Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.img problem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-03-18 07:07

Jag har en *.img fil som jag vill "packa" upp. Problemet är att jag inte kan hitta ngt program som kan göra det, jag har testat med olika Stuffit varianter och även skivavbildning som finns med i MOS 9.2.2 samt Diskcopy i MOS 10.3. Ngn som har ngt tips.

Lars

Jag har varit med om .img-filer som jag har laddat ner till en pc på jobbet och sedan bränt och tagit hem. De har inte gått att använda över huvud taget, jag vet inte varför.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-18 10:08

En .img-fil har en resourcefork som berättar hur programmet ska packa upp den, bla. Om den går förlorad är tyvärr .img-filen värdelös i sig. Ladda ner den på nytt och om det är på pc, packa inte upp den utan låt den vara .sit eller .bin eftersom då klarar sig resourceforken.

.dmg-filer saknar den resourceforken och kan laddas ner på pc, överföras till en mac utan problem.

Med andra ord rockar .dmg filer.

För hur många gånger har jag inte laddat ner img filer och tappat resourceforken...

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-03-18 12:48

Finns det inget sätt att använda *.img filen?

Hade den på hårddisken tidigare, sen brännde jag den till en cd-skiva, formaterade hårddisken och nu när jag lagt *.img-filen på hårddisken igen så vill den inte.

Lars

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-18 13:06

Vad brände du för typ av skiva? Men du har testat att öppna filen i DiskCopy på senaste MacOS X via File/Open? Om den inte känner igen den och Stuffit Expander inte gör det, då är den nog tyvärr inte användbar alls..

  • Medlem
  • 2002-03-18 13:34
Citat:

Skapades ursprungligen av: Groaghach:
Finns det inget sätt att använda *.img filen?

Hade den på hårddisken tidigare, sen brännde jag den till en cd-skiva, formaterade hårddisken och nu när jag lagt *.img-filen på hårddisken igen så vill den inte.

Lars

Du skulle kunna be den som du laddade ner filen hos om resourceforken. Då kan du nog klistra in den i resedit etc och få filen att funka... Nån som vet bättre?

Har du bränt den till en mac skiva? Kolla isf om du har kvar resursdelen, öppna filen med resedit. Brände du den till en iso9660 så är den borta.

Och jag tror inte du kommer lyckas öppna filen utan den.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-03-18 15:18

Tackar för all hjälp. Hem och bråka med *.img filen efter jobbet.

Lars

Pröva bygg om skrivbordet. Låter underligt, men ibland har det hjälpt.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-27 09:42

Annars fungerar det ju utmärkt att föröver .sit filer, så du skulle ju kunna packa ner .img filen nästa gng den måste "gå igenom" en pc.

1
Bevaka tråden