Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med EPS-filer i Indesign

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det går inte att montera EPS-filer i Indesign 1.5.2 sedan ett tag tillbaka (på min burk, G4 400 AGP) - skulle tro att det har något med OS 9.2.1 att göra(?)

Jag får ett felmeddelande:
"Can´t open resourcefile" och därmed blir det bara en grå ruta i dokumentet.

någon som vet vad som kan vara orsak till det här problemet???

/einar

[ 18 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Einar Lindgren ]

Hmmm, det låter som om EPS-filen inte är sparad med förhandsvisning. Prova att öppna filen i Photoshop/Illustrator och spara om den. Funkar det då?

Ska dock sägas att jag inte jobbar med InDesign, så jag kanske är ute och cyklar.

[ 18 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: kaspar ]

Jag har försökt att spara EPS-filer på alla möjliga sett, men jag får bara samma "cannot open resourcefile" message…

droppa filen på destiller, om filen gå igenom så är det inget fel på filen. testa då ett exportera ut filen ur acrobat till en ny eps-fil. om fortfarande inte kan montera denna fil så skulle jag ominstallera Indesign.
Min gissning är att det är fel på eps filen.

ps. när du kör den igenom destiller så kör den via någon tryckprofil, så att fontinformationen behandlas rätt. ds

lycka till

tala gärna om hur det gått

Jag har förmig att det finns ett bra "kolla-om-EPSen-är-korrekt" program, kom inte ihåg vad det hette.

Tack för tips - men det är inte EPS-filerna i sig det är fel på. Indesign har blivit ganska buggit efter uppgradering till 9.2.1 - t. ex. det går inte att skriva ut ett Indesigndokument (men det går ju utmärkt att exportera till PDF, så det är ok ändå) Den inbyggda preflighten fungerar inte längre - freeze. Och så det här med EPS, vilket inte är kul alls.

OS 9.2.1 fungerar annars ganska stabilt nu sedan Classic Support UI blev korrupt av någon anledning så jag har inte rört den. Iofs tror jag att man kan slänga classic support när man inte kör OS X.

Ah, jag skall försöka installera om Indesign. men jag har inte så stora förhoppningar att det löser någoting.

/einar

Att det inte går att skriva ut kan bero på att InDesign endast har stöd för ps skrivare

nej - det har funnits en plugin t o m innan 1.5.2 (beta) och med 1.5.2 ingick denna plugin som gör det möjligt att skriva ut från vilken bläckstråleskrivare som helst. Det har alltså fungerat både i 1.5 och 1.5.2
med OS 8.6 respektive 9.1

Jag läste något på MacFixIt att det blev massa fel efter 9.2.1 (inte bara för mig alltså)och det verkar som om adobe (och apple) struntat i att göra något åt saken.

Det är ju lätt fixat - bara uppgradera till 2.0 och OSX

De senaste OS9 uppdateringarna är inte bra helt enkelt om man inte kör OSX - har inte hört Apple säga ett enda ord om detta - de bara låtsas som det regnar.

...eller åskar och haglar

1
Bevaka tråden