Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DHCP med fast ip i OS9

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-05 00:00

Finns det möjlighet att ha DHCP med manuell IP under 0s 9.2? Detta finns ju under os x, men under 9:an hittar jag bara antingen full DHCP eller manuell inställning.

/max

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 01:18

Nu är det ett tag sen jag jobbade i OS9, men om jag minns rätt går det bra om man har en DHCP-server som accepterar det. Det har inte med OSX eller OS9 att göra. Apple's Airport-handbok (som man kan ladda hem från deras site, leta där) är en ganska bra och lättbegriplig intro till detta. Man kan ställa in en DHCP-server (tex den som är inbyggd i en Airport-basstation) att dela ut IP-adresser i ett visst intervall, tex 192.168.0.1 till 192.168.0.50. Då finns i detta fall adresserna 192.168.0.51 till 192.168.0.255 kvar att tilldela manuellt till maskinerna. Boken är användbar även om man inte har en Airport.

• Medlem
  • 2003-10-05 08:16

Ok- tack. Men det jag är ute efter är hur jag som klient (under os9) ställer in att min dator erhåller alla nätverksinställningar automatiskt, dvs utom just IP som jag vill ställa som fast. Har en internetförbindelse via en trådlös ethernet adapter (förbindelse med en router) som jag kopplat till en hubb (via ethernet). Till denna hubb har jag sedan anslutit några datorer vilka får tillgång till internet. Det fungerar bra om man tilldelat en fast IP och satt resten som DHCP (under osx), men det fungerar INTE med enbart DHCP- varken för osx eller os9. På 9:an finns ju sedan inte alternativet under tcp/ip inställningar att låta ip vara fast och resten via dhcp. Den dator som har os9 kan om jag ställer in alla nätverksuppgifter manuellt fildela med de andra datorerna i lokala nätverket men inte komma åt internet (ingen kontakt med routern?).

/max

Normalt görs detta på DHCP-servern. Man brukar kunna ange att en viss ethernet-adress alltid skall tilldelas samma IP-nummer. På så vis får du ett fast IP på klienten när du ställer in den på att hämta alla uppgifter från DHCP.

Sedan är ju då frågan om din DHCP-server har den möjligheten. Vad är det för burk du använder?

/Göran

Gå in i "Administrators läget" i TCP/IP inställningen. Då kan du ställa detta manuellt.

• Medlem
  • 2003-10-05 15:59

Även om jag ändrar användare till admin. hittar jag inget under tcp/ip inställningar som ger mig möjlighet att sätta fast ip och resten DHCP! Måste man skriva in DNS/Gateway för att det skall funka i os9?

/max

• Medlem
  • 2003-10-05 21:04

"Burken" är en Zyair bredbandsrouter.

/max

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-06 10:42

Det ska finnas som ett alternativ i menyn där, typ DHCP med manuell IP-adress.
Det är jag toksäker på.

• Medlem
  • 2003-10-06 11:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Det ska finnas som ett alternativ i menyn där, typ DHCP med manuell IP-adress.
Det är jag toksäker på.

Kör 9.2.2- hittar inget alternativ där man kan ställa in IP och låta resten tilldelas av servern. Däremot kan man ange Klient-ID och resten via DHCP- men det är ju inte samma sak- eller kan man skriva IP adressen där?

Det lustiga är att en PC med inställd DHCP får tillgång till internet utan att behöva ha fast ip. Dvs. det verkar bara vara macen som behöver specificera en ip adress och inte klarar att ha full server tilldelning.

/max

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-06 13:55

Jag måste kika på iBooken när jag kommer hem. Men vad jag minns ska det gå utan problem.

1
Bevaka tråden