Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3 Panther - Beige G3

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Denna modell stöds inte av Panther. 10.3 kräver minst en G3 med USB. Finns det sätt att gå runt det? Har idag ett PCI-kort med USB2 och firewire skulle det kunna hjälpa tro.

iMac bondi (första modellen) stöds fortfarande och min gamla mackapär (300 mhz G3, 768mb i minne, UWS2-diskar osv) har ju lika, om inte bättre prestanda än iMacen.

Någon som vet?

Det kommer säkert komma nåt hack för att installera på en Beige G3 men att det skulle gå att lura installationsprogrammet med ett usb-pcikort kommer inte gå. Apple skriver att det är inbyggd USB som gäller och med det menas inte PCI-kort.

Jag tror inte USB som sådan är problemet. Apple använder nog det som ett sätt att visa vilka macar som är för gamla. Alla macar innan 98 (om jag minns rätt) saknar USB, så det är bara ett sätt att visa generation som stöds, och vilken som inte stöds. Det är enklare att säga "Alla macar med USB klarar Panther" än "Performa ditten och datten klarar det, men PowerBook dadada klarar det", och så vidare.

Det apple menar är att bara macar med "New world ROM" stöds, d.v.s dom som kan Firmware uppgraderas och som kan boota linux utan mac-partition.

Jag tror att detta kommer att bli lite bökigare att komma runt än den tidigare G3 begränsningen. Kanske kommer man att behöva skapa en mini-partition med Darwinkärnan på som sedan bootar in i 10.3, vad vet jag?

Jag hoppas dock att någon löser detta. Jag kör min testserver på en G3 300 och hoppades kunna fortsätta detta i Panther. Vill ju inte köra skarpt direkt på någon av våra servrar.

Ja ja då får man väl be chefen om en ny G5a så att jag får loss en ny testserver

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Jag tror inte USB som sådan är problemet. Apple använder nog det som ett sätt att visa vilka macar som är för gamla.

Visst är det på detta sätt i sann Apple-anda, det är tydligt. Denna gång verkar det som apple inte satt gränserna efter prestandan på datorn utan efter komponenter i datorn, ADB portar och stöd för gamla möss och tangentbord mm. iMac och de beige G3:orna kom i samma period; Beige med scsi + ADB och iMac med USB. Prestandan i detta läge var ju sämre på iMacarna (konsumnet) än på G3 miditower (Pro). Alltså borde OS X enligt Apples prestandakrav på datorn fungera på de beige G3:orna också.

Får väl hoppas på en lösning av tredje part. Hade hoppats klara mig med G3:an ett tag som hemdator när jag inte är hemma med PowerBooken, om ni undrar varför jag tjatar på...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 06:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Får väl hoppas på en lösning av tredje part. Hade hoppats klara mig med G3:an ett tag som hemdator när jag inte är hemma med PowerBooken, om ni undrar varför jag tjatar på...

Förstår dig så väl - har oxå lite museieföremål hemma...
Men icke för ty så funkar väl 10.2 och 10.3 bra ihop så varför prompt 10.3?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Förstår dig så väl - har oxå lite museieföremål hemma...
Men icke för ty så funkar väl 10.2 och 10.3 bra ihop så varför prompt 10.3?

Det fungerar tyvärr inte att installera 10.2. Installationen hänger sig efter en bit in i förfarandet. Hoppades då att problemet inte skulle uppstå med panther.

http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8027&highlight=Beige+G3

Jag har inte lyckats/orkat lösa detta. Det som återstår att prova är då att klona ett system till den med Carbon Copy Cloner från extern enhet. Men nu går det inte att åka snålskjuts med panther utan får väl kika mer på problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-10 09:22

PowerBook G3 med USB? (Lombard)

Försöker hänga med i diskussionerna om new world ROM mm... Men varför har Apple satt gränsen vid PowerBook G3 Firewire (Pismo)?

Vad skall man hoppas för sin Lombard?

Mvh Olof

En enkel fråga inget elakt meant...
Men hur länge tycker ni att Apple ska stödja äldre datorer med sitt operativ system?

Att låsa ut är ju inte snyggt men ibland måste minimi kravet höjas för att kunna utveckla nya saker.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 12:12

Annars kan man ju hoppas på det här...

Citat:

am also now working on Panther support (i.e. Mac OS X 10.3), both for the models that XPostFacto currently supports and for the Beige G3 and "Wallstreet" Powerbooks. It is unlikely that I will have Panther support completed for Panther's ship date (of October 24), because Apple has not yet released the Panther source code. However, I do not expect a long delay before Panther support is available.

För mer info, klicka länk...
Länk till info om XPostFacto

//TeeWay

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-10 12:54

Tack! Avvakta och se vad som händer med XpostFacto.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
En enkel fråga inget elakt meant...
Men hur länge tycker ni att Apple ska stödja äldre datorer med sitt operativ system?

Hur var det nu? System 8.0 kräver 1Mb ROMet och minst 68040? 8.6 kräver PPC, eller var det nian? Det är inte konstigt om Apple valt att skippa drivisarna för ADB och SCSI, för någonstans ska gränsen gå.

Jag sitter själv med gränsfallsmaskinen (Pismo), vilken jag iofs valde som begagnad just för att den har de nya portarna, men nästa gång krävs väl minst G4... C'est la vie!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-11 08:32

Kan ju vara värt ett försök att bygga en egen kärna.
Finns ju tydligen en och annan som "gjort sin egen kärna" och därefter lyckats installera (eller köra en redan installerad) jaguar på datorer som det inte skulle ha varit stöd för enligt apple.

1
Bevaka tråden