Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra fungerande CD-kopia?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har förstört två CDR-skivor på tafatta försök att säkerhetskopiera min system-cd med 9.1. Hur gör man? Min pc-polare gör det skitenkelt; "bara kopierar, bit för bit" (hehe, hajar ni?), alltså även Mac OS system-cd. Men hur gör man i Mac? Gjorde först en skivavbilning i OS 9.2.2 och sen brände jag den m.h.a. skivavbildning i OS 10.2.8. Hittar ingen brännfunktion i OS 9:s skivavbildning.
De kopior jag får verkar fungera bra att läsa, men att starta datorn med "C" nedtryckt är lögn i #€I_V€t€! :mad::mad::mad:

Tacksam för förslag.

p.s. Original-skivan går naturligtvis att starta med "C". d.s.

Har du inte Toast?
förresten det verkar som du gör en pirat..säkershet kopering my ass:D
ingen borde hjälpa dig:mad:

• Oregistrerad
  • 2003-10-13 23:05

Att bara kopiera rubbet (från skivavbildning i värsta fall) till den tomma CD:n och välja bränna i 10.2 brukar väl funka?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Att bara kopiera rubbet (från skivavbildning i värsta fall) till den tomma CD:n och välja bränna i 10.2 brukar väl funka?

måste tala om för programmet att cdn ska va bootbar...:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mauricio
...förresten det verkar som du gör en pirat..säkershet kopering my ass:D
ingen borde hjälpa dig:mad:

Tja, vad ska man säga? Om jag kopierat en icke-original musik-cd, skulle misstanken varit densamma, tror du?

Tack för tipsen.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-13 23:37

Tja, om du nu har en laglig kopia av 9.2.2 så kan jag skicka dig en .dmg-fil som kan brännas av Skivavbildning under OSX.

Jo, man tackar, men det behöver du inte göra. Jag har redan en helt laglig 9.2.2-skiva till min Tibook. 9.1-skivan är lite repig och konstig och installerar nästan ok till en gammal burk som inte gillar 9.2. Därför tänkte jag göra en kopia innan den inte går att läsa alls.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mauricio
måste tala om för programmet att cdn ska va bootbar...:D

Toasts funktion "Copy" fungerade till slut. Jag behövde inte ställa in någon speciell boot-inställning, jag bara kopierade skivan rakt av. Nu har jag en helt fungerande system 9.1-skiva igen!

(Men jag kan ändå inte komma ifrån att Skivavbildning borde kunna göra en exakt kopia utan strul.)

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-14 11:47

Ja, det är aldrig några problem under X iaf, under 9:an måste man kanske ha Skivavbildning 6.4 för att det ska funka?

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Ja, det är aldrig några problem under X iaf, under 9:an måste man kanske ha Skivavbildning 6.4 för att det ska funka?

Jomen, det var ju under X 10.2.8 jag brände skivavbilderna som blev odugliga kopior. Själva skapandet av image-filen gjordes i OS 9.2.2 i samma Tibook.

Jag har nämligen inte luskat ut hur man gör en skivavbild av en CD med hjälp av OS X:s Skivavbildning. I OS 9 finns valet "Avbilda skiva", men i OS X finns inte det valet och jag blir då lite "trött"...:(

Att jag inte kan bränna en avbild i 9.2.2 är mystiskt. Hur gör man? Jag vet faktiskt inte vilken version av Skivavbildning/Disc Copy jag har, men det var den som följde med OS 9.2.2-installationen.

• Oregistrerad
  • 2003-10-14 20:20

Om du väljer alternativet "CD/DVD-master" under "Avbilda från enhet" blir det en ".dmg.cdr" som går utmärkt att boota ifrån

1
Bevaka tråden