Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny AluPB15 tommer batteri i sleepmode

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Gick forbi en affar forra veckan och fick for mig att kopa en av den nya AluPB 15" (1GHz-varianten) och den fungerar mkt bra sanar som pa en grej.

Kor 10.2.8 och nar jag val laddat upp batteriat har jag hyfsat autonomi-tid, typ 4-4.5h under genomsnittligt anvandande. Iom att det tar ett tag att starta maskinen foredrar jag alltid satta den i sleep-mode istallet for shutdown (anvander den anda nastan varje dag). Efter ett dygns sovande ar dock batteriet helt tomt och det gar inte att starta datorn utan att plugga i A/C adapter.

Detta ar ju mkt mysko. Har hort att den kan ta sa mkt som 1% av batteriet/timme i sleepmode men att sluka i sig allting pa under 24h tycker jag verkar lite val magstarkt.

Ar det 10.2.8 som strular manne? Har for mig att den lyckades overleva nagra natter forra veckan, kanske var det nar fortfarande korde 10.2.7.

  • Medlem
  • 2003-10-13 20:22

Har du den senaste 10.2.8? Vissa rapporterade att den som släptes först var buggig.

Jag har nog inte provat att låta min iBook sova så länge på batteriet, men det brukar inte påverkas så mycket.

Det är ju inte bra att batteriet tar helt slut när man har den i Sleep-mode. Tar det slut så lampan slocknar, eller går den bara inte att väcka?

Jag tror inte någon kan komma med tips här, men uppdateringarna har haft lite olika påverkan på just sömn och batterier. Hittills har jag själv bara haft bra erfarenheter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tgerdin
Hej!

Gick forbi en affar forra veckan och fick for mig att kopa en av den nya AluPB 15" (1GHz-varianten) och den fungerar mkt bra sanar som pa en grej.

OT
Spontan kille!! Bara sådär helt apropå eller?

Var det i Västerås detta skedde eller? Kan inte komma på att nån macåf i västerås har såna hemma men finns det vore det kul att åka dit och klämma lite.

Låter inte rätt med batteriet. Kör själv 10.2.8 och batteriet laddas inte ur så lätt över natten som du beskriver.

Har du provat detta trick:

1. Stäng av datorn
2. Plocka ur batteriet
3. Dra ut alla sladdar, inkl elsladden
4. Låt datorn sitta i minst 15 min
5. Plugga in batteri, el och starta upp igen

Detta ska tydligen "resetta" CMOS-batteriet och kan kanske även hjälpa dig.

Sen skadar det ju aldrig att resetta batteriet också genom att ladda upp det fullt, sen köra det ner i botten så att datorn stängs av av sig själv och sen ladda upp batteriet igen.

Att köra ominstallation på 10.2.8 med deras Combo-update är också alltid rätt. Jag fick till exempel tillbaka 20 minuter på mitt batteris livslängd med ovanstående tips och sedan ytterligare 20 minuter genom att köra Combo-uppdateraren.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-10-13 23:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Låter inte rätt med batteriet. Kör själv 10.2.8 och batteriet laddas inte ur så lätt över natten som du beskriver.

Har du provat detta trick:

1. Stäng av datorn
2. Plocka ur batteriet
3. Dra ut alla sladdar, inkl elsladden
4. Låt datorn sitta i minst 15 min
5. Plugga in batteri, el och starta upp igen

Detta ska tydligen "resetta" CMOS-batteriet och kan kanske även hjälpa dig.

Sen skadar det ju aldrig att resetta batteriet också genom att ladda upp det fullt, sen köra det ner i botten så att datorn stängs av av sig själv och sen ladda upp batteriet igen.

Att köra ominstallation på 10.2.8 med deras Combo-update är också alltid rätt. Jag fick till exempel tillbaka 20 minuter på mitt batteris livslängd med ovanstående tips och sedan ytterligare 20 minuter genom att köra Combo-uppdateraren.

Det var ett trevligt tips som måste provas! Men vad betyder egentligen "CMOS"? Hade själv en del batteriproblem efter 10.2.8 men det löste sig i och med den nya versionen.

Citat:

[i]
Var det i Västerås detta skedde eller? Kan inte komma på att nån macåf i västerås har såna hemma men finns det vore det kul att åka dit och klämma lite. [/B]

Nej tyvarr. Kopte den i Tokyo. Men kom garna hit och klam lite, finns mkt att klamma pa.

  • Medlem
  • 2003-10-14 01:52

CyberPet, Le docteur du PowerBook.

Du har väl haft alla dokumenterade och odokumenterade problem som finns? Du kanske, ovetandes, är Apples egna testpilot.

CyberPet: har du nya 15" Alu?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-21 07:35
Citat:

4. Låt datorn sitta i minst 15 min

Kan vara jag som är lite mindre förstående men i VAD ska datorn sitta i ?

1
Bevaka tråden