Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte penetrera brandväggen!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-05 07:05

Hej!

Jag sitter bakom någon form av brandvägg här på skolans nät och kan inte använda ICQ eller MSN, hur ska jag göra? Jag har försökt att ställa in webbproxy i programmen med det verkar inte hjälpa. När jag kör MSN kan jag vara online i cirka 5 min sedan blir jag frånkopplad. Någon som har något tips?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-05 12:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel R
Hej!

Jag sitter bakom någon form av brandvägg här på skolans nät och kan inte använda ICQ eller MSN, hur ska jag göra? Jag har försökt att ställa in webbproxy i programmen med det verkar inte hjälpa. När jag kör MSN kan jag vara online i cirka 5 min sedan blir jag frånkopplad. Någon som har något tips?

Ingen egentlig lösning, men en workaround för att använda icq är att gå in på go.icq.com och köra deras webbklient.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 12:10

Eller byta till AIM.

• Oregistrerad
  • 2003-10-05 12:42

AIM fungerar men bara med andra AIM-användare, lägger man till ICQ-snubbar så fungerar det icke!

Kör webb-icq men det kraschar lite hipp som happ så det är inte vidare roligt.

Några andra tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 13:08

Tydligen måste man öppna en massa portar i brandväggen för att ICQ ska fungera, så antingen får du göra det eller övertyga kompisarna att byta till iChat eller AIM. iChat, AIM och ICQ använder samma protokoll.

• Oregistrerad
  • 2003-10-05 13:58

Du kan sätta in rätt webbproxy och sedan köra på HTTPS istället för HTTP. Dåfunkar det för mig, sitter bakom en brandvägg som bara tillåter webportar (80, 443 osv) ut.

Har de låst massa portar är det med största säkerthet just för att ni inte ska använda dessa tjänster under skoltid.

Hur skulle det vara om du pluggade i skolan istället?

• Oregistrerad
  • 2003-10-07 13:02

Hoho, här pluggas det för fullt, jag lovar. Korridoren jag bor i kör på skolans nät!

Hm, det fungerar fortfarande inte. Det konstiga är att jag kan koppla upp mig i cirka 5 min med msn för att sedan bli nerkopplad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 13:41

Har du kryssat i "keep connection alive" i nätverksinställningarna?

/J

• Oregistrerad
  • 2003-10-08 05:29

Var hittade du den inställningen? Inte i Os X systeminställningar väl? Eller menar du i msn? Hittar inte något sådant alternativ någonstans.

1
Bevaka tråden