Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dvdfilmer från hårddisken

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill lägga in ett par dvdfilmer på min ibook.. går det att se dessa direkt från datorn? och hur ska jag bete mig för att få en regionsfri dvd på ibooken

• Oregistrerad
  • 2003-10-07 22:22

Ladda ner VLC(VideoLAN Client). Det är ett program som bland annat kan spela upp DivX-filmer och DVD. Skillnaden med detta program och Apples egna DVD-spelare är att denna inte "kollar med hårdvaran" att den e regionslåst. Du kan med VLC alltså spela upp filmer från alla regioner. Sök efter VLC på www.versiontracker.com
Lycka till!

men om dvdfilmen är som en img. fil då

• Oregistrerad
  • 2003-10-07 23:59

Du kan montera image filen och spela upp filmen från den. Om det är en .bin image så kan VLC spela upp den direkt utan att man behöver montera filen först.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 00:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
... och hur ska jag bete mig för att få en regionsfri dvd på ibooken

Det går att ändra firmwaren som i en stationär spelare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 00:33
Citat:

och hur ska jag bete mig för att få en regionsfri dvd på ibooken

Titta här. På egen risk dock. Finns en liten chans att din DVD går sönder.

alltså..det är dvdspelaren i osx som jag vill kunna köra regionsfri..inte dvdspelaren...eftersom jag tittar från img. filer på hårddisken

sen funkar det inte med senste vlc för mig..den klagar på att spelaren inte är kompatibel med regionen för skivan

osx dvdspelare funkar och den frågar inte efter region...men jag vill inte att den ska sluta funka helt plötsligt efter några ggr

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 01:07

Regionskodningen är en spärr i hårdvarans firmware, så du måste "flasha" den om du ska kunna se alla regioner.

VLC kan ha problem att läsa från skivor, men när det handlar om region är det alltså din spelare som avgör, inte programmet.

Kolla in Ackes hänvisning, men som sagt var lite försiktig. Använder du fel firmware finns det risk att spelaren slutar fungera.

Senast redigerat 2003-10-08 01:49

nån som vet hur man gör och vilken fil man ska använa för att flasha en ibook 800 combo... nån som gjort det själv kanske?

och vad fan är meningen att låsa dvdspelaren... jo jag vet att de delat in världen och bla bla.... men här är din nya bärbara cd-spelare.. den komemr enbart fungera med cd-skivor inköpta i europa...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-08 11:29

Jag har oxå försökt göra min dvd i ibooken regionsfri, men det verkar som om det inte finns nåt hack till just dvd-spelaren i iBook 800.

Idioti med regionskoder...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 13:18
Citat:

alltså..det är dvdspelaren i osx som jag vill kunna köra regionsfri..inte dvdspelaren...

Jag förstår vad du vill... Det finns ett program för detta, Region X. Men det fungerar bara på RPC -1 spelare. (Regionsfria spelare) För att få detta så måste du "flasha" firmwaren i din drive.

Gå in i Apple Systeminformation och välj "Enheter och skivor" filken. Klicka på CD-Rom/DVD-Rom och titta efter "Produktens identifikation" och "Tillverkaridentifikation". Nu vet du vad för firmware du ska leta efter.

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-10-08 13:33

Någon som provat till gen a powerbook med dvd-r. Till spelaren som heter matshita UJ-815?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 13:49

Det verkar helt klart så... (klickbar smiley)

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-10-08 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Det verkar helt klart så... (klickbar smiley)

Fast det är med ibook, jag vill se om någon gjort det med en powerbook med exakt samma dvd spelare:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 13:57

Vad menar du?

"FOR UJ-815, no matter what machine you use.. if it is UJ-815, then it works!"

"Confirmed. It works on a 12" Powerbook."

"Successful flash also confirmed on 15" Superdrive 1Ghz Tibook."

Du flashar hårdvaran, dvs det spelar ingen roll om den sitter i en pc mac, i- tibook.

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-10-08 15:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Vad menar du?

"FOR UJ-815, no matter what machine you use.. if it is UJ-815, then it works!"

"Confirmed. It works on a 12" Powerbook."

"Successful flash also confirmed on 15" Superdrive 1Ghz Tibook."

Du flashar hårdvaran, dvs det spelar ingen roll om den sitter i en pc mac, i- tibook.

Jo det vet jag men det jag undrade var om någon på forumet gjort det, då det faktiskt kan sluta illa och de poster som är i tråden hänvisar till ibooken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 16:13

Citaten är från tråden men gör hur du vill...

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-10-08 16:14

Uppenbarligen så finns det inte någon regionsfree firmware update till UJ-815 modellen ännu om man läser forumet på den tidigare sidreferensen, endast en som höjer dvd-r kapaciteten till 2x.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban B
Uppenbarligen så finns det inte någon regionsfree firmware update till UJ-815 modellen ännu om man läser forumet på den tidigare sidreferensen, endast en som höjer dvd-r kapaciteten till 2x.

Det finns ingen fungerande Firmware till UJ-815 som gör den Regionsfri.
Den referensen som nämns i tråden höjer i bästa fall DVD-R kapaciteten, i sämsta fall fungerar inget.

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-11-17 10:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban B
Någon som provat till gen a powerbook med dvd-r. Till spelaren som heter matshita UJ-815?

Jag beställer några dyllika spelare från Holland denna vecka. Häng på om ni vill ha ett eget exemplar till er PB/iBook (nya mod) eller Kub.

mvh

William

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33579

1
Bevaka tråden