Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta Från CD

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha. Vi försökte att starta från cd:n men den gör antagligen inte så som den ska. HUR SKALL MAN GÖRA FÖR ATT STARTA DATORN (PowerBook 15") FRÅN CD:n???? Boota från CD alltså?!?

• Oregistrerad
  • 2003-10-11 14:36

Håll i C-knappen & starta om.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-11 14:39

Eller välj cd:ns systemmapp i Systeminställningar->Startskiva.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-11 16:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W

Alltså: stoppa i CD:n, se'n välj den enligt ovan, låt den vara i och gör därpå en omstart.

Tack för svaren nu är vi igång igen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W

Just så gjorde jag med Drive 10 (En lite äldre utgåva). Funkade ypperligt... nackdelen var dock att jag inte kom åt systeminställningarna då jag hade startat från den CD'n! Finns det något kommando som talar om att man vill starta från HD'n istället? Jag blev rådlös och öppnade CD-släden för hand med en matkniv och plockade ut skivan... sedan hade ju Emacen inte mycket annat att välja på att starta upp ifrån lyckligtvis!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-11 21:00

Wow....
Nej, du bara startar om datorn och håller samtidigt in knappen som öppnar CD-släden. Då öppnar den av sig själv och du kan ta ut CD:n utan knivar.
Sedan letar datorn fram NÅGON systemmapp och bootar från.

Eller håll ner musknapp (vänster) under uppstart så hostas skivan ut.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-11 21:05

För att få ut en cd startar du om datorn och håller in musknappen. Då matas skivan ut innan datorn börjar leta efter en startskiva. Har du en mus med två knappar funkar det ibland inte. Byt i så fall till originalmusen så går det bra.

Ytterligare ett alternativ är att starta om och hålla in alt-knappen. Du får då upp en bild med knappar för de olika startskivor som finns tillgängliga. Markera den du vill starta från så används den.

Matknivar är onödigt...

HiHi hann före. /nic

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-11 22:38

Visst går det väl att restarta och hålla in commando+e också...(?) Fast öppna med kniv lät riktigt coolt!

1
Bevaka tråden