Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Acrobat distiller i quark 6

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-16 23:28

Hvorfor får jeg ikke opp acrobat distiller i skrivermenyen i quark 6? Jeg vet det var sånn på pc iallefall, at distiller var i skrivervalg.

Det undrar jag också.
Jag har frågat förut, utan vettigt svar.
Det verkar inte vara någon som vet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-17 13:02

Den där menyn listar alla PPDer som finns i systemet. I OS 9 låg de i
/Systemmapp/Tillägg/Printer descriptions
men nu i X så finns de istället i
/Library/Printers/PPDs/Contents/Resources/XX.lproj
där XX är det språk man använder.

(Ska du lägga till nya PPDer så måste du lägga dem i en.lproj eftersom varje lokaliserad PPD också måste ha en motsvarighet i en.lproj för att funka.)

Distiller 6 installerar en PPD som heter ADPDF6.PPD och i Quark visas den som Adobe PDF. Kör man äldre Distiller får man kopiera över Distiller-PPDn från gamla systemmappen istället.

• Medlem
  • 2003-10-17 13:37

HL:
Du verkar ha koll på dina PPD:er, men jag förstår inte riktigt vad du menar.

Går det att använda OS9 PPD:er rakt av? Skulle jag kunna använda Adobe PressReadys PPD:er t ex på något vis?

Det är något som gäckar mig. Min HP-skrivare fungerar (sjukt) bra med PressReady, men rätt dåligt utan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-17 15:12

Precis, det är bara att dra in dina gamla OS 9-ppder till:
/Library/Printers/PPDs/Contents/Resources/en.lproj

Då ska de dyka upp i Quark. (Men Pressready är ju mycket mer än bara PPD-filer, så jag tvivlar på att det funkar att skriva ut med det i OS X.)

• Medlem
  • 2003-10-17 16:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Precis, det är bara att dra in dina gamla OS 9-ppder till:
/Library/Printers/PPDs/Contents/Resources/en.lproj

Då ska de dyka upp i Quark. (Men Pressready är ju mycket mer än bara PPD-filer, så jag tvivlar på att det funkar att skriva ut med det i OS X.)

Hmmm... får testa. Nja, PressReady sköter ju färghantering, men PPD:erna innehåller information om t ex hur mycket bläck skrivaren ska använda. Inte helt oväntat använder HP:s drivrutiner ungefär dubbelt så mycket bläck än vad som behövs.

• Medlem
  • 2003-10-17 16:27

Det gäller endast Quark, eller?

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 17:54

Jeg fant ADPDF6.PPD i osx

library->printers->PPDs->Contents->Resources->en.Iproj

Men Adobe PDF kommer ikke i skrivervalg, ikke i quark eller adobe. Jeg kan bruke "arkiver PDF" som er integrert i OSX.

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 18:06

Kanskje dette er none

Re-installing a deleted Adobe PDF printer

When you install Acrobat, the Adobe PDF printer is created automatically in the Print Center. Here are the steps to re-install the Adobe PDF printer if it is accidentally deleted:

-Exit Acrobat and/or Distiller if running.
-Do one of the following to become "root" user:
-a. Log off the Mac OS and log back in as "root".
-b. Open the Terminal application and log in as "root"(If you do not have a "root" login, see Mac Help for instructions to create the "root" user).

-If you just logged in as "root", then open the Terminal application.
-Delete this file (from UNIX): /usr/libexec/cups/backend/pdf
-Log off as "root" and log back in with your user name and password (or any user with Adminstrator privileges).
-Restart Acrobat. You will be prompted for your Admin password and/or your Acrobat serial number. Your Adobe PDF printer should now be re-created and listed in the Print Center.

1
Bevaka tråden