Skrevs ursprungligen av Ciryon
Formatera hårddisken kan du göra genom att välja Disc Utility i menyn under installationen av Panther.
Man behöver inte ens göra det, det finns ett installationsalternativ där hårddisken första formateras innan installationen börjar.
Vill man inte radera hela hårddisken så finns det en version där man låter installationsprogrammet arkivera det gamla systemet så att det ligger kvar på hårddisken, då får du ett helt rent system, men alla gamla inställningar, program och filer är kvar.
Jag kommer nog att välja varianten då hårddisken formateras om och systemet installeras helt rent när jag ska installera Panther. Såhär:
1) Först tar jag en backup av hela min hemkatalog där jag har alla mina grejer. (Helst ska man ta dubbel backup så att alla grejer vid alla tillfällen finns på två ställen.) Om man får problem med att vissa filer inte går att kopiera för att de används eller liknande så kan man, om man har tillgång till en mac till, starta upp datorn i "target mode" (håll nere T vid omstart) så blir den som en firewire-disk. Observera att allting som ligger i Program-mapen försvinner, men jag väljer medvetet detta för jag vill installera om alla program.
2) Sen installerar jag Panther och väljer alternativet där installationsprogrammet formaterar om hela hårddisken.
3) När installationen är klar så flyttar jag över de flesta av mina filer från min backup av hemkatalogen till den nya hemkatalogen. När det gäller Bibliotek (Library) så kopierar jag *inte* in den rakt av. Däremot går jag igenom dess innehåll och flyttar över de filer jag vill ha, t.ex. bokmärken från webbläsare mm.
4) Sen installerar jag om de program och tillbehör som jag känner att jag behöver.
Detta är det omständligaste och mest tidkrävande sättet att göra en ominstallation på, men samtidigt så får man den renaste installationen och fräschade systemet. Att jag måste installera om alla program är medvetet, då får jag en upprensning där också, så bara de program jag verkligen vill ha och behöver läggs in.
Jag skulle gissa att de flesta väljer en enklare variant.