det nu är så kan man flytta den till en mapp som man själv har skapat. Har nämligen försökt men det som sker att genvägar skapas i mappen och de flyttas inte. Har provat med att markera sen gått in på Redigerar menyn men där kan man inte välja klipp ut eller ngt annat som gör att man kan flytta dem.

Jag tycker att din beskrivning låter som att du laddat hem en disk image (eller skivavbild på svenska), ett mycket vanligt sätt att distribuera program inom macvärlden. Det du gör är att öppna den vita rektangulära enheten och kopiera innehållet till din hårddisk. Därefter kan du mata ut enheten (dra till papperskorgen eller äpple + e) och radera den nedladdade filen som slutar på .dmg. Jämför med att kopiera från en CD-skiva eller diskett.

• Medlem
  • 2003-10-04 22:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Det finns många anledningar till att man skulle vilja ladda ner musik utan att man för den skull piratkopierar. Jag har tillexempel en LP-skiva med Blur. Visserligen skulle Blur få pengar om jag gick och köpte CD-skivan, men varför skulle jag göra det när jag redan betalat för att få använda musiken? Helt lagligt kan jag alltså underlätta för mig själv genom att ladda ner MP3-filer med låtarna på skivan.

Diskutera piratning i för det avsedda grupper och låt människor sköta sina egna affärer. Den här tråden handlar rent praktiskt om hur man gör, inte om det är rätt eller fel.

Word

Citat:

Skrevs ursprungligen av poya
Jag tycker att din beskrivning låter som att du laddat hem en disk image (eller skivavbild på svenska), ett mycket vanligt sätt att distribuera program inom macvärlden. Det du gör är att öppna den vita rektangulära enheten och kopiera innehållet till din hårddisk. Därefter kan du mata ut enheten (dra till papperskorgen eller äpple + e) och radera den nedladdade filen som slutar på .dmg. Jämför med att kopiera från en CD-skiva eller diskett.

Tack det funkade nu vet jag ännu mer hur en mac "tänker" Uppskattas!!!

1
Bevaka tråden