Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra inför panther-uppgradering?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att beställa Panther och kör nu osx 10.2.8 men undrar följande

jag skulle vilja göra en "ren" installation av hela systemet, dvs rensa allt som os9 vilket jag aldrig använder, kasnke formatera

hur skapar jag en backup av mina saker, mejl, musik os v för att enkelt kunna föra över dessa till panther sen?

kör idag dessa program

1 - office v x 10.15
2 - entourage (mina mejl och kontakter vill jag spara)
3 - Mail (vill spara inst. plus mejl)
4 - iCal
5 - Min musik (för över hela iTunesmappen till min PC.. för sen är det väl bara att lägga in dessa i itunes på panther eller?)
6 - Adressboken
7 - Safari (Bokmärken och lösenord)

hur fixar jag detta?

och av rent intresse eftersom jag är uppfödd på windows... hur fomaterar man sin precious (ibook 800 combo)

Det lättaste är att göra en "disc image" av din hemmamapp. Det gör du med programmet Disc Copy. Sen kan du bränna ut filen till en CD om det får plats, eller kanske lägga på en annan hårddisk/dator.

Formatera hårddisken kan du göra genom att välja Disc Utility i menyn under installationen av Panther.

När du vill ha tillbaka dina gamla grejer drar du bara in det du vill ha. Nästan alla inställningar för program ligger i Library/Preferences under din hemmamapp.

Ciryon

ok... kommer ALLTING som är i min hem mapp finnas med då, musik och mejl och allt.. och tror du detta komemr funka att "bara" dra över till panther sen... orolig att mina kontakter och mejl ska försvinna

sen programmen som jag har

office o s v som ligger i programmappen

måste dessa program instalelras igen?

och hur sparar jag allt i enteourage, mejl och iCal och adressboken (viktigast)

eller finns dessa i min hemmapp och komemr dessa automatiskt att lägga sig tillrätta där de ska om jag gör som du sa och sparar min hemmapp på en annan hårddisk och sen kopierar över den till PANTHER sen?

vad tror ni

Har du .mac så är det en väldigt smidig lösning för iCal, adressboken, safaribokmärken mm. Synka innan installationen och synka tillbaka efter. Fungerar väldigt bra.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-14 08:55

Allt som hör till din användare; inställningar, bokmärken, mejl osv osv finns i din hemmapp. Har du lagt dokument någon annanstans än i hemmappen så måste du ta hand om dem med.

Allt som hör till systemet ligger i /System och allt som är gemensamt för alla användare på datorn i /Bibliotek.

Men som Ciryon säger är det enklast att göra en skivavbildning av hemmappen och lägga den på annan dator, extern HD, CD eller liknande. Och, ja, ALLTING kommer med då.

Program du installerat får du installera om efter formateringen.

När du kopierar från skivavbildningen till din nya installation måste du ha lite koll på vad du vill kopiera. Men det mesta ger sig om man läser filnamnen och tänker efter lite. Men det gäller att inte ha bråttom.

Sen vet du väl att det går att installera Panther ovanpå Jaguar?!?

Jag skulle rekommendera att, vid installation, välja alternativet "Spara och arkivera". Då installeras Panther helt "rent", men alla dina installningar, mail etc kopieras över från ditt gamla system. Ett alternativ som jag tror fungerar bättre än att bara uppdatera systemet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
Jag funderar på att beställa Panther och kör nu osx 10.2.8 men undrar följande

jag skulle vilja göra en "ren" installation av hela systemet, dvs rensa allt som os9 vilket jag aldrig använder, kasnke formatera

hur skapar jag en backup av mina saker, mejl, musik os v för att enkelt kunna föra över dessa till panther sen?

kör idag dessa program

1 - office v x 10.15
2 - entourage (mina mejl och kontakter vill jag spara)
3 - Mail (vill spara inst. plus mejl)
4 - iCal
5 - Min musik (för över hela iTunesmappen till min PC.. för sen är det väl bara att lägga in dessa i itunes på panther eller?)
6 - Adressboken
7 - Safari (Bokmärken och lösenord)

hur fixar jag detta?

och av rent intresse eftersom jag är uppfödd på windows... hur fomaterar man sin precious (ibook 800 combo)

Jag har gjort en ren installation, samt en där jag installerade över min 10.2.8. Märkte ingen skillnad i speed alls.

Lättast att installera den över alltså, allt är som förut. Fast snabbare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Formatera hårddisken kan du göra genom att välja Disc Utility i menyn under installationen av Panther.

Man behöver inte ens göra det, det finns ett installationsalternativ där hårddisken första formateras innan installationen börjar.

Vill man inte radera hela hårddisken så finns det en version där man låter installationsprogrammet arkivera det gamla systemet så att det ligger kvar på hårddisken, då får du ett helt rent system, men alla gamla inställningar, program och filer är kvar.

Jag kommer nog att välja varianten då hårddisken formateras om och systemet installeras helt rent när jag ska installera Panther. Såhär:

1) Först tar jag en backup av hela min hemkatalog där jag har alla mina grejer. (Helst ska man ta dubbel backup så att alla grejer vid alla tillfällen finns på två ställen.) Om man får problem med att vissa filer inte går att kopiera för att de används eller liknande så kan man, om man har tillgång till en mac till, starta upp datorn i "target mode" (håll nere T vid omstart) så blir den som en firewire-disk. Observera att allting som ligger i Program-mapen försvinner, men jag väljer medvetet detta för jag vill installera om alla program.

2) Sen installerar jag Panther och väljer alternativet där installationsprogrammet formaterar om hela hårddisken.

3) När installationen är klar så flyttar jag över de flesta av mina filer från min backup av hemkatalogen till den nya hemkatalogen. När det gäller Bibliotek (Library) så kopierar jag *inte* in den rakt av. Däremot går jag igenom dess innehåll och flyttar över de filer jag vill ha, t.ex. bokmärken från webbläsare mm.

4) Sen installerar jag om de program och tillbehör som jag känner att jag behöver.

Detta är det omständligaste och mest tidkrävande sättet att göra en ominstallation på, men samtidigt så får man den renaste installationen och fräschade systemet. Att jag måste installera om alla program är medvetet, då får jag en upprensning där också, så bara de program jag verkligen vill ha och behöver läggs in.

Jag skulle gissa att de flesta väljer en enklare variant.

1
Bevaka tråden