Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad pysslar Olympus med? Nya kameror med usel design?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tittade på Olympus senaste skapelser, 5000 och 5060. Vad gör de? Tänker de förstöra sitt fina kamerasortiment med dessa trista, fula skapelser? Framför allt 5000 är ful och klumpig. Finns det nån som överväger att köpa den? När man kan köpa en slimmad F300 eller liknande?

Nu är de förstås inte testade än, men jag tvivlar på att det blir några höjdare. Designen kan vi i alla fall se redan nu. Vad tycker ni andra?

Olympus tidigare modeller har varit starka, men de där två självmålen känns inte som en ljusnande framtid. Ska det gå åt det hållet blir det säkert Canon nästa gång. Deras sortiment blir ju bara starkare och starkare.

• Avstängd
  • 2003-10-07 10:41

Har du någon länk till bilder på dessa "fulingar" ?

Den här ligger på Cyberphoto:

OK, blixtsko, men annars tycker jag det är en skräckis. Varför är den så stor?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 12:08

Den är för hög. Men annars ser den väl knubbig och kramgo ut?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Den är för hög. Men annars ser den väl knubbig och kramgo ut?

Precis, mycket för hög och lite för bred också. Det fins ju just ingenting som behöver all den där volymen.

Nu kom jag på vad den liknar! Frankensteins monster! Det är den där abnormt höga pannan!

Jag tycker att den verkar ha bra egronomiska egenskaper vilket är viktigar på en kamera än design

alf analogfotograf 20megpix på 36x24 mm för bråkdelen av vad en digitalkamera kostar

Citat:

Skrevs ursprungligen av alf-magnus
Jag tycker att den verkar ha bra egronomiska egenskaper vilket är viktigar på en kamera än design

alf analogfotograf 20megpix på 36x24 mm för bråkdelen av vad en digitalkamera kostar

Ergonomi är en del av design. Greppvänlighet, storlek, lätt att hitta, allt är en balans av designen. Design är, i min synvinkel, mycket mer än utseendet.

20 Mp från kemkamera? I äkta upplösning? Får man ut det, egentligen? Inget ont om kemkameror, gillar man dem ska man använda dem, men kommer man så högt som motsvarande 20 Mp? Dels har vi kornstorlek och dels optikens upplösning.

ja ja med 100 iso och färg plus att du kan blåsa upp neget hur mycke du vill. Mitt råd en analog kamera och en bra filmscaner så får du ut det bästa av båda världarna

alf

Valet att foto digitalt är så mycket mer än bara kvalitén. Skulle aldrig vilja gå tillbaka igen av praktiska skäl.

• Medlem
  • 2003-10-08 06:48

Har haft möjlighet att jobba med bilder från Canons värsting digital, EOS 1. Jag anser att den har bättre kapacitet än både småbildsdia och negfilm som scannas.

Citat:

ja ja med 100 iso och färg plus att du kan blåsa upp neget hur mycke du vill. Mitt råd en analog kamera och en bra filmscaner så får du ut det bästa av båda världarna

alf

Det är en sanning med modifikation.
Analogtekniken är död.

Citat:

ja ja med 100 iso och färg plus att du kan blåsa upp neget hur mycke du vill.

"Hur mycket du vill" är ju per definition en överdrift. Frågan är hur stor.

Jag räknade lite på optisk upplösning, och för en perfekt lins med ungefär lika apertur (bländare) och fokalavstånd så ger det en mycket hög upplösning på 32x24 mm. Det tillåter, om jag räknat rätt, gigapixelnivå! Så långt stödjer det alf-magnus påstående.

I praktiken måste det alltså vara annat som begränsar, som kornstorlek och med vilken precision linsen är tillverkad.

Men å andra sidan, innan jag skaffade digitalt fotograferade jag ganska lite. Mitt fotograferande ökade rejält med min första, och ännu mer när jag väl fick en hyfsad kamera. Nu när jag har en riktigt bra så är det svårt att låta bli att ta med den, för det är så kul! För mej var digitalt det som gjorde foto tillgängligt. Visst är en riktigt bra systemkamera bra, men om man inte tar några bilder så är det ingen mening med den. Min frus systemkamera hade samlat damm i flera år redan innan jag skaffade digitalt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 10:44

Jag är ingen fotograf som ni andra, men resultatet av vad man plåtar verkar hänga till hälften på vad man har för optik till kameran och resten på utrustningen i skallen på den som håller i kameran.

Dålig optik och skräp bakom linsen pajar bilderna oavsett om man kör analogt eller digitalt. Det spelar ingen roll om du har en grymmekamera som exempelvis en Canon 1D om du inte kan fotografera eller har kassa objektiv. Skit in, skit ut.

Tekniskt sett har digitalkamerorna sprungit ifrån sina analoga syskon. (Nu talar jag inte om storformatskameror utan vanlig småbild.) Men visst finns det fortfarande anledningar att plåta analogt också!

"Men visst finns det fortfarande anledningar att plåta analogt också!"

Javisst, man får vara i ett mörkt rum efteråt.:D

Såg några bilder tagna med en Canon 1 Ds och Hasselbladare (tror jag det var) med Imacon bakstycke. Bilderna tagna med Canon var bättre.

Men visst, vem vill ha SACD då det finns vinyl.:p

Kostnad per bild och tiden från tryck till resultat är de två saker som gör att kemkamerorna är dömda. Slabbet i fotolabbet gör inte saken bättre.

ok vist finns det fördelar med digitalteknik. Men en svartvit fiberpaperskopia exsepelvis slår allt. Samtidigt kan någon visa på att den digitala bilde även från ett storformatsbakstycke kan slå ett färgneg i samma storlek i dynamiskt omfång. Du har desutom begränsningen med trepass tagning neg ger dig möjligheten aft frysa rörelse. Desutom förbettras färgneget ständigt. Jag vill bara klargöra att jag inte ser en motsättning melan silver och pixlar men när jag vill ha kvalite så printar jag själv både färg och svartvitt. Då jag sliper allt vad colorcynk heter och kan enkelt med mina ögon korigera bilden. Leder kurser i svartvitfotografering och dessa har störe intrese än photoshop kurserna där jag arbetar.

alf

Man kanske kan dra slutsatsen att de bästa system-kemkamerorna har sin nisch i krävande studiofotografering, där det får ta sin tid men ska bli absolut superbra?

• Medlem
  • 2003-10-11 01:31

Min erfarenhet är att snabbheten (från exponering till leverans) är digitalkamerans främsta fördel. Få "normala" användare har råd att betala runt 100.000 SEK för en digitalkamera och då kommer man mycket längre med en bra scanner, t.ex Minoltas 5400. En sak som man dock sällan kommer ifån med scanner är damm som måste plockas bort i Photoshop. Man behöver dock aldrig oroa sig för skit på sensorn och döda pixlar. Nej, jag köpte nyligen en ny analog härlighet (Nikon F100 + MB15) och när jag behöver digitalkamerans snabbhet (vid leverans, för vid fototillfälle är digitalkameror aldrig snabba) då hyr jag digitala kamerahus.

• Avstängd
  • 2003-10-11 11:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Orre
Min erfarenhet är att snabbheten (från exponering till leverans) är digitalkamerans främsta fördel. Få "normala" användare har råd att betala runt 100.000 SEK för en digitalkamera och då kommer man mycket längre med en bra scanner, t.ex Minoltas 5400. En sak som man dock sällan kommer ifån med scanner är damm som måste plockas bort i Photoshop. Man behöver dock aldrig oroa sig för skit på sensorn och döda pixlar. Nej, jag köpte nyligen en ny analog härlighet (Nikon F100 + MB15) och när jag behöver digitalkamerans snabbhet (vid leverans, för vid fototillfälle är digitalkameror aldrig snabba) då hyr jag digitala kamerahus.

Var hyr man digitala kamerahus som passar ihop med Nikons objektiv?
Min svåger bor i Sthlm och är fotograf Han har tänkt att köpa digitalt eftersom hans uppdragsgivare vill ha bilder på CD.
Men för att hänga med i utvecklingen kan det vara bra att börja med att hyra och prova på.
Tycker jag.
Kan det vara YFO ?

• Medlem
  • 2003-10-12 18:53

Jag har hört att man jobbar på vektorbaserad bildredigering och om man får in det i digitalkamerorna så kommer bara gnidna proffsfotografer ha anledning att köra digitalt eftersom det ger mer jobb och således mer betalt. Som Illustrator-nörd ser jag fram emot den utvecklingen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag har hört att man jobbar på vektorbaserad bildredigering och om man får in det i digitalkamerorna så kommer bara gnidna proffsfotografer ha anledning att köra digitalt eftersom det ger mer jobb och således mer betalt. Som Illustrator-nörd ser jag fram emot den utvecklingen.

Det där förstod inte jag alls. Skulle digitalkameran vektorisera bilderna? Menar du att proffsen skulle köra digitalt eler analogt?

1
Bevaka tråden