Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.DS_Store? Servers? automount?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-13 20:21

Jag hamnade antagligen i fel forum, men eftersom jag inte vet vad som händer så får ni skicka mig någon annanstans om jag hamnade för fel...

Just nu händer det för mig konstiga saker...

Jag har upptäckt ett gäng filer jag inte känner igen vid namn ".DS_Store" i mängder av mappar och de går inte att slänga.

Nyss på skrivbordet upptäckte jag även filerna "Servers" och "Automount" som har en logga med en jordglob och (tror jag) en hårddisk el dyl under.

Är det någon som vet vad de är för filer och varför inget händer (mer än att den färgglada runda symbolen istället för muspilen snurrar och tuggar...) när jag försöker slänga Servers/Automount filerna, eller göra något överhuvudtaget på skrivbordet?

Det enda i programväg jag laddat ner på länge är Tinker Tool (utöver uppdateringen till iTunes 4 och Safari 1.0).

Låter som du slagit på visa osynliga filer via tinker tool. Låt filerna vara och slå av visa osynliga filer.
Filerna du ser håller bla reda på utseenden i Finderfönstren, monterade volymer (diskar, share)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-13 20:34

Öppna TinkerTool. Har du "Show hidden and system files" eller liknande ikryssat? Om ja, klicka bort. Bör göra de filer du pratar om osynliga.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-13 23:40

Naturligtvis var det så som ni båda sa! Jag fick tipset att ladda hem TinkerTool för att just kunna se alla dolda filer på min iPod så jag kunde plocka bort ljudnivåbegränsningen.

Sen blev jag ännu mer förvirrad när jag inte ens kunde hitta TinkerTool på hårddisken, varken genom manuell letning eller genom att söka. Däremot hittade jag två alias till den och ingen av dem fungerade...

Till sist hittade jag den i Systeminställningar och förstod hur jag skulle göra så jag hoppas datorn ser mer "normal" ut vid omstart.

Ibland förbannar jag att jag inte är så bra på datorer som jag önskar att jag var. Men jag är glad åt att här fanns, och oftast finns, tjänstvilliga kunniga och hjälpsamma människor.

Tack till er båda!

Till sist så kom j

Citat:

Skrevs ursprungligen av carbon
Öppna TinkerTool. Har du "Show hidden and system files" eller liknande ikryssat? Om ja, klicka bort. Bör göra de filer du pratar om osynliga.

1
Bevaka tråden