Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osynk i ljud i FCP

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar vara ett välkänt problem i FCP världen, att ljudet gärna hamnar i osynk vid intankning av långa klipp. Men VARFÖR MÅSTE DET VARA SÅ? Jag har läst i andra forum om detta problem, men ingen tycks ha någon annan lösning än att dela upp klippet i flera, mindre bitar.

Jag har just tankat in material för en dokumentärfilm (12 fullskitna DV-band.) Det är fullt med tidskodsbrott och intankningen var en mardröm. Jag körde med capture now, och tittade till burken med jämna mellanrum. Självklart fick jag osynk i materialet, trots "autosynk on" och rätt ljudinställningar (16bit 48 kHz)

Nu är det iofs inget större problem att korrigera denna osynk genom att flytta ljudet nåra frames hit eller dit, men kanske någon på detta eminenta forum har en lösning på problemet, om man INTE vill ha tusen miljardes klipp i sitt projekt, utan kanske bara 50 st lååånga???

tacksam för alla synpunkter och tips:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-10 23:47

Jag får problem just vid "capture now" och långa klipp. Det går bättre när jag loggar klippen och delar upp en rulle på 3-4 klipp á 15-20 min. Men det känns lite som att spela bingo...

Vilken mardröm med 12 tim material och fa tidsförlust att behöva klura ut och fixa det som blivit fel...

Citat:

Skrevs ursprungligen av gleisner
Jag har just tankat in material för en dokumentärfilm (12 fullskitna DV-band.) Det är fullt med tidskodsbrott och intankningen var en mardröm. Jag körde med capture now, och tittade till burken med jämna mellanrum. Självklart fick jag osynk i materialet, trots "autosynk on" och rätt ljudinställningar (16bit 48 kHz)

tacksam för alla synpunkter och tips:cool:

Körde du 12 band med capture now, hur mycket hårddiskutrymme tar det?

Varför inte logga in klippen?:confused:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-11 22:42

12 x 13 Gig. Det var nog ett försök att spara tid...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Error Flynn
Körde du 12 band med capture now, hur mycket hårddiskutrymme tar det?

Varför inte logga in klippen?:confused:

Problemet var just att det inte gick att logga, pga av alla tidskodsbrott, eller, logga går ju, men sen hittar ju inte fcp rätt tidskod när det börjar spola bandet hit och dit.

Det var tolv band, och jag tankade väl in sisådär 7h material, det blir väl ca 110 gig i DV-komprimering eller nåt...

Ibland är datorer så jävla jobbiga:mad:

Tacka vet jag betablock a-b=redigering;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 14:17

Tacka vet jag filma utan tidkodsbrott...;)

FCP4 kan logga band med tidkodsbrott.

Varför skulle (borde) man inte kunna ta in tolv band förresten? Jag har en terrabyte DV-filer inlästa som FCP4 jobbar med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 17:28

Visst det går att logga precis som han säger ovan, men har du ett band med massa tidskodsbrott kan får du in fel klipp vid batch capture eftersom du har samma tidskod på flera ställen...

Kan man importera media från iMovie till FCP?
(Vet att det går till FCE)

I så fall: Importera med iMovie 3!
Programmet struntar fullständigt i tidskoden, bara att låta hela rullen flyta in. Sen så är det bara att öppna iMovie-mediamappen i Final Cut och sätta igång.

Väl värt att testa!:D

Hälsningar
Amatören

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Tacka vet jag filma utan tidkodsbrott...;)

Varför göra saker lätt, när allt kan bli hur svårt som helst:D

Nej allvarligt talat.

Jag är inte fotograf huvudsakligen (inte alls egentligen) och det var faktiskt inte jag som filmade i det aktuella fallet. Men hur gör man för att undvika tidskodsbrott när man är ute hela dagar/veckor och filmar, kanske 20 min. i stöten.

Spola tillbaka bandet några sek. och börja ny rec på den gamla "änden" eller hur gör man????

TC-Breakmaster...:cool:

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-10-14 19:28

Kopiera över via Firewire till ett annat band. DV bandare/kamera -> FW -> DV bandare/kamera

Det nya bandet får ny tidskod utan avbrott.

Minns inte om bandet du kopierar till behövde vara inspelat på (för att redan ha tidskod)

Detta var ett tipps jag snappade upp på MacWorld i NY för ett par år sedan.

Fler förslag:

Använd ALLTID kamerans end search-knapp innan du tar ur bandet, så slipper du tidskodsbrott.

eller Köp band med tidskod:)

Köpa band med tidkod??? MiniDV-band kan inte hålla tidkod (som BetaSP, DigiBeta osv). Filerna som lagras på tapen kan däremot innehålla tidkod.

Vad menar du, det finns ju miniDV band med färdig tidskod att köpa, lite dyrar ca 125:-:confused:

Vem är det som säljer det?

Alla någorlunda välsorterade typ Expert-butiker.

Säkert Lars Bengtsson vid St eriksplan

Skumt. Har aldrig någonsin hört talas om det och då har jag redigerat DV sedan -97 på första G3:an och Radius EditDV 1.0 och plåtat fyra långfilmer på DV. Det är också märkligt eftersom DV25 tape inte alls kan hålla tidkod. Endast filerna som lagras på tapen kan innehålla tidkod. Skulle man lägga en fil över hela bandet som innehåller en tidkod och sedan spela över denna med en kamera skulle den tidkoden försvinna. Är du säker på att du inte blandar ihop saker och ting? Det är inte ME taperna du tänker på (som har ett litet chip som vissa kameror kan använda för att lagra metadata)? Dessa taper är lite dyrare och finns i både miniDV och DVCAM-utförande.

Jag avser band med IC Memory, vet inte om det är det du kalla ME-band, finns t ex på
http://www.digicom.nu/fotoshop/sonydvtillb.htm

Japp, det är dom. Dom har inte tidkod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 22:49

Man kan ju "preppa" banden själv genom att spela in svart på ett tomt band innan man filmar (lite omständigt dock).

"Spola tillbaka bandet några sek. och börja ny rec på den gamla "änden" eller hur gör man???? "
Just så om inte kameran har "end search".

Minns inte om bandet du kopierar till behövde vara inspelat på (för att redan ha tidskod)
Nej det kan vara ett blankt band.

På vilket sätt skulle det hjälpa att "preppa" bandet genom att lägga en fil med svart bild under de filer man sedan lägger på bandet? Att använda ett miniDV-band två gånger ökar dessutom risken för drop frames rejält.

Blandar vi inte ihop band med tidkodsinformation (typ digibeta) och miniDV-band nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-17 10:57

Jo det gör vi nog... Visste inte att DVband var så känsliga. Hur kan det bli två filer på varann?

Det är klart att det inte kan ligga två filer på varandra. Den fil man spelar in skriver naturligtvis över den fil man lagt tidigare.

Hela poängen är dock att det inte går att "stripa" (som det så fint heter på fackspråk) DV-band.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 00:26

Nu vände du nästan uppochned på min världsbild Martin Munthe. Är det inte så att om man har tidskod på sitt band (må det ligga i en fil eller utanför...) så sparas nya videoklipp med en tidskod som är en fortsättning på den som man skriver över när klippet startar. Inte börjar koden på 00:00:00 varje gång man trycker på REC. Inte ens om kameran varit avstängd och bandet tagits ur och satts i igen.

Om man har ett tomt band och spelar in 5 min och sen spolar fram 1 min och börjar spela in igen för man naturligtvis avbrott i tidskoden, men om man spelar in 5 min och sen spolar bakåt en minut och fortsätter spela in får man en oavbruten tidskod. Samma sak gäller naturligtvis om man "preppar" banden genom att spela in tomt på hela bandet.

Jag gör alltid följande med mina nya band:

  • Snabbspola bandet fram och tillbaka för att "sträcka ut det"

  • Tryck på REC i VCR-läge (utan någon signal på ingångarna)

  • Använd bandet för filmning

Detta har visat sig fungera utmärkt och genererar band med obruten tidskod och utan problem med band som sträcker sig.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 00:35

Det slog mig precis att det skulle kunna variera från kamera till kamera. Min kamera (Sony DCR-PC9E) fungerar så som jag beskrev, och jag är nästan säker på att alla andra kameror jag varit i kontakt med fungerar så. Jag har dock inte kört några proffskameror. De fungerar kanske inte likadant?

Ja, funtionerna för TC varierar från kamera till kamera. Den ena nödlösningen ersätter den andra eftersom DV band i grund och botten inte kan bära TC som dess storebröder BetaSX, IMX, Digibeta.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-20 09:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Ja, funtionerna för TC varierar från kamera till kamera. Den ena nödlösningen ersätter den andra eftersom DV band i grund och botten inte kan bära TC som dess storebröder BetaSX, IMX, Digibeta.

Det är ju synd att DV-band inte kan bära tidskod, men jag tycker den lösning som åtmindstone Sony har fungerar väldigt bra. Inte alls någon nödlösning i min mening. Vilka andra sätt att hantera det finns? Hur fungerar t.ex. Canons XM-2 och XL-1? De är ju snudd på proffskameror i Mini-DV-klassen.

1
Bevaka tråden