Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är OSX bättre än Windows XP?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 17:04

Här:

http://www.jonmega.com/~iceman/

Se till att läsa instruktionerna innan du börjar. Med svenskt operativsystem är det någon .dll-fil man måste peta in.

Själv har jag valt ett utseende som ligger kanske mitt mellan Mac och PC, vilket kanske förtydligar min ståndpunkt i detta eviga politiska krig: Lyx.

Efter det att jag lade upp bilden har jag fixat den lite i Photoshop, så nu är den ännu snyggare (tog bort lite skräp i fotot och retuscherade bort URLen som är med på bilden).

Så visst kan man väl få även Win XP att se rätt trevligt ut, tycker jag.

• Oregistrerad
  • 2003-10-07 17:05

Att kolla hur segt OS X är på en Mac är att bara installera OS 9 också - på de modeller som klarar det än. Nian är otroligt mycket rappare.

• Oregistrerad
  • 2003-10-07 17:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Att kolla hur segt OS X är på en Mac är att bara installera OS 9 också - på de modeller som klarar det än. Nian är otroligt mycket rappare.

OSX har högre overhead och högre abstraktionsnivå, som kan ge helt nya funktioner. Exposé t.ex är en sak som är helt omöjligt utan något i stil med Windowserver (som står för en god bit av prestandaförlusten).

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF

Må vara fallet med äldre burkar, men alla med 867MHz+ borde köra OS X.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-07 18:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
För att nyansera denna debatt kan jag påpeka nackdelarna med att använda ett mindre utbrett OS (OSX) och OSX i allmänhet:

- Finns inte så CAD-program till OSX. Inte sådana som ofta används i industrin iaf.

Det finns alldeles utmärkta CAD-program till macen. Själv använder jag ArchiCAD (www.lasercad.se) och det nyligen portade gratisprogramet QCad. Sedan finns VectorWorks i en mängd varianter. Besök gärna http://www.architosh.com/

• Medlem
  • 2003-10-07 20:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Må vara fallet med äldre burkar, men alla med 867MHz+ borde köra OS X.

Har 400 MHz, X fungerar utmärkt. Ingen krasch på över ett år och ungefär den speed man kan vänta från en såpass uråldrig dator. Kommer inte märka hur seg den är förrän jag byter till en G5:a...

Här kan du få lite tips om skillnaden mellan OS X och XP och tillfällen då det kan vara värt att välja OS X.

• Medlem
  • 2003-10-07 21:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
I en sluten miljö är det inga större bekymmer. Quark 5 på PC är helt OK, vad jag förstått.

jag vet inte riktigt vad du menar med sluten miljö, men i mitt fall är det Helsingborgs Dagblad, med en upplaga på runt 90 000 dagligen. Det är en rätt stor apparat, men jag är inte bekant med terminologin riktigt. Det kanske är en sluten miljö?

Och de har qxp 4.1 i Win2000 dessutom, så det är ju faktiskt lite OT.

• Medlem
  • 2003-10-07 22:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
jag vet inte riktigt vad du menar med sluten miljö, men i mitt fall är det Helsingborgs Dagblad, med en upplaga på runt 90 000 dagligen. Det är en rätt stor apparat, men jag är inte bekant med terminologin riktigt. Det kanske är en sluten miljö?

Ja, det kan det ju vara. Som frilansare t ex måste man ofta skicka dokument till olika tryckerier, och ta emot dokument både från fan och hans moster. I det arbetet har jag märkt att en Mac för mig är oumbärlig.

Om man däremot har mer kontroll över hela kedjan, kan man ju använda mer eller mindre vad man vill som man tycker fungerar.

• Medlem
  • 2003-10-09 15:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Ja, det kan det ju vara. Som frilansare t ex måste man ofta skicka dokument till olika tryckerier, och ta emot dokument både från fan och hans moster. I det arbetet har jag märkt att en Mac för mig är oumbärlig.

Om man däremot har mer kontroll över hela kedjan, kan man ju använda mer eller mindre vad man vill som man tycker fungerar.

Som prepressare på ett litet tryckeri där vi från början jobbat enbart med mac så har det efterhand blivit så att en eller ett par pc-burkar är oumbärliga. Med det vill jag inte säga att vi kan kasta ut macarna - nej, vi behöver båda tills vidare. Vilken plattform det blir vi kan kasta ut får väl framtiden utvisa.

Bevaka tråden