Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur se bara .htaccess?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-05 16:51

Mac OS X visar ju som standard inte filer typ .htaccess. Jag är inte insatt i varför, men undrar hur jag kan visa filer som .htaccess, .htpasswd och .htgroup men INTE alla andra "osynliga filer". Kan man via terminalen aktivera dessa tre filnamn? Det är oerhört störande att inte se dem när man håller på med hemsidor som använder dessa typer av filer. Fick någon gång ett meddelande om att OS X inte tillåter dessa filnamn.... varför?

pga av osx's rötter i unix.
.filer är system filer som är lite "speciella" (såsom .htaccess osv). oftast används dom, iaf på traditionella unix system, som preference hållare för diverse program.

personligt stör jag mig inte på att findern visar dom per default (finns ju gött om sätt att få dom till att synas på, antingen program eller för hand), jag har alltid ett terminal fönster till hans.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-05 23:27

Såvitt jag vet betyder filnamn med en punkt framför att filerna är osynliga. Enda sättet att se dem är som root i terminalen, eller i osx via program som Cocktail i Findern.

Du kan alltså inte välja att bara vissa filer som har namn som börjar med punkt ska visas. Alla eller inga är det som gäller.

Det här är en av nackdelarna med att ha metadata för filerna kodade i filnamnet. Filernas status borde istället kodas som en parameter i filsystemet. Samma sak med filtyper och liknande. Jfr skapelsedaturm/ändringsdatum. (Men det är en annan diskussion.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Enda sättet att se dem är som root i terminalen, eller i osx via program som Cocktail i Findern.

Du behöver inte vara root för att se dom i terminalen. Räcker med att skriva "ls -al".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Enda sättet att se dem är som root i terminalen

Eller bara ls -a.

Edit: Jag är för långsam. (Och -l behövs inte för att se dem. )

Sant, men jag brukar slänga in ett "l" bara för att det är så kul! (Man kan ju tänka att "-al" betyder "se all" så är det lätt att komma ihåg.:))

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Sant, men jag brukar slänga in ett "l" bara för att det är så kul! (Man kan ju tänka att "-al" betyder "se all" så är det lätt att komma ihåg.:))

Jag brukar också köra -la, ville bara ha något att klaga på för att du var först.

Gonatt.

l är long format...

1
Bevaka tråden