- iggy
- Medlem ●
- Älmhult
Jag har precis laddat ner Safari 1.0 och iTunes 4 och de verkar ju fungera bra. Fast layouten på de båda är ovanligt ful för att vara i Mac-världen. Jag har direkt svårt för metallutseendet som enligt mig ser mer tvådimentionellt ut än i t ex iTunes 3.
Vad jag undrar är om det är någon mer än jag som fortfarande använder Eudora som e-post program? Jag kan inte hitta var jag väljer att jag kommer till Safari istället för Explorer om jag klickar på en länk i ett mail. Det borde ju finnas i "Settings" men det är omöjligt att hitta. Genant nog så vet jag att det går att välja eftersom jag gjort det tidigare, men vad hjälper det när minnet är kort?
Dessutom undrar jag om det i Safari finns någon möjlighet, som i Explorer, att 1. se adressen till länken man ska klicka på längst nere i fönstret (eller någon annanstans) innan man klickar och 2. om det går att kopiera adresser till länkar, foton etc till urklipp genom att hålla nere musknappen och dra musen lite nedåt?
Om inte får jag fundera på om jag ska envisas med Explorer ett tag till trots att jag e g inte vill...
Skrevs ursprungligen av iggy
Jag har precis laddat ner Safari 1.0 och iTunes 4 och de verkar ju fungera bra. Fast layouten på de båda är ovanligt ful för att vara i Mac-världen. Jag har direkt svårt för metallutseendet som enligt mig ser mer tvådimentionellt ut än i t ex iTunes 3.
Vad jag undrar är om det är någon mer än jag som fortfarande använder Eudora som e-post program? Jag kan inte hitta var jag väljer att jag kommer till Safari istället för Explorer om jag klickar på en länk i ett mail. Det borde ju finnas i "Settings" men det är omöjligt att hitta. Genant nog så vet jag att det går att välja eftersom jag gjort det tidigare, men vad hjälper det när minnet är kort?
Dessutom undrar jag om det i Safari finns någon möjlighet, som i Explorer, att 1. se adressen till länken man ska klicka på längst nere i fönstret (eller någon annanstans) innan man klickar och 2. om det går att kopiera adresser till länkar, foton etc till urklipp genom att hålla nere musknappen och dra musen lite nedåt?
Om inte får jag fundera på om jag ska envisas med Explorer ett tag till trots att jag e g inte vill...
Det finns ett litet program som heter SafariNoBrush som fungerar bra. Kolla www.versiontracker.com
Väljer man inte vilken browser som ska gälla i alla lägen? Inte från mailklienten alltså utan i systemet nånstans? Jag sitter på jobbet (Win2000) och kan inte testa medan jag skriver.
I någon av menyerna i Safari kan man välja Visa statusfält (äpple+alt+ö om jag inte minns fel). Då tror jag att man ser var man hamnar om man klickar på en länk innan man klickar.
Document ID: 1204HQ
ISSUE:
How do I assign a web browser in Eudora (Macintosh)?
SOLUTION:
Hold down the Option key, and double-click on an active URL link in a message. You'll see a dialog box that asks you to select an application to do http (or whatever type of URL you are clicking). Browse through your hard drive to find your favorite web browser and double-click its application. Eudora will remember thereafter to use that web browser to open URLs. If, in the future, you want to change the web browser, just option-double-click on an active URL to get the dialog box again.
With Eudora 6.0, Eudora now uses OS default browser (Set in the System Preferences) by default and that the option-click a URL method now only works if you have the following setting set (to 'y'):
<x-eudora-setting:360> When checked, Eudora will use its own URL helper lists instead of the system ones (OS X only).
DATE MODIFIED: 6/12/2003
KEYWORDS: ALLCARDS, EPMAC, BROWSER, URL
Lär dig leva med det, Apple älskar det [tyvärr] så i Panther har självaste Finder fått metallutseende.
JVad jag undrar är om det är någon mer än jag som fortfarande använder Eudora som e-post program?
*räcker upp en hand*
Jag kan inte hitta var jag väljer att jag kommer till Safari istället för Explorer om jag klickar på en länk i ett mail. Det borde ju finnas i "Settings" men det är omöjligt att hitta.
Som det står i tidigare inlägg så går Eudora 6 efter det man ställt i för hela systemet (vilket man sjukt nog gör i Safari). Har du äldre Eudora så alt-dubbelklickar du på en länk.
1. se adressen till länken man ska klicka på längst nere i fönstret (eller någon annanstans) innan man klickar
Innehåll -> Statusrad
2. om det går att kopiera adresser till länkar, foton etc till urklipp genom att hålla nere musknappen och dra musen lite nedåt?
Hmm, vad menar du? Känner inte igen det där med att dra lite neråt... Däremot kan du högerklicka (om du har två knappar på musen) eller control-klicka på en länk eller bild för att kopiera den.
Inte ska du behöva det!
Jag har dock upplevt att ibland tar IE över på nåt sätt om man har det igång och klickar på en länk i annat program, trots att det är Safari som är förvald webbläsare. Har dock inte isolerat händelsen så jag vet exakt när det inträffar.
Tack! Det var den varianten som fungerade. De andra förslagen hade jag hittat själv, till sist, men utan att det hjälpte. Verkligen konstigt att det inte gick att komma åt den funktionen på ett mer traditionellt sätt, t ex via Settings i Eudora.
Skrevs ursprungligen av Monkeyboy
Låter hemskt att behöva lära sig leva med det utseendet ;o)
Kul att se att någon mer än jag använder Eudora. Själv kör jag fortfarande 5.2 som jag är mer än nöjd med (det kraschar i och för sig några gånger mer än nödvändigt, men det var ett tag sen nu så peppar peppar... ;o) ) Finns det några nya fördelar med 6:an som gör att jag borde ladda ner den?
Jag har som traditionellt bara en musknapp: I Explorer och Netscape gick det (i allafall i de versionerna jag har) gick det att få upp samma typ av meny när du höll musknappen nere på en länk eller foto och drog svagt nedåt som du får här i Safari om du klickar ctrl-musknappen samtidigt. Det känns, som jag skrev tidigare, som en försämring att behöva göra två kommandon istället för ett.
Skrevs ursprungligen av Adrian B
Lär dig leva med det, Apple älskar det [tyvärr] så i Panther har självaste Finder fått metallutseende.
*räcker upp en hand*
Som det står i tidigare inlägg så går Eudora 6 efter det man ställt i för hela systemet (vilket man sjukt nog gör i Safari). Har du äldre Eudora så alt-dubbelklickar du på en länk.
Innehåll -> Statusrad
Hmm, vad menar du? Känner inte igen det där med att dra lite neråt... Däremot kan du högerklicka (om du har två knappar på musen) eller control-klicka på en länk eller bild för att kopiera den.
Inte ska du behöva det!
Jag har dock upplevt att ibland tar IE över på nåt sätt om man har det igång och klickar på en länk i annat program, trots att det är Safari som är förvald webbläsare. Har dock inte isolerat händelsen så jag vet exakt när det inträffar.
(vilket man sjukt nog gör i Safari)
(vilket man gör antingen i safari eller i systeminställningar för internet - vilket som för stunden känns enklast. )
Hmm, vad menar du? Känner inte igen det där med att dra lite neråt...
Det mesta - länkar, textutdrag m.m. kan man kopiera till urklipp (elelr andra apps) genom att markera, vänta och sedan dra dit man vill ha det... Kanske inte smidigaste sättet med tvåknappsmus, men funkar kanon med en knapp...
Kul att se att någon mer än jag använder Eudora. Själv kör jag fortfarande 5.2 som jag är mer än nöjd med (det kraschar i och för sig några gånger mer än nödvändigt, men det var ett tag sen nu så peppar peppar... ;o) ) Finns det några nya fördelar med 6:an som gör att jag borde ladda ner den?
Inte några enorma skillnader. Den hanterar html-åäö bättre. Sen finns spamfilter om man vill betala för det (själv håller jag på att utvärdera ett mycket intressant spamfilter som heter SpamSieve och som går att koppla in i Eudora 6 mycket smidigt.
Jag har som traditionellt bara en musknapp: I Explorer och Netscape gick det (i allafall i de versionerna jag har) gick det att få upp samma typ av meny när du höll musknappen nere på en länk eller foto och drog svagt nedåt som du får här i Safari om du klickar ctrl-musknappen samtidigt. Det känns, som jag skrev tidigare, som en försämring att behöva göra två kommandon istället för ett.
Aha, nu fattar jag, förstod inte att du menade att du tog fram en meny på det sättet. Näe, hålla-inne-för-att-få-kontextmeny tror jag tyvärr inte finns längre. Men du, köp en tvåknapparsmus, det är sååå skönt!
Skrevs ursprungligen av Pär
(vilket man gör antingen i safari eller i systeminställningar för internet - vilket som för stunden känns enklast. )
Njut av det så länge det varar, i Panther *måste* du gå genom Safari.
Skrevs ursprungligen av Pär
Det mesta - länkar, textutdrag m.m. kan man kopiera till urklipp (elelr andra apps) genom att markera, vänta och sedan dra dit man vill ha det... Kanske inte smidigaste sättet med tvåknappsmus, men funkar kanon med en knapp...
Han menade inte på det sättet utan han menade hur man får fram en meny genom att klicka-hålla in-dra lite.
Å Ä och Ö problemen är ganska irriterande så det blir säkert en ny nedladdning så fort mitt gratismodem från Spray behagar att komma...
Hur dyr är en två-knappsmus som fungerar till OS X och var hittar man de billigast? Fungerar den till X som två-knappsmusar gör till Win?
Inte några enorma skillnader. Den hanterar html-åäö bättre. Sen finns spamfilter om man vill betala för det (själv håller jag på att utvärdera ett mycket intressant spamfilter som heter SpamSieve och som går att koppla in i Eudora 6 mycket smidigt.
Aha, nu fattar jag, förstod inte att du menade att du tog fram en meny på det sättet. Näe, hålla-inne-för-att-få-kontextmeny tror jag tyvärr inte finns längre. Men du, köp en tvåknapparsmus, det är sååå skönt!
Å Ä och Ö problemen är ganska irriterande så det blir säkert en ny nedladdning så fort mitt gratismodem från Spray behagar att komma...
Alla åäö-problem är inte borta, men det är bättre. Ibland blir det fel pga av att den som skickar mejlet inte har rätt headers (som t.ex. de mejl Mr Björnström skickar å 99macs vägnar... ).
Hur dyr är en två-knappsmus som fungerar till OS X och var hittar man de billigast?
Jag har använt ett gäng Microsoft-möss som jag är riktigt nöjd med. För vissa här är det som att svära i kyrkan, men MS gör väldigt bra möss. Annars är det många här som gillar Logitechs möss också. Båda tillverkarna har drivrutiner för OS X som ger full tillgång till alla funktioner, men rakt ur kartongen fungerar scrollhjul och höger och vänster knapp direkt utan drivrutiner.
Om du söker lite här på 99mac kan du hitta ett gäng gamla trådar med rekommendationer för olika modeller.
Var det är billigast vet jag inte, flera av mössen finns ofta på din närmaste hemelektronikaffärer (och dataaffärer förstås). På nätet är det billigare, men då tillkommer frakt så det kanske går på ett ut. Dustin säljer ett gäng USB-möss om du vill kolla lite priser.
Jag använder just nu en MS-mus med extra knappar för att navigera sig framåt och bakåt i webbläsare och när man vant sig vid det så är det grymt bekvämt, vill inte vara utan. Och jag kan tänka mig att i och med Panther så skulle det vara attraktivt att ha extraknappar på musen som man kan styra Exposé med.
Fungerar den till X som två-knappsmusar gör till Win?
Jo, i stort sett.
Hur dyr är en två-knappsmus som fungerar till OS X och var hittar man de billigast?
Köpte en vanlig snikmus från logitec (trådlös men med kula) och pluggade in mottagaren - funkade som en raket utan drivrutiner - 249pix eller något...
(Kan inte riktigt säga samma sak om wacomplattan för den behövde ladda in lite tjafs men funkar annars bra...)