Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mpeg2 funkar ej i QT 6.4

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2003-10-16 22:08

Jag får det inte att funka efter att jag uppdaterat till 6.4, någon annan som har samma problem??

Här finns det en till:
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.599ac981

Kul bug:(

/Mattias

Fungerar för mig..
Du skulle kunna installera om DVD Studio Pro (el Compressor tex)
Eller helt enkelt flytta MPEG2 componenten från en installation till ditt QT Library.

• Avstängd
  • International user
  • 2003-10-16 22:15

Får nog prova installera om DVD SP.
Vad har du version på din Mpeg2 komponent, jag får upp att den är 6.3 har du 6.4 på den??
/Mattias

Minsann, jag har bara 6.0.2
Körde iofs in DSP 1.5 efter FCP4 - lär bero på det.

------------------------------------------
En liten avstickare inom MPEG2 ämnet:
Jag fick j-t konstiga saker idag på min MPEG2 exporterade film.
Exporterade ut på en dual G5 med 10.2.7 via Compressor (från FCP).
Fick massa blåa konstiga fält som dök upp som täckte typ 1/5 del av bildytan nedifrån. Skitskumt, körde en QT Export till MPEG2 istället o då blev det bra.
----------------------------------------

Jaja..är det strul med MPEG2Exportern med QT6.4 nu så kanske det kommer någon uppdatering till antingen den el DSP2 el FCP4 då.
Du kör FCP4.0.x (senaste 4.0.2 var det va?)

• Avstängd
  • International user
  • 2003-10-16 22:51

Nått konstigt är det iallafall, det funkar inte även efter jag har installerat om DSP. Skall prova installera om FCP 4 också. (4.0.1 har jag, har det kommit en ny??)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 23:19

Jag har 4.0.2

Qt 6.4 kräver ny mpeg 2 decoder enligt apple surt
hur det är med encodern vet jag ej

alf

• Avstängd
  • International user
  • 2003-10-16 23:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Jag har 4.0.2

vilken version har du på din mpeg2 komponent?

Öpp öpp..

Pratade vi inte MPEG2encoder?
Hur som helst fungerar både encode och decode i min burk..

Samt att det står inget på Apple om att det skulle behövas en ny component för o MPEG2 decoding..

http://www.apple.com/quicktime/buy/mpeg2playback.html

Citat:

Note to MPEG-2 Playback Component users: For Mac OS X users, a new version of the MPEG-2 Playback Component is required for use with QuickTime 6.4. If you purchased the MPEG-2 Playback Component from the Apple Store online or received it with Final Cut Pro 4 or DVD Studio Pro 2, you are eligible to receive the new version for free. Learn how you can obtain this free update.

http://www.apple.com/quicktime/download/system_req.html

Där står det

alf

Minsann

Sorenson Video 3.1 Pro fungerar inte heller att exportera i QT 6.4.. Kollat hos 4 olika personer. Däremot fungerar den i Squeezee...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 11:54

Det har kommit en uppdatering av Mpeg2 till QT 6.4.

Jepps! MPEG2 playback uppdaterad och klart! Men fortfarande fungerar inte SVP 3.1 att exportera ifrån..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-19 23:29

Tricket är tydligen att inte installera 6.4 eller att nedgradera till 6.3. Har haft jordens strul med Final Cut och nu fått bekräftat varför. Antar att det kan påverka andra program också:

Just wanted to mention (as you may read in other threads, here there and everywhere) that the QT 6.4 upgrade contains a showstopper bug for those of us using Final Cut Pro 4.... Mer info...

Försökte göra det men fick inte 6.3 att funka alls i Panther, yippie...

1
Bevaka tråden