Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skala upp i Photoshop

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en bild i A4 som ska skalas upp till 50x70 cm i Photoshop hade jag tänkt...
Det är ett montage av några småbilder i en större, upplösningen är 300 dpi.
Några knep för att man ska slippa göra om alltsammans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 15:22

Kvalitetsmässigt så borde det enda raka vara att skapa ett nytt dokument i rätt storlek/upplösning.

Dock har jag hört att om du skalar upp 110% åt gången så ska kvalitetsförlusten bli märkbart mindre än annars...fråga mig inte varför eller hur. Jag har inte heller testat detta, så jag lämnar inga garantier ;-D men i din situation kan det ju vara värt att pröva. Frågan är hur många 110%-förändringar du behöver göra för att komma upp i 50x70, men det kan säkert någon snabbtänkt filur här på forumet räkna ut. Ett macro i PS är nog att rekomendera, för det blir väl ett antal moment som ska upprepas...

Lycka till

Citat:

Skrevs ursprungligen av sputnik
Kvalitetsmässigt så borde det enda raka vara att skapa ett nytt dokument i rätt storlek/upplösning.

Dock har jag hört att om du skalar upp 110% åt gången så ska kvalitetsförlusten bli märkbart mindre än annars...fråga mig inte varför eller hur. Jag har inte heller testat detta, så jag lämnar inga garantier ;-D men i din situation kan det ju vara värt att pröva. Frågan är hur många 110%-förändringar du behöver göra för att komma upp i 50x70, men det kan säkert någon snabbtänkt filur här på forumet räkna ut. Ett macro i PS är nog att rekomendera, för det blir väl ett antal moment som ska upprepas...

Lycka till

Ska prova.
Tack.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-07 16:08

Tryck den i 63 lpi så behöver du inte göra något alls åt ditt original.

Beror ju på vad den ska användas till, men räkna inte med bra kvalitet om du interpolerar en bild. Gör om den från början istället med rätt upplösning för att få bästa möjliga kvalitet.

Det finns inga genvägar.

Jag fick tips från annat håll om en plug-in som heter Fred Miranda´s Stair Interpolation, tankade hem den och det var rena trolleriet.
Klockrent, från 34 till 194 MB.
Duger mycket bra att trycka affisch från.
Pluggen kostar 19 dollar, den sparade mig en dags arbete:)

Citat:

Fred Miranda´s Stair Interpolation

Skulle du kunna lägga ut länken?!:)

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-10-07 16:57

Slår vad om att denna plug från Extensis är ännu bättre. Rena magin, skulle aldrig trott på det om jag inte sett det med egna ögon...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-10-07 23:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Slår vad om att denna plug från Extensis är ännu bättre. Rena magin, skulle aldrig trott på det om jag inte sett det med egna ögon...

Klart att den är. Kostar ju 10 ggr mer så den borde ju vara 10 ggr bättre.

  • Medlem
  • 2003-10-08 00:50

1600 % utan märkbar kvalitetsförlust???:rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-10-08 00:55

1600% Without noticeable quality loss*

* Thoroughly tested at the Santa Barbara center for elderly.

1600% låter ju mycket.
Jag skalade upp 400%, viss förlust finns, men det kommer inte att synas i tryck. Ska ta ut ett provtryck idag.

Rapportera gärna om hur provtrycket blev. Det skulle spara mig sjukt mycket tid om det funkar bra...

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
1600% Without noticeable quality loss*

* Thoroughly tested at the Santa Barbara center for elderly.

Det skulle jag vilja se!! Är lite skeptisk måste jag erkänna. Lite blurriga biler (typ himmel) Brukar gå att pressa (interpolera) rätt hårt men är skeptisk till en dataljbild, men det stämmer kanske. Rapportera gärna om resultatet om det är någon som kommer att trycka en sådan bild!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Sigemo
Det skulle jag vilja se!! Är lite skeptisk måste jag erkänna. Lite blurriga biler (typ himmel) Brukar gå att pressa (interpolera) rätt hårt men är skeptisk till en dataljbild, men det stämmer kanske. Rapportera gärna om resultatet om det är någon som kommer att trycka en sådan bild!

Ska lämna för provtryck idag.
Rapporterar sedan.

Har använt Extensis pxl SmartScale och blev väl inte jätteimponerad av resultatet. Köpte det specifikt för en digitalbild som skulle användas på en affisch. Kommer inte ihåg exakt hur mycket bilden skulle skalas upp men runt 280% har jag för mig

pxl SmartScale gjorde ett bättre jobb än Photoshop varianten med 110%, 110% o.s.v. Lizardtech's Genuine Fractals gjorde ett likvärdigt jobb med pxl SmartScale. Köpte inte Genuine Fractals då det funkar på ett mycket krångligare sätt. Man sparar ner bilden i Genuine Fractals-format, stänger, öppnar bilden och då kommer dialogrutan för skalning upp. I pxl SmartScale funkar det med ett eget fönster i Photoshop (ungefär som MaskPro).

Bäst vore naturligtvis att få ett tillräckligt material från början, men tyvärr är ju inte verkligheten så snäll alla gånger.

Nu har jag fått provtrycket, resultatet är perfekt. Det hade aldrig funkat att skala i Photoshop på det här sättet.
Alla som sett provtrycket är väldans förvånade.
Rekommenderas!

Hur mycket har du då skalat upp bilden?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-09 16:04

Nurell skrev:

Citat:

Jag skalade upp 400%, viss förlust finns, men det kommer inte att synas i tryck. Ska ta ut ett provtryck idag.

1
Bevaka tråden